Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mérnöki anyagok alkalmazástechnikája | |||
Application technologies for engineering materials
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBG06 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 4 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Tábi Tamás | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | tabi@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
https://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.pt.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatókkal a polimerek és fémek, mint gépészetben alkalmazott szerkezeti, mérnöki anyagok alkalmazásának lehetőségeit, előnyeit, hátrányait. Kiemelten tárgyaljuk az orvostechnikai, a járműipari, az elektrotechnikai, építőipari, élelmiszeripari és csomagolástechnikai alkalmazásokat. Megismerkednek a hallgatók továbbá a megújuló erőforrásból előállítható és egyben biológiai úton lebontható biopolimerek tulajdonságaival és alkalmazhatóságával. Ismertre tesznek szert továbbá a polimerek adalékanyagaival és azok célzott tulajdonság-módosító hatásaival, valamint a kész termékek tönkremeneteli módjaival és elkerülésének, kimutatásának lehetőségeivel kapcsolatban. Végül pedig megismerkednek a hallgatók a fémes anyagok azonosításának alapvető módszereivel, az egyes ötvözők hatásával, a fémes alkatrészek tönkremeneteli módjaival, valamint az anyagválasztásának elvével és metodikájával.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. ismeri a műanyagiparban általánosan használt adalékanyagokat és tulajdonság-módosító hatásukat; 2. tisztában van a polimerek és fémek alkalmazásának előnyeivel, hátrányaival; 3. érti a polimerek és fémek főbb, anyagválasztás szempontjából elengedhetetlen tulajdonságait; 4. tájékozott a polimerek orvostechnikai, a járműipari, az elektrotechnikai, építőipari, élelmiszeripari és csomagolástechnikai alkalmazási lehetőségeiről; 5. átlátja a polimer alkatrészek tönkremeneteli folyamatait, valamint azok elkerülésének és kimutatásának lehetőségeit; 6. ismeri a polimer alkatrészek tönkremeneteli folyamatait vizsgáló és kimutató berendezések működési elveit; 7. tisztában van a biopolimerek tulajdonságairól, alkalmazhatóságuk lehetőségeiről; 8. érti a fémes anyagok azonosításának alapvető módszereit, az ötvözők hatását, a mechanikai és egyéb tulajdonságokat leíró mérőszámokat és meghatározásuk módját; 9. tájékozott a fémes alkatrészek tönkremeneteli módjairól, károsodási folyamatairól; 10. átlátja a fémes alkatrészek anyagválasztásának elvét és metodikáját.
Képesség
1. képes az adott alkalmazásnak megfelelő mérnöki anyagot választani; 2. önállóan kiválasztja az adalékanyagokat a polimer alapanyag célzott tulajdonság-módosítása szempontjából; 3. feltárja egy polimer alkatrészben végbement tönkremenetel okait; 4. értelmezi a különböző polimer anyagszerkezeti vagy anyag-tulajdonságokat vizsgáló berendezések mérésének eredményeit; 5. képes a fémes alkatrészek tönkremeneteli okainak elemzésére, a károsodásanalízisre; 6. elkészíti egy fémes alkatrész megkívánt tulajdonságainak követelményrendszerét; 7. javaslatot tesz a követelményrendszer alapján az alkalmazandó anyagcsoportra és konkrét anyagra; 8. megválasztja a fémes anyagokhoz az ötvözőt, valamint önállóan tudja az adott fémes anyagot azonosítani; 9. feltárja a fémes alkatrészek tönkremenetele esetén a tönkremeneteli módot; 10. kiválasztja a fémes alkatrészekhez a követelményeknek leginkább megfelelő alapanyagot.
Attitűd
1. munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi; 2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimerek tönkremenetelével kapcsolatos tudását; 3. nyitott a legújabb információtechnológiai eszközök használatára; 4. törekszik a polimertechnikában a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára; 5. követi a biopolimerek terén megjelenő új alapanyagokat, újdonságokat; 6. nyitott a fenntartható fejlődés és a környezettudatosság elveinek a mérnöki gyakorlatban történő érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
1. végrehajtja a polimertechnikával és fémek technológiájával kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását; 2. elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket; 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; 4. gondolkozásában elkötelezett a rendszerelvű megközelítést alkalmazására; 5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása elsődlegesen előadások keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. A kommunikáció a hallgatókkal írásban (e-mail) és szóban történik. Az előadások során vegyesen alkalmazunk IT eszközöket és technikákat (prezentáció, videóanyagok vetítése) és hagyományos táblára való jegyzetelést.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
1. Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2003, ISBN 963 420 855 X.
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. február 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás típusú kompetencialemek meglétének ellenőrzése írásos formában, a szorgalmi időszakban két darab összegző tanulmányi teljesítményértékeléssel. Erre a tantárgy előadásainak időpontjában kerül sor. A teljesítményértékelések állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, amelyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő legalább 60, legfeljebb 90 perc. A teljesítményértékeléseken csak azon hallgatók vehetnek részt, akik személyazonosság igazolására alkalmas igazolványt hoztak magukkal.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 6. és a 13. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékeléseken 40-40 pont szerezhető. Külön-külön minimum 41% elérendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 62 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Ismeri a főbb műanyagipari feldolgozóberendezések működését és a főbb műanyagipari alapanyagok tulajdonságait. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |