Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Egyensúlyozás dinamikája | |||
Dynamics of balancing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBVED | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Insperger Tamás Antal (71958015664) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | insperger@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMBVED | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMMBXM4, BMEGEMMBTM3 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a merev testek és merev testekből álló szerkezetet instabil egyensúlyi helyzete körüli egyensúlyozás modelljeivel, különböző szabályozási módszerekkel, a szabályozási kör holtidejének és az érzékelési holtsávnak a hatásával gépészeti berendezések esetén illetve a reakció-időkésés hatásá-val emberi egyensúlyozás esetén. További cél a hallgatók logikus gondolkodásának fejlesztése és a természettudo-mányos ismeretek mélyítése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Meghatározza dinamikai rendszerek stabil illetve instabil egyensúlyi helyzeteit; Ismeri a többféle beavatkozási módszert merev testek egyensúlyozására; Különbséget tesz közönséges és késleltetett differenciálegyenletek között; Érti autonóm késleltetett differenciálegyenletek stabilitásvizsgálatának főbb lépéseit; Ismeri a holtidős PD (proporcionális és differenciáló) szabályozást; Ismeri a gyorsulás visszacsatolásának a hatását a szabályozási kör stabilitására; Különbséget tesz digitális és folytonos idejű szabályozás között; Érti a késleltetett differenciálegyenletek szemidiszkretizációs közelítését; Tisztában van a prediktív visszacsatolású szabályozásokkal; Tisztában van a periodikus beavatkozom-és-várok szabályozással;
Képesség
Alkalmazza a dinamika alaptételét kis szabadságfokú síkbeli mechanikai modellek mozgásegyenleteinek felírására; Képes a szabályozásból származó időkésés modellben való figyelembevételére; Képes meghatározni az egyensúlyozási folyamat stabilitását; Az időkésés figyelembevételével meghatározza a kritikus rendszerparamétereket; Képes elmagyarázni az emberi egyensúlyozás főbb elemeit; Alkalmazza a holtidős PD (proporcionális és differenciáló) szabályozást; Meghatározza gyorsulás visszacsatolásának a hatását a szabályozási kör stabilitására; Különbséget tesz digitális és folytonos idejű szabályozás között; Alkalmazza a prediktív visszacsatolású szabályozásokkal; Értelmezi az időkésés egyensúlyozásra gyakorolt hatását.
Attitűd
Elkötelezett és nyitott az etikai normák betartása iránt, fontosnak tartja a becsületes hozzáállást tanulmányaival kapcsolatban; Törekszik a precíz, a mérnöki szakterület szakemberei számára egyértelmű dokumentációkészítésre; Törekszik a szakterület terminológiájának pontos és szabatos használatára; Együttműködik és nyitott az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival; Nyitott a dinamikai folyamatok elemzéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
Felelősséget érez aziránt, hogy munkájának minőségével és az etikai normák betartásával példát mutasson társainak; Felelősséget érez a tantárgy során megszerzett ismeretekkel szemben, tekintettel azok érvényességi korlátaira; Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket ; Együttműködik az oktatóval és társaival a tananyag feldolgozása során; Elfogadja az együttműködés kereteit, a helyzettől függően önállóan vagy csapat részeként is képes munkáját elvégezni;
Oktatási módszertan
A tantárgy heti két óra elméleti kurzusból áll. Az előadás során a legfontosabb anyagrészek levezetése táblán történik annak érdekében, hogy a közös munka elősegítse a tananyag megértését a hallgatók számára. Az elméleti kurzuso-kon kivetített animációk és mintapéldák tovább segítik a tananyag elsajátítását. A félév során rendszeres konzultáci-ókat biztosítunk. Erős előkövetelmény: Rezgéstan (BMEGEMMBXM4, BMEGEMMAGM4) vagy Mechanika III (BMEGEMMBTM3).
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Insperger T, Stépán G, Semi-discretization for time-delay systems – Stability and Engineering applications, Springer, 2011. ISBN-13: 978-1461403340.
Stépán G, Retarded Dynamical Systems: Stability and Characteristic Functions, Longman, London co-published with Wiley, New York, 1989. 2021. ISBN-13 : 978-0470213353.
Jegyzet
Csernák-Stépán: A műszaki rezgéstan alapjai, elektronikus jegyzet, 2012. http://www.mm.bme.hu/targyak/bsc/rezgtan/downloads/muszaki_rezgestan_bmarks.pdf
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli teljesítménymérések (rész- és összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. Emellett a zárthelyi dolgozat elméleti kérdéseket is tartalmazhat. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex írásos értékelési módja zárthelyi dolgo-zat formájában; a dolgozat alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére és az azok közötti összefüggések fel-ismerésére, valamint a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, tehát kérdéseket kell megválaszolni és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szol-gáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját az előadó határozza meg; A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját az előadó határozza meg; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 42 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |