Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai berendezések szilárdságtana | |||
Strength of Structures in Thermal Engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMNESZ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kovács Ádám | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | adamo@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMNESZ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az energetikai berendezésekben (csövek, tartályok) ébredő feszültségi állapot meghatározásához szükséges elméleti háttér és számítási módszerekkel, valamint rezgéstani alapokkal, melyekkel a csőrezgések fárasztó hatása meghatározható . Ennek megfelelően a a nyomástartó edényekben, vékony és vastagfalú csövekben és a merev testekből álló többszabadságfokú lengőrendszerként modellezett szerkezetekben megjelenő alapvető szilárdsági, illetve rezgéstani ellenőrzési elvekkel, és módszerekkel ismerkednek meg a hallgatók. A probléma orientált megközelítés alkalmazásával együttes, komplex módszereket sajátítanak el a tárgy hallgatói.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szilárdtest mechanikában megszokott feszültség és rezgéstani vizsgálati és értékelési módszerek időhorizontját, eszköztárát, célját és szintjét illetően. Pontos ismeretekkel rendelkezik a nyomástartó edények és csövek feszültségállapotának, fáradási állapotának számítását illetően. Tisztában van az áramlások okozta csőrezgések analízise során használt fontosabb fogalmakkal és kategorizálásokkal. Átlátja a vékonyfalú tartályok leírására használt alapegyenleteket. Érti a vastagfalú fogalmát és a nyomás okozta feszültség eloszlás számítási módjait. Tájékozott a szilárd testek egyensúlyi, és merev testekből álló lengőrendszerek mozgástörvényei terén. Ismeri a lineárisan rugalmas testmodell feszültségi analízisének elméleti alapjait. Különbséget tesz vékony- és vastagfalú csőmodell között. Rendszerbe foglalja a rezgésanalízissel kapott eredményeket. Birtokában van a szilárdsági analízis és rezgésvizsgálat módsezreivel.
Képesség
Kiválasztja a szilárdsági vizsgálat és rezgésanalízis során alkalmazandó időhorizontot, a vizsgálat szintjét és módszereit. Meghatározza a szilárdsági (feszültség, alakváltozás, deformáció) és a fontos rezgéstani jellemzőket (sajátfrekvenciák, lengésképek). Értékeli a kapott eredményeket a realitás, várhatóság és elfogadhatóság szempontjából. Képes különséget tenni a különböző sajátfrekvenciák értelemzése között. Kiszámítja a belső nyomásból származó membránfeszültségeket. Alkalmazza feszültséganalízis és fáradáselemzés módszereit. Értelmezi az egyensúlyi és mozgásegyenleteket lineárisan rugalmas, ill. merevtest modell esetén. Meghatározza a halmozódó károsodási tényezőt változó amplitúdójú ciklikus terhelés esetén. Fejleszti ismereteit a feszültség- és rezgés analízis területén. Megoldja a gyorsan forgó tárcsa feszültséganalízise feladatot.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a szilárdsági vizsgálattal és a rezgésanalízissel kapcsolatos tudását. Nyitott a korszerű számítási módszerek használatára. Törekszik az energetikai berendezések szilárdsági, rezgéstani problémái megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a szilárdtest mechanika, a kifáradás problémái, valamint a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások a prezentációkkal támogatott frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokat elektronikus formátumban, a tanszék honlapjáról letölthető írásos tananyag tartozik, ami segíti a hallgatókat a felkészülésben, az órai anyag elsajátításában. A tantermi gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódó tematikával és frontális módszerrel bemutatótt számpélda megoldási módszerével segítik elő az ismeretek gyakorlatba való ültetését. Az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg megoldott feladatok segítik. Akkor lesz ez hatékony, ha a hallgatók előzetesen otthon, önállóan készülnek fel az előadási anyagból .
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hosford W F. Solid Mechanics. Cambridge University Press. 2010. Cambridge. ISBN 0-521-19229-3
Benham PB, Crawford Rj, Armstrong CG. Mechanics of Engineering Materials. Longman. 1996. Singapore. ISBN 9-780582-251649
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mm.bme.hu/targyak/msc/am/eberszil/ebsz.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése öt évközi írásbeli teljesítménymérés (három összegző és két résztanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számításos) feladatokat is meg kell oldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 45-45 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a laborgyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 50%-ban az elméleti ismeretekre, 50%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag az 5., 9. és a 14. oktatási héten kerül sor. A három összegző teljesítményértékelésen egyenként 20-20 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy-egy egyénileg készíthető analízis (szilárdsági ill. rezgéstani) feladat megoldása. A házi feladatok tartalmi és formai követelményeit, ill. értékelési elveit a tárgy honlapján és a feladatkiírásban közzétesszük. A házi feladatokkal legfeljebb 20-20 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |