Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Roncsolásmentes anyagvizsgálat | |||
Nondestructive testing and evaluation
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTBGR1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros István Attila (71956336901) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | meszaros@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.att.bme.hu/BMEGEMTBGR1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMTBGF1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMTAGM5 |
Célkitűzés
A Roncsolásmentes anyagvizsgálat c. tantárgy oktatásának célja felhasználó orientált áttekintő ismeretanyag adása a gép-, villamos- és energetikai iparban alkalmazott roncsolásmentes (NDE) vizsgálati eljárásokról, képalkotó eljárásokról és minősítési módszerekről. A tárgy bemutatja az alapvető roncsolásmentes anyagvizsgálati méréseket és az ezekhez szükséges berendezéseket, valamint a hibaanalízisben használt anyagvizsgálati eljárásokat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a roncsolásmentes hibakereső anyagvizsgálati eljárásokat. Ismeri a vizuális-, festékbehatolásos- és mágneses repedésvizsgálati módszereket. Ismeri a hagyományos és a korszerű ultrahangos vizsgálatokat, beleértve a fázisvezérlelet (PA) és a futásidő érzékeny (TOFD) vizsgálatokat. Tisztában van a radiológiai vizsgálatokkal, beleértve a röntgenes, izotópos és a neutronokkal végzett vizsgálatokat. Tisztában van a hibakereső roncsolásmentes vizsgálatok alkalmazhatóságával és korlátaival. Tudomása van a mikroszerkezet vizsgálati eljárásokról, beleértve a SEM, TEM, XRD, AFM, STM vizsgálatokat. Tudomása van a korszerű digitális képfeldolgozási eljárásokról. Használja a 3D képalkotási eljárásokat, érti a röntgentomográfia módszerét. Érti az elektromágneses anyagvizsgálati eljárásokat, a nemlineáris felharmonikusok módszerét, a Barkhausen zajmérést és a mágnesezési görbék mérését. Tájékozott a roncsolásmentes vizsgálatok eredményének statisztikai kértékelési módszereiről.
Képesség
Alkalmazza a roncsolásmentes hibakereső anyagvizsgálati eljárásokat. Felhasználja a vizuális-, festékbehatolásos- és mágneses repedésvizsgálati módszereket. Alkalmazza a hagyományos és a korszerű ultrahangos vizsgálatokat, beleértve a fázisvezérlelet (PA) és a futásidő érzékeny (TOFD) vizsgálatokat. Alkalmazza a a radiológiai vizsgálatokat, beleértve a röntgenes, izotópos és a neutronokkal végzett vizsgálatokat. Felhasználja a mikroszerkezet vizsgálati eljárásokról, beleértve a SEM, TEM, XRD, AFM, STM vizsgálatokat. Kezeli a korszerű digitális képfeldolgozási eljárásokat és kiértékelő rendszereket. Elkülöníti a három dimenziós digitális képalkotási eljárásokat. Leírja az elektromágneses anyagvizsgálati eljárásokat, a nemlineáris felharmonikusok módszerét, a Barkhausen zajmérést és a mágnesezési görbék mérését. Képes a megfelelő roncsolásmentes vizsgálati módszer megválasztására. Végzi a a roncsolásmentes vizsgálatok eredményének statisztikai kértékelését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a roncsolásmentes vizsgálatokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az anyagvizsgálati mérések végzéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Véleményét összefoglalja és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és laboratóriumi gyakorlatok formájában történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemeit. Az előadások áttekintik a roncsolásmentes vizsgálatok korszerű eljárásait, ezek eszközeit és vizsgálati lehetőségeit. Az előadások az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ginsztler-Hidasi-Dévényi: Alkalmazott anyagtudomány, Egyetemi tankönyv, Műegyetemi Kiadó 2000. (ISBN 963 420 611)
Mészáros István: Anyagismeret (digitális tankönyv) Akadémiai Kiadó, 2019. ISBN: 978 963 05 9956 6
P.J. Shull: Nondestructive evaluation, Marcell Dekker, 2001, (ISBN: 0-8247-8872-9)
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 26. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két darab félévközi teljesítménymérés (ZH) alapján történik. Mindkét ZH-n 50 pont szerezhető. A tárgy sikeres teljesítéshez mindkét ZH-n el kell érni a pontok legalább 40%-át. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a vizsgázónak alkalmaznia kell a laboratóriumi gyakorlatok során elsajátított ismereteit.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév első felében oktatott ismeretek elsajátításának mérése. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a vizsgázónak gyakorlati jellegű anyagvizsgálati probléma megoldására alkalmaznia kell a laboratóriumi gyakorlatok során elsajátított ismereteit. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév második felében oktatott ismeretek elsajátításának mérése. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a vizsgázónak gyakorlati jellegű anyagvizsgálati probléma megoldására alkalmaznia kell a laboratóriumi gyakorlatok során elsajátított ismereteit. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |