Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Projektfeladat | |||
Project task
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTNGPR | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Katula Levente Tamás (72278190824) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | katula@att.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://att.bme.hu/index.php/oktatas/msc-kepzes-targyai/projektfeladat/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Marc Mentat végeselemes szoftver megismerése. Alapvető hálózási technológiák elsajátítása. A modellépítés lépéseinek megismerése különböző típusú feladatok esetén. Egyszerű képlékenyalakítási feladatok szimulálása, modális analízis, illetve hőtani feladatok szimulálása. Kapcsolt hőtani és mechanikai modellek önálló felépítése, majd kiértékelése. A kiértékelés során a lehetséges hibahelyek feltárása. A végeselemes szoftverek korlátainak megismerése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Részletekbe menően ismeri a Marc Mentat szoftvert. Részletekbe menően ismeri egy hengerszimmetrikus vagy más egyszerű geometriával rendelkező test hálózásának menetét. Ismeri a hőtani és mechanikai szimulációk korlátait. Átlátja a kis és nagy alakváltozás közötti számításbeli különbségeket. Érti a végeselemes programokban használt mértékegységrendszereket. Érti az elemtípusok közötti lényegi különbségeket. Tisztában van a kiértékelés módjaival és megjelenítési lehetőségekkel. Tisztában van a az optimális hálóméret meghatározásához szükséges lépéseket. Tájékozott a hegesztési szimulációkhoz szükséges hőforrásmodell működési elvét. Tájékozott a hőátadási, hővezetési és hősugárzási paraméterek beállítási lehetőségeit.
Képesség
Képes egy hengerszimmetrikus vagy más egyszerű geometriával rendelkező test hálozására. Képes felépíteni egy mechanikai vagy hőtani szimulációt. Képes kiértékelni a kapott eredményeket, különös tekintettel a méretezési szempontból kritikus részeken. Kezeli a hőtani és mechanikai kapcsolt modellezésű feladatokat. Meghatározza az adott feladattípushoz legjobban illeszkedő elemtípust. Azonosítja mikor szükséges nagy alakváltozásokkal és mikor kis alakváltozásokkal számolni. Használja a megfelelő mértékegységrendszert és ennek megfelelően adja meg a szükséges adatokat. Kiválasztja a feladat szempotjából fontos kiértékelési szempontokat. Javaslatot tesz a megfelelő elemszámú modell létrehozására az automatikus és kézi hálózás segítségével. Javaslatot tesz a saját anyagmodelljeinek megadására hőtani és mechanikai feladatokhoz is.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi. A hallgatótársakkal lévő közös együttműködés során aktívan részt vesz a csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során a frontális oktatással megismerkednek a hallgatók a Marc Mentat program használatával. A félév feléig ezt a technikát alkalmazva minden feladattípusra veszünk egy vagy több példát a könyebb megérthetőség kedvéért. Ezt követően a hallgatók önálló munka során egy házi feladat készítenek el melyet folyamatosan konzultálnak. A félév végén ezeket a feladatokat prezentálják a tanárnak és egymásnak, ezzel bemutatva az elsajátított képességeket, illetve fejlesztve az előadói attitűdöt.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
MSC: MARC-MENTAT programleírás és segédletek, User Guide és Volume A-E kötetek, angol nyelven, PDF formátumban, 2018., ISBN 0987654321.
Jegyzet
Marc Mentat szoftver használati útmutató, Kiadás éve: 2019.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://att.bme.hu/index.php/oktatas/msc-kepzes-targyai/projektfeladat/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén egy zárthelyi dolgozat alapján, illetve a házi feladatok prezentációja alapján történik. A zárthelyi dolgozatban 3 kiadott feladatot kell 90 perc alatt megoldani. Minden segédeszköz használható hozzá. A prezentációnak 10-15 perc közöttinek kell lennie, logikus felépítésűnek, illetve tartalmaznia kell a szimuláció eredményeit megfelelő kiértékeléssel. A megírt zárthelyi dolgozat és a bemutatott prezentáció 50-50% ban adja a tantárgy érdemjegyét.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A projektben a kiadott házi feladatot kell megoldani. A szimulációt Marc Menta porgramban kell létrehozni, lefuttatni és kiértékelni. Az elkészített vizsgálatról egy prezentációt kell készíteni, melyet 10-15 percben ismertetni kell. Az értékelés 70%-a az elkészített feladatból adódik, míg a maradék 30% a prezentáció felépítéséből és előadásmódjából. Az így meghatározott pontszám az év végi érdemjegy 50%-át teszi ki. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév tananyagából gyakorlati számonkérés lesz, mely során 3 kiadott feladatot kell 90 perc alatt megoldani. A számonkérés során bármilyen segédeszköz használható. A feladatokat ki kell értékelni a megadott szempontok alapján. A feladatokkal összesen 100 pont szerezhető mely a feladatok között a nehézségük szerint oszlik el. Az így meghatározott pontszám az év végi érdemjegy 50%-át teszi ki. Mind a két részből a minimum 40%-ot el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 80 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |