Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek szerkezete és vizsgálata | |||
The structure and investigation of polymers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBG02 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros László (71428956939) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | meszaros@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=124&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEPTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése a polimerek mérnöki életben fontos anyagszerkezettani alapjainak bemutatása. A mikroszer-kezet, a mechanikai és egyéb fizikai kapcsolatok közötti összefüggések, valamint a polimerek termomechanikai tulajdonságainak ismertetése. A polimerek kristályosodásának feltételeinek, és a kialakuló kristályos szerkezetek bemutatása. Polimerek funkcionális tulajdonságai és módosításuk, kapcsolódó mérnöki alkalmazások ismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimerek előállításának kémiai alapjaival kapcsolatban. Ismeri az amorf és részben kristályos polimerek szerkezeti jellemzőit. Tájékozott a részben kristályos polimerek kristályosodási folyamatával kapcsolatban. Tudomása van a kristályos képződmények vizsgálati módszereiről. Ismeri a polimerek molekulatömegének alapvető meghatározási módszereit. Összehasonlítja a polimerek mechanikai tulajdonságainak idő- és hőmérsékletfüggését. Tájékozott az elasztomerek szerkezeti felépítésével kapcsolatban. Különbséget tesz a polimerek bomlási és égési jellemzői között. Érti a polimerek kvázi-statikus és dinamikus gerjesztésre adott válaszai közötti különbségeket. Rendszerbe foglalja a polimerek funkcionális tulajdonságait (hőállóság, elektromos- és hővezetőképesség, égési tulajdonságok).
Képesség
Következtet a polimerek kémiai szerkezetéről a várható tulajdonságora. Különbséget tesz az amorf és részben kristályos polimerek között. Képes befolyásolni a polimerek kristályosodási folyamatait a gyártási partaméterek változtatásával. Meghatározza a részben kristályos polimerekben lévő kristályos részek jellemzőit. Kiszámítja a polimerek molekulatömeggel kapcsolatos mérőszámait. Kiválasztja a környezeti paraméterek figyelembevételével egy adott alkalmaztáshoz a megfelelő polimert. A szerkezetük alapján elkülöníti az elasztomereket a többi polimertől. A polimerek égési és bomlási jellemzőiből következtet azok alkalmazhatóságára. A polimerek mechanikai jellemzői alapján következtet azok csillapítóképességére különböző igénybevételek esetén. Kiválasztja a megfelelő funkcionális tulajdonságokkal rendelkező polimert a megfelelő alkalmazáshoz.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimerek szerkezetével kapcsolatos tudását. Törekszik a fenntartható fejlődés elveinek a polimertechnikában történő érvényesítésére. Törekszik a szerkezet és tulajdonság vizsgálatához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a környezetvédelem szempontjából legkedvezőbb anyagok kiválasztására és használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Elkötelezett a polimerek szerkezetvizsgálatának precíz végrehatásával kapcsolatban. Felelősséget érez a polimerek környezettudatos alkalmazásával kapcsolatban. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket a munkájával kapcsolatban.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és tantermi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a tantermi gyakorlatokon kerül sor. A tantermi gyakorlatokon a hallgatók számítási feladatok elvégzése útján mélyítik el az előadásokon elhangzottakat. A hallgatók a képesség, attitűd és autonómia és felelősség kompetenciaelemekre alapvetően a tantermi gyakorlatok elvégzése által tesznek szert.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963420855X
Jegyzet
Ronkay F.; Dobrovszky K.; Toldy A.: Műanyagok újrahasznosítása, Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetem, Gépészmérnöki Kar, Budapest, 2015.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás, képesség, attitűd, önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában, a szorgalmi időszakban (zárthelyi dolgozat). A zárthelyi dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, amelyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. A zárthelyi dolgozat megírására rendelkezésre álló munkaidő legalább 45, legfeljebb 60 perc dolgozatonként. A két ZH egyenként 50 pontos. Egy ZH akkor sikeres, ha a hallgató azon legalább 41%-ot ér el (azaz legalább 21 pontot).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás, képesség, attitűd, önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában, a szorgalmi időszakban (zárthelyi dolgozat). A zárthelyi dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, amelyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 48 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |