Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Korszerű mérnöki anyagok | |||
Novel engineering materials
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTAGE3 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros István Attila | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | meszaros@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/BMEGEMTAGE3 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának célja a gépész- villamos- és elektronikai iparágak körébe tartozó korszerű anyagszerkezetekről, alkalmazhatósági körülményeikről, az anyagtudományi kutatások aktuális témáiról és eredményeiről mérnöki szintű ismeretanyag adása. A tárgy kapcsán ismertetésre kerülnek az anyagtudomány korszerű kutatási területei és a korszerű technológiai eljárások. A tárgy oktatása során különös hangsúlyt kapnak a korszerű anyagvizsgálati eljárások.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mikroszerkezetek jellemzőit, a diffúziós és martenzites fázisátalakulási folyamatokat, a termikus tulajdonságokat. Ismeri a fémes szerkezetek károsodási folyamatait, a nagyszilárdságú és hőálló szerkezeti anyagokat. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a korszerű szerkezeti anyagokról, a nagy entrópiájú ötvözetekről. Tisztában van a az egy- és sokkristályos anyagokkal, az irányított szerkezetekkel, nagytisztaságú anyagokkal. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a vezetési jelenségekről, a villamos vezető- és ellenállásanyagokról. Átlátja a félvezetők tulajdonságait, a monolit félvezető technológia alapelemeit, a MEMS technológiát. Tisztában van a a szupravezető anyagok, szigetelő és az aktív dielektrikumok tulajdonságaival. Ismeri a a szilárdtestek mágneses tulajdonságait, a rendezett mágneses szerkezeteket. Átlátja az ipari gyakorlatban alkalmazott lágy- és kemény mágneses anyagokat. Tudomása van az alakmemóriával rendelkező ötvözetekről, intelligens anyagokról.
Képesség
Képes áttekinteni a a mikroszerkezetek jellemzőit, a diffúziós és martenzites fázisátalakulási folyamatokat, a termikus tulajdonságokat. Alkalmazza a fémes szerkezetek károsodási folyamatairól megszerzett ismereteit. Használja a a korszerű szerkezeti anyagokról, a nagy entrópiájú ötvözetekről tanultakat. Alkalmazza a villamos vezető-, ellenállás- és félvezető anyagokat. Végzi a mágneses mérések eredményeinek kiértékelését. Alkalmazza az ipari gyakorlatban alkalmazott lágy- és kemény mágneses anyagokat. Javaslatot tesz adott alkalmazáshoz megfelelő mágneses anyag kiválasztására. Javaslatot tesz az alakmemóriával rendelkező ötvözetek és intelligens anyagok alkalmazására. Képes áttekinteni a rétegződési energia függvényében a képlékeny átalakulási folyamatot. Végzi az egy- és sokkristályos anyagok, az irányított szerkezetek alkalmazását.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a mágneses anyagokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a mágneses mérések végzéséhez szükséges méréstechnikai és adatfeldolgozási eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások segítik a tananyag elsajátítását. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Hangsúlyt helyezünk a megismert új anyagok alkalmazási területeinek bemutatására.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
D.C. Jiles: Principles of Materials Evaluation, CRC Press 2007, ISBN: 13-978-0-8493-7392-3
D. Jiles: Introduction to the electronic properties of materials, Springer 1994, ISBN 978-1-4613-6104-6
B.D. Cullity, C.D. Graham, INTRODUCTION TO MAGNETIC MATERIALS, Whiley and IEEE Press 2009 (ISBN 978-0-471-47741-9)
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 26. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két darab félévközi teljesítménymérés (ZH) alapján történik. Mindkét ZH-n 50 pont szerezhető. A tárgy sikeres teljesítéshez mindkét ZH-n el kell érni a pontok legalább 40%-át. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a vizsgázónak alkalmaznia kell a laboratóriumi gyakorlatok során elsajátított ismereteit.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév első felében oktatott ismeretek elsajátításának mérése. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a hallgatónak gyakorlati jellegű probléma megoldására alkalmaznia kell az elsajátított ismereteit. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév második felében oktatott ismeretek elsajátításának mérése. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a hallgatónak gyakorlati jellegű probléma megoldására alkalmaznia kell az elsajátított ismereteit. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 60 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 30 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |