Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mechanika szigorlat | |||
Mechanics global exam
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBGSZ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli tanegység (kritériumkövetelmény) | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | szigorlat | |||
Tantárgy kreditértéke | 0 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kovács Ádám | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | adamo@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMBGSZ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol, német | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező kritériumkövetelmény | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMMBXM3, BMEGEMMBXM2 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók számot adjanak a négy féléves kötelező mechanika (Statika, Szilárdságtan, Dina-mika, Rezgéstan) tárgyakban elsajátított tudásukról, igazolhassák a mechanikai feladatok megértése, az elsajátított megoldási módszerek alkalmazása terén megszerzett képességeiket, bemutassák a mechanikai problémákkal szem-beni attitűdjüket és bizonyíthassák önállóságukat és felelősségüket az önálló és szakmailag igényes feladatmegoldás, ill. szóbeli ismeretközlés terén.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a Statika alapvető fogalomrendszerét, a tartós nyugalomban lévő szilárdtestek mechanikai vizsgálatának módszereit; Érti a Szilárdságtan alapvető fogalomrendszerét, a lineárisan rugalmas szilárdtestek mechanikai vizsgálatának módszereit; Tájékozott a Dinamika alapvető fogalomrendszerével, a merev testek mozgásának vizsgálati módszereit illetően; Tisztában van a Rezgéstan alapvető fogalomrendszerével, a merev testekből álló mechanikai rendszerek harmonikus rezgésének vizsgálati módszereivel; Megkülönbözteti a szilárdtestek különféle modelljeit, mely alapja a mechanikai analízisnek; Leírja a statikai alapegyenleteket, melyekkel a támasz- és belső erőrendszer meghatározható; Átlátja a dinamikai alapegyenleteket, melyekkel a mozgó merev test sebesség- és gyorsulásállapota meghatározható; Érti a mechanikai rendszerek mozgásegyenleteit, melyekből a sajátrezgések frekvenciái és lengésképei meghatározhatók; Birtokában van azon megoldási módszereknek, melyekkel a lineárisan rugalmas test feszültségi állapota, alakváltozási állapota és elmozdulásmezője rúdmodellel meghatározható; Összefoglalja mindazon mechanikai ismereteket, melyek az alapmechanikához tartoznak.
Képesség
Képes a valós rendszerek egyensúlyát egyszerű merevtest modellekkel leírni; Azonosítja a feladat statikai, szilárdságtani, dinamikai vagy rezgéstani jellegét, a bemenő adatok elégségességét; Képes a szükséges egyensúlyi vagy mozgásegyenletek többféle felírására; Javaslatot tesz a mechanikai rendszer egyensúlyát vagy mozgását leíró egyenletek megoldási módjára; Értékeli az egyensúlyi helyzet vagy a mozgásállapot vizsgálata során kapott eredményeket; Képes a mechanikai rendszerre ható erők szabadtestábrával történő ábrázolására; Feltárja a külső és belső erőrendszerek hatását a szilárdtest egyensúlyi vagy mozgásállapotára; Feltárja az alapvető mechanikai feladatok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret; Vizsgálja a szilárdtest veszélyes pontjaiban kialakuló feszültségi és alakváltozási állapotot; Kiszámítja mechanikai rendszer pontjaiban a releváns mechanikai mennyiségeket.
Attitűd
Bővíti alapmechanikai ismereteit a tárgyak óráin korábban elhangzottak és az önálló felkészülés alapján; Képességeinek maximumát nyújtva törekszik, hogy tanulmányait a lehető legmagasabb színvonalon, elmélyült és önálló alkotásra képes tudásra szert téve végezze; Folyamatos ismeretszerzéssel, a korszerű tudásbázisok használatával is bővíti tudását; Törekszik a mechanikai probléma megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára; Elmélyült gondolkodással és szorgalommal fejleszti ismereteit az érthető, pontos és hibamentes feladatmegoldás területén.
Önállóság és felelősség
Önállóan értékeli a felmerülő alapmechanikai problémákat, az elemzés során kapott eredményeket; A rendelkezésre álló szakmai források és saját ismerete szerint önállóan végzi az egyszerű statikai, szilárdságtani, dinamikai és rezgéstani feladatok megoldását; Változásra és javításra nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket; A szükséges és engedélyezett helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a felkészülés során; Felelősséget érez aziránt, hogy munkájának minőségével és az etikai normák betartásával példát mutasson társainak.
Oktatási módszertan
A tárgy kontaktóra nélküli vizsgából áll, ezért az oktatás módszertana a felkészülés segítésére korlátozódik. Ennek hagyományos és jól bevált formája a hallgatók és oktatók közötti személyes vagy írásbeli kommunikáció. Az ilyen konzultációk alapja a hallgatók egyéni felkészülése, mely során bizonyos fogalmak, megoldási módszerek tisztázás-ra szorulhatnak. A konzultációt végző oktató akár a hallgató által hozott feladat, akár saját oktatói gyakorlatából merített mintafeladat megoldásával segíthet a hiányosságok megszüntetésében, a helyes értelmezésben.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Muttnyánszky Á.: Szilárdságtan, Műszaki Könyvkiadó, 1981. . ISBN 9631035913. Mechanika mérnököknek. Statika. Szerk. M. Csizmadia B., Nándori E., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002. ISBN 9789631928501.
Mechanika mérnököknek. Szilárdságtan. Szerk. M. Csizmadia B., Nándori E., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999. ISBN 9789631934571.
Mechanika mérnököknek. Mozgástan. Szerk. M. Csizmadia B., Nándori E., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. ISBN 9789631923537.
Jegyzet
Béda Gy. – Kocsis L.: Statika, Műegyetemi Kiadó, 45027. Elterné: Statika példatár, Műegyetemi Kiadó, 45040. 2021.
Béda Gy.: Szilárdságtan, Műegyetemi Kiadó, 45024. Elterné: Szilárdságtan példatár, Műegyetemi Kiadó, 45062. 2021.
Csernák G.: Dinamika. Akadémiai Kiadó, MeRSZ, 2018. Csernák G., Stépán G: rezgéstan. Akadémiai Kiadó, MeRSZ, 2019.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tanulmányi teljesítmény értékelése kötelező írásbeli és szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | Írásbeli teljesítményértékelés (kötelező): 1-1 db Statika-Szilárdságtan, ill. Dinamika-Rezgéstan feladat megoldása 2x90 perc alatt, a feladatok a tananyag lényeges, összefüggő részeire fókuszálnak, a kidolgozás szám-szerű megoldást és esetenként szöveges választ igényel. A teljesítményértékelés méri a hallgató ismereteinek mélységét, a szakmai érvelés képességét, és az ismeretek megfelelő alkalmazásának attitűdjét. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | Mechanika szigorlat: Szóbeli teljesítményértékelés (kötelező elem): 2-2 db Statika-Szilárdságtan, ill. Dinamika-Rezgéstan tantárgyakból elméleti kérdés segédeszköz használata nélküli megválaszolása. Az szóbeli vizsga méri a mechanikai probléma megértésének képességét, az elméleti tudás meglétét, a verbális kifejezést megfelelő képességét és a szakszerű válaszadás attitűdjét is. A hallgatónak felkészülési idő áll rendelkezésükre, majd válaszukat szóbeli felelet formájában ismertetik. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 67 % |
Szóbeli részvizsga | 33 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 20 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |