Tantárgy neve (magyarul, angolul) | A fenntartható fejlődés technológiái | |||
Technologies of sustainable development
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBG00 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Morlin Bálint Dénes (71505132381) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | morlin@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=5&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTA4S1 |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatókkal a technika kultúrtörténetének tanulságait, az alapvető szerkezeti anyagokat, a fejlődés főbb lépcsőit, ezek okait és hatásait és ezek alapján lehetőséget biztosítson felkészülni a huszonegyedik század technológiai kihívásaira, az újrahasznosításra, a megújuló energia‐ és nyersanyagforrások technológiai alkalmazására a fenntarthatóság tükrében.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
A hallgató átlátja a technika fejlődéstörténetének főbb állomásait, a mérnöki innováció fő ágait, irányait. A hallgató ismeri a technika fejlődéstörténetéhez kapcsolható fontosabb tudósok, kutatók munkásságának fontosabb elemeit. A hallgató azonosítja a technikai fejlődés főbb ellentmondásait, annak korlátait, képes ezeket értelmezni.. A hallgató ismeri a szerkezeti anyagok történeti fejlődését, azok legfontosabb jellemzőit és egymásrautaltságát. A hallgató összehasonlítja a műszaki folyamatok energiaigényét, az energia előállítási módjait, azok előnyeit és hátrányait. A hallgató ismeri a megszerzett ismeretek írásos átadásának módszereit és általánosan elfogadott formáját. A hallgató különbséget tesz az elavult és korszerű elvek közt. A hallgató összegyűjti a környezetre káros tényezőket. A hallgató megkülönbözteti a feladat szempontjából fontos és mellékes dolgokat. A hallgató tisztában van a műszaki megoldások környezetre gyakorolható hatásaival.
Képesség
A hallgató következtet a műszaki feladatokból, azok megoldására alkalmas módszerekre. A hallgató rangsorolja az alkalmazható módszerek rövid- és hosszú távú hatásait. A hallgató feltárja a felismert szempontok között kapcsolatot. A hallgató rangsorolja a különböző szempontok alapján a kedvezőbb megoldásokat, műszaki, és egyéb szempontok alapján. A hallgató képes a különböző szempontok alapján felelősséggel dönteni. A hallgató képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni, azokat indokolni és megvédeni. A hallgató következtet az alkalmazott megoldások hatásaira, és ezek alapján dönt alkalmazásukról. A hallgató rangsorolja, a környezet részeit, azokat egységes, elemeiben egymásra utalt rendszerként kezelni. A hallgató képes felismerni a fenntartható módszereket és eljárásokat. A hallgató felhasználja ismereteit, hogy döntéseit logikusan indokolja.
Attitűd
A hallgató törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival együttműködésre. A hallgató folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, összehasonlítja a különböző forrásait. A hallgató nyitott a problémamegoldáshoz szükséges az információtechnológiai eszközök használatára. A hallgató törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. A hallgató törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. A hallgató fogékony a fenntartható fejlődés elveinek érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
A hallgató önállóan végzi a kapott feladatok és problémák végiggondolását. A hallgató elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, ezekre megalapozott választ lépes adni. A hallgató gondolkozásában tudatosan a rendszerelvű megközelítést támogatja. A hallgató elkötelezett a problémamegoldás során a domináns hatások felhutatását és azonosítását. A hallgató felelősséget érez a vizsgált jelenségek kalcsolatának felkutatására.
Oktatási módszertan
Előadások során ismertetni a technika kultúrtörténetének tanulságait, a hallgatók bevonásával, a lehetőségekhez mérten vita provokálásával, hogy az érvek és ellenérvek értékelhetővé váljanak. Bemutatni a műszaki gondolkodásmód elemeit, a műszaki szakterületen zajló információcsere jellemző formai követelményeket írásban (dolgozat szerkesztése, hivatkozások), és szóban, önállóan készített feladatok, közösségben kialakuló viták felhasználásával.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Mackay D.: Fenntartható energia, Typotex Kiadó, Budapest, 2011. ISBN 978-963-503-505-2
Gömböcz E. (szerk.) Alternatív globalizáció, Luther Kiadó, Budapest, 2008. ISBN. 978-963-9571-86-0
Dembski, W.A.: Intelligens tervezettség, Laurus Kiadó, Győr, 2007. ISBN: 978-615-5189-50-0
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://mersz.hu/hivatkozas/m540afft_book1#m540afft_book1
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában. A félév során két alkalommal kerül erre sor, az előadások időpontjában, amelyek alapjául az addig elhangzott elő-adások anyaga szolgál. Állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, amelyek a szintetizáló képességet és a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. A dolgozatokra egyenként 30 pont kapható. A tantárgy teljesítésének szükséges feltétele a dolgozatok sikeres teljesítése (külön-külön több mint 40% (min. 13 pont)). | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában. A félév során két alkalommal kerül erre sor, az előadások időpontjában, amelyek alapjául az addig elhangzott elő-adások anyaga szolgál. Állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, amelyek a szintetizáló képességet és a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. A dolgozatokra egyenként 30 pont kapható. A tantárgy teljesítésének szükséges feltétele a dolgozatok sikeres teljesítése (külön-külön több mint 40% (min. 13 pont)). | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (házi feladat): tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges képesség, tudás és attitűd típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában: egy rövid tanulmány (esszé) elkészítése, az előadások a szakirodalom és az aktuális műszaki, gazdasági fejlemények tükrében, amely kifejti a hallgató jövendőbeli mérnöki koncepcióját. Az esszé személyesen nyújtandó be a tárgy előadójánál a szorgalmi időszak 10. heti előadásáig. Az esszére kapható maximális pontszám 40 pont; az esszé elfogadásához legalább a pontok több mint 40%‐át el kell érni, azaz min. 17 pontot. A kidolgozott témakörről, és a megszerzett kompetenciákról a hallgató az utolsó oktatási héten szóban is beszámolhat, amiért plusz pontot kaphat, így javíthat az érdemjegyén (max. 15 pont). A beszámolóra a megelőző hét péntekén délig lehet jelentkezni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a gépészeti szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |