Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Termomechanika alapjai | |||
Fundamentals of thermomechanics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBXTE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hénap Gábor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | henapg@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMBXTE | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMMBXVE | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a termomechanika következő fogalmait és módszereit: A rugalmas anyagjellemzők hőmérsékletfüggése. A temomechanika alapegyenletei. Hőfeszültségek meghatározása hú-zott/nyomott rúdban. Hőfeszültségek meghatározása hajlított tartóban rúd- és síkmodellel. Termikusan és kül-ső/belső nyomással terhelt vastagfalú cső. Tömör tengely, gyorsan forgó tárcsa, zsugorkötés hőfeszültség analízise. Mikroelektro-mechanikai eszközök (MEMS) modellezése és termomechanikai vizsgálata.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a termomechanika általánosan használt fogalomrendszerét; Ismeri a hőrugalmasságtan alapegyenleteit, az azokban szereplő mennyiségeket és azok definícióját; Érti a hőfeszültségek számításának módszereit rúd modellek használata esetén; Érti a hőfeszültségek számításának módszereit sík- és tengelyszimmetrikus modellek használata esetén; Érti a hőfeszültségek számításának módszereit térbeli modellek használata esetén; Átlátja a hőfeszültségek számításának módszereit forgó tárcsa és zsugorkötés esetén; Tájékozott a hőfeszültség számítás elvégzésének numerikus ezközeit illetően; Tisztában van a végeselemes termomechanikai analízis alapvető matematikai alapjaival; Tisztában van a termomechanikai problémák analitikus és numerikus kezelésének lehetőségeivel; Meghatározza az adott probléma kezelésére leginkább megfelelő modell paramétereit.
Képesség
Képes a termikus terhelésnek kitett, valós gépészeti szerkezetek elemeinek egyszerű hőrugalmas modellekkel való leírására; Képes alkalmazni a hőrugalmasságtan alapegyenleteit, megoldani azokat egyszerűbb modellek esetén; Kezeli a hőfeszültség számításra alkalmas numerikus szoftvereket; Használja a végeselem módszert stacionárius hőfeszültség számításra rúd modellel; Használja a végeselem módszert stacionárius hőfeszültség számításra sík modellel; Használja a végeselem módszert stacionárius hőfeszültség számításra térbeli modellel; Értelmezi a modell termikus peremfeltételeit a valós rendszernek leginkább megfelelő formában; Értelmezi a modell mechanikai peremfeltételeit a valós rendszernek leginkább megfelelő formában; Képes nyomástartó, vastagfalú edények szilárdsági vizsgálatára, ellenőrzésére, a termikus hatások figyelembe vételével; Különbséget tesz az egyes sík modellek között alkalmazhatóság szempontjából.
Attitűd
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival, fogékony a csapatmunkára; Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, kiegészítve a tanórák keretében ismertetett anyagrészeket; Törekszik a termomechanikai probléma megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára; Minden esetben törekszik az érthető, pontos és hibamentes feladatmegoldásra; Nyitott az információ-technológiai és számítástechnikai eszközök használatára a feladatmegoldások során.
Önállóság és felelősség
Önállóan értékeli a felmerülő méretezési problémákat a megfelelően pontos modell elkészítése szempontjából; A rendelkezésre álló szakmai források és saját ismerete szerint önállóan végrehajtja a hőrugalmasságtan témakörébe eső feladatokat egyszerű modellekkel; Elfogadja a fejlődése érdekében a megalapozott kritikai észrevételeket; Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Összehasonlítja a feladat szempontjából releváns megoldási módszereket.
Oktatási módszertan
Az oktatás elméleti része előadás formájában történik heti 1 óraban. Az előadásvázlatok a tárgy honlapjára feltöltött jegyzet formájában elérhető. Az előadás alatt a táblára felírt, illetve szóban átadott anyag alapján jegyzet készítésére van lehetőség. A felírt anyag és a magyarázatok megértését kivetített mintapéldák és animációk segítik. A heti 1 laborgyakorlat részben önálló feladatok megoldásából áll, amelyek az elméleti anyaggal összhangban segítik a megszerzett ismeretek gyakorlati alkalmazását. A félév során rendszeres konzultációkat biztosítunk.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
J.L: Nowinski: Theory of thermoelasticity with applications. Sijthoff & Noordhoff Int. Publ., 1978., ISBN 978-94-009-9931-2. 2021.
A. Boley, J.H. Weiner: Theory of thermal stresses. John Wiley & Sons, New York, 1960., ISBN 978-0486695792. 2021.
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. augusztus 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
3.2 A tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli teljesítménymérések (rész- és összegző tanulmányi teljesít-ményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egy-részt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a kö-zéppontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. Emellett a zárthelyi dolgozat elméleti kérdéseket is tartalmazhat. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dol-gozatok formájában, a dolgozatok a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, így elméleti kérdések mellett gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45-45 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex ér-tékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi fel-adat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős, értékelési módját a gyakorlatvezető hatá-rozza meg. A tárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex ér-tékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi fel-adat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős, értékelési módját a gyakorlatvezető hatá-rozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 14 |
összesen | 92 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. augusztus 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |