Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőkezelés | |||
Heat treatment
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTBGK1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Kovács Dorina (77541660747) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | kovacs.dorina@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/oktatas/BMEGEMTBGK1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMTBGF1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMTAGM3 |
Célkitűzés
A tantárgy a hőkezelési technológiákban lezajló anyagszerkezeti és tulajdonság változásokkal, azok tudatos befolyásolási lehetőségeivel, hagyományos és modern ipari megvalósításokkal, gépipari alkalmazásokkal foglalkozik. Megismerteti a különböző hő- és felületkezelési eljárásokat, bemutatja a lehetséges berendezéseit, valamint betekintést nyújt valós hőkezelési problémákba. Továbbá, elősegíti a hallgatók komplex technológiai szemléletének kialakulását.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a hőkezelések célját, alapelvét, eljárásait és vizsgálati módszereit. Ismeri a kristályszerkezetek és kristályhibák hatását a hőkezelési folyamatokra. Birtokában van az acélok hőkezelésének alapjainak, diffúziós és a diffúzió mentes folyamatainak. Megkülönbözteti az ausztenit átalakulási folyamatait egyensúlyi és egyensúlyitól eltérő körülmények között. Megkülönbözteti az acélok jellegzetes izotermikus és folyamatos átalakulási diagramjait, a lehűlési görbéket. Tisztában van az öntöttvasak alapvető hőkezelési eljárásait. Értelmezi az átedzhető szelvényméret meghatározásának kísérleti és számításos módszereit. Rendszerezi az alap hőkezelő berendezéseket, a hőközlések alapjait. Tisztában van a felületvédelem fogalmával, alapvető eszközeivel, lehetőségeivel. Ismeri a színes és könnyűfémek alapvető hőkezelési eljárásait.
Képesség
Képes állapotábrák, anyagösszetétel alapján eldönteni az egyes hőkezelési módszerek alkalmazási lehetőségeit. Kiválasztja a technológiai folyamatokba illő helyes hőkezelési eljárásokat. Következtet anyagösszetétel, szövetszerkezet, mechanikai jellemzők hiánya alapján alapvető hőkezelések meglétére. Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni. Azonosítja a hőkezelési berendezéseket, edző és hűtő közegeket. Kezeli a hőkezelésből származó hibákat és azok megoldásait. Megtervezi a hőkezelési folyamatokat anyagösszetétel és felhasználás alapján. Értékeli a szövetszerkezettani képek alapján a hőkezelés fajtáját. Elmezi és értékeli a mikroszkóppal készült szövetszerkezettani képeket. Elkülöníti a felületkezelések és hőkezelések okozta problémákat.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti hő- és felületkezeléssel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök megismerésére és használatára. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű, biztonságos használatára. Törekszik a pontos, eredményes és hibamentes feladatmegoldásra. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Önállóan végzi a metallográfiai minták szövetszerkezetének elemzését. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, kommunikációja alapja objektív, megbízható. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik kollégáival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában a folyamat- és a rendszerelvű megközelítést alkalmazza, kritikával illeti..
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások és a laborgyakorlatok szerves egységet képeznek. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. A laborgyakorlatok során az előadáson hallott ismeretanyag gyakorlati megismerése történik, öneálló vagy csoportos munkavégzéssel. A gyárlátogatás segít elmélyíteni az addig megszerzett tudást, valamint képet adni az ipari alkalmazásokról.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kocsisné – Marosné – Szilágyiné: Nitridálás – korszerű eljárások és vizsgálati módszerek. Miskolci Egye-tem, Miskolc, [2015], ISBN 9789633580806
Szombatfalvy Árpád: A hőkezelés technológiája, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, [1990], ISBN 0519001755999
Jegyzet
ASM Handbook volume 4A. Steel Heat Treating. [2013] ISBN 9781627080118
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli összegző teljesítménymérés. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat a megszerzett ismeretek birtoklására fókuszál, így az elméleti tudást helyezi a középpontba, tehát a lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A rendelkezésre álló munkaidő 70 perc. Az első zárhelyi dolgozat első feladata kötelezően maximális pontra megírandó, úgynevezett beugró feladat. Az első zárthelyi akkor értékelhető tovább, ha a hallgató a beugró részt teljesítette. (A beugró rész ismeretanyaga előadáson elhangzik, külön kiemelve a figyelmet rá).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás- és képességtípusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a laborgyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és a képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és a 13. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 100-100 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás- és képességtípusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a laborgyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és a képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és a 13. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 100-100 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A tantárgy teljesítéséhez különösen fontos az anyagszerkezeti és a gyártástechnológiai alapismeretek megléte, amelyeket az ezeket ismertető tantárgyak teljesítésével lehet megszerezni. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A metallográfiai anyagvizsgálati módszerek ismerete |