Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kompozitok mechanikája | |||
Mechanics of composites
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMD51D | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szekrényes András | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szeki@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | választható PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának célja: Anizotrop testek anyagtörvényeinek összefoglalása, speciális esetek bemutatása: monoklin, ortotrop, trasnszverzálisan izotrop és izotrop anyagi viselkedés megismerése. Feszültség- és alakváltozási mező transzformációja síkfeszültségi állapot esetén. Rétegelt lemezek klasszikus (Kisrchhoff-féle) elméletének bemutatása. A merevségi mátrixok számításának tárgyalása. A leíró PDE rendszer levezetése általános esetben. Lehetséges peremfeltételek bemutatása. Egyszerűen alátámasztott rétegelt lemezek Navier- és Lévy-féle megoldása. A matematikai megoldás elvégzése állapottér modellel. Stabilitási (horpadási) feladatok megoldásának megismerése egyszerű esetekben. Rétegelt lemezek lineáris és nemlineáris rezgésének modellezése, a frekvenciák amplitúdófüggésének számítása. Tönkremeneteli elméletek bemutatása anizotróp anyagokra síkfeszültségi állapotban.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Érti az anizotrop, monoklin, ortotrop és izotrop anyagi viselkedés jelentését. Ismeri a feszültségi transzformáció összefüggéseit. Megkülönbözteti a réteglt lemezek merevségi mátrixait. Tisztában van rétegelt lemezek leíró PDE egyenleteivel. Rendszerezi a különböző a rétegelt lemezek különböző megoldási módszereit. Tájékozott a feszültségi tenzorok különböző felírási módjaival. Rendelkezik átfogó ismerettel a különböző peremfeltételek megadásával kapcsolatban. Ismeri az egyszerűen alátámasztott lemezek horpadásához tartozó kritikus terhelés számítását. Leírja a rétegelt lemezek lineáris és nemlineáris rezgéseit. Tájékozott az anizotrop anyagok tönkremeneteli elméletével kapcsolatban.
Képesség
Alkalmazza a statikai és szilárdságtani alapelveket a számításai során. Képes az elmozdulásmező ismeretében az alakváltozási tenzorok számítására. Különbséget tesz az egyes merevségi mátrixok között. Alkalmazza számításai során a PDE megoldási módszereket. Kifejezi az elmozdulsámezőből kiindulva a rétegelt lemezekben ébredő feszöültségeket. Leírja a feladatmegoldáshoz szükséges peremfeltételek egyenleteit. Használja az indexes jelölésmódot számításai során. Kiszámítja a lineáris és nemlineáris rezgési frekvenciákat egyszerűen alátámasztott lemezeknél. Meghatározza a nemlineáris rezgések során megjelenő lengésképeket. Alkalmazza a különböző tönkremeneteli elméleteket alkatrészek méretezésekor.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a mechanikai modellezésével kapcsolatos tudását. Nyitott a numerikus analízis megfelelő eszközeinek használatára. Törekszik a legújabb elméletek megismerésére, elsajátítására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a mechanikai problémák pontos és precíz leírására.
Oktatási módszertan
A félév során az oktató és a hallgatók a kontaktórákon felül rendszeres konzultációkat is tartanak. A hallgatók a kontaktórás ismeretádadás mellett ösztönözve vennak az önálló munkára is. Egyes fejezetrészek elsajátítását önállóan kell elvégezniük szakkönyvek és szakcikkek felhasználásával, majd ezt az oktatóval átbeszélik. A lefedett anyagrészeken felül amennyiben erre az aktuális hallgatók igény tartanak további elméleteket is közöl az oktató, melyek szorosan kapcsolódnak a hallgatók kutatási témáihoz.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
J.N. Reddy. Mechanics of laminated composite plates and shells. CRC Press. 2004. ISBN: 0-8493-1592-1
L.A. Carlsson, G.A. Kardomateas. Structural and failure mechanics of sandwich composites. Springer. 2011. ISBN: 0925-0042
M.S. Qatu. Vibration of laminated shells and plates. Elsevier. 2004. ISBN: 0-08-044271-4
Jegyzet
A tárgyhoz segédletek állnak rendelkezésre a hallgatók számára. 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 3. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (két rész- és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy darab egyénileg készítendő házi feladat dokumentáció elkészítése. A feladat témája a kiadás előtt elmondott anyagrészekre alapozott. Az elkészített házi feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás és a tantárgy honlapja egyértelműen tartalmazza. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére és az azok közötti összefüggések felismerésére, valamint a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, tehát tesztkérdéseket kell megválaszolni és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tárgyból egy darab kötelező házi feladatot kell elkészíteni és határidő előtt beadni, amely 20 pontot ér. A félév során két darab szorgalmi házi feladatot is be lehet adni, amelyek egyenként öt pontot érnek. *********************************************************************************************************************************************************************************************. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 80 % |
Évközi eredmények beszámítása | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 11 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |