Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Modern anyagok és technológiák | |||
Modern materials and technologies
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTNGK4 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Orbulov Imre Norbert (71505269331) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | orbulov@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.att.bme.hu/oktatas/mesterkepzes-msc/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja kettős. Egyrészt foglalkozik a kerámiák szerkezetével és tulajdonságaival, ezek változtatásával. Megalapozza a különböző berendezések anyagainak kiválasztásához, alkalmazásához és előállításához szükséges ismereteket. Ezen túlmenően taglalja a fémmátrixú kompozitok anyagcsaládjának speciális tulajdonságait, gyártástechnológiáját, felhasználási lehetőségeit. Másrészt a tantárgy foglalkozik a modern öntészeti és a porkohászati technológiákkal, mint near-net-shape eljárásokkal. Ennek kapcsán tárgyalásra kerül az öntészeti ötvözetek fémtana. Vas, színes és könnyűfém öntészeti ötvözetek jellemzői és felhasználásuk. Formázástechnológia, a beömlőrendszerek méretezésének alapjai. Nagypontosságú öntvények technológiái. CAD-CAM rendszerek az öntészetben. A porkohászati termékek jellemzői, előállítási technológiái. Por alapú és egyéb additív technológiák, 3D fémnyomtatás, gyors prototípusgyártás.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a nemfémes, elsősorban kerámia anyagok tulajdonságairól. Pontos ismeretekkel rendelkezik kerámia alkatrészek gyártásának és minősítésének módjairól és követelményeiről. Tisztában van a kerámia alkatrészek helyes tervezési módjaival. Tájékozott a fémmátrixú kompozitok gyártásának és alapvető tulajdonságainak területén. Ismeri az konkrét alkalmazások szempontjából legelőnyösebb fémmátrixú kompozit rendszerek alapvető javasolt összetevőit és a vonatkozó gyártástechnológiát. Alapvető ismeretekkel rendelkezik az öntéssel előállítható alkatrészek geometriájánka tervezésével kapcsolatosan. Tisztában van az ipariban leggyakrabban alkalmazott modenr öntési technológiák előnyeivel és hátrányaival. Ismeri az alapvető öntészeti ötvözetek fémtanát és a jellemző felhasználási területeiket. Tudomása van a nagypontosságú öntvények gyártási követelményeiről, a felmerülő technikai vonatkozású nehézségekről és azok elhárítási módjairól. Tájékozott a porkohászattal, mint near-net-shape technológiával és a porkohászati úton előállított alkatrészek várható tulajdonságaival kapcsolatban.. Tisztában van az iparban alkalmazott alapvető additív technológiákkal. Ismeri a por alapú additív gyártási technológiákat. Tájékozott a nem por alapú additív gyártási lehetőségekről és technológiákról.
Képesség
Kiválasztja az alkalmazás igényei szempontjából leginkább megfelelő kerámia anyagcsaládot, anyagot. Meghatározza az alkalmazás követelményei szempontjából legelőnyösebb fémmátrixú kompozit összetevőit és gáyrtástechnológiáját. Elemzi a kerámia és / vagy a fémmátrixú kompozit alkatrészek gyártási nehézségeit, problémáit, azok kiküszöbölési módjait és költségvonzatát. Javaslatot tesz az adott alkalmazás szempontjából legmegfelelőbb kerámia és / vagy fémmátrixú kompozit alkalmazására. Különbséget tesz a különféle öntészeti technológiák között előnyeik és hátrányaik alapján. Megválasztja az alkalmazandó öntészeti technológiát a gyártandó alkatrész adottságainak leginkább megfelelő módon. Alkalmazza a CAD/CAM rendszereket és egyszerű számítási módszereket a gyártáshelyes öntészeti technológiák tervezéséhez. Elemzi az alkatrészek gyártásnak megvalósíthatóságát az öntészeti és porkohászati módszereket figyelembe véve. Meghatározza az öntészeti és porkohászati technológiák során alkalmazott alapvető technológiai paramétereket és azok hatását a gyártmány minőségére. Elemzi a gyártandó alkatrészek porkohászati technológiákhoz kapcsolódó előnyeit, hátrányait és költségvonzatait. Kiválasztja adott alkatrész additív úton történő gyártásának legmegfelelőbb additív technológiát. Képes adott kritériumok alapján megválasztani az adott alkalmazáshoz leginkább megfelelő porminőségeket. Meghatározza az öntött, vagy porkohászati úton gyártott termékek jellemző hibániak ok okozati összefüggéseit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az öntészettel a porkohászattal, a fémmátrixú kompozitokkal és a kerámia anyagokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során kapcsolódik egymáshoz az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. Az ismeretek felmérése érdekében szintfelmérő értékelések a tantárgyhoz. A prezentációs-készségek fejlesztését szolgálja az elkészítendő és beadandó házi feladat (projekt), amelyhez szóbeli előadás is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr Varga Ferenc: Öntészeti kézikönyv, Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1985 ISBN 9631062511 (nem relváns információ: 1990).
Metals Handbook Volume 15. Casting, ASM International 2008 ISBN 9780871707116
Metals Handbook Volume 7. Powder Matallurgy, ASM International 2015 ISBN 9781627080893
Jegyzet
Gácsi, Simon, Pázmán: Fémkompozitok. Miskolci Egyetem Kiadó, 2011.
Richter: Öntvényszerkesztés, Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1975. (Nem relaváns információ: 2005).
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.att.bme.hu/
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0001_1A_A4_05_ebook_nyomasos_onteszeti_ismeretek/adatok.html
http://docplayer.hu/5965168-Nyomasos-es-kokillaontes.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy házi feladat és egy írásbeli teljesítménymérés (egy részteljesítmény értékelés és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített és a félév végén prezentált házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés vizsgálja és felméri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen 100 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy esszé (cikk) típusú írásmű elkészítése, majd a gyakorlati csoport előtti prezentációja. A feladatok témája előre megadott listából választható, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. A feladattal legfeljebb 100 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 34 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |