Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Nanokompozitok | |||
Nanocomposites
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTDNK0 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros László (71428956939) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | meszaros@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=73&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának a célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a nanokompozitok előállításával, szerkezetével és felhasználásával kapcsolatos alapvető ismereteket. A hallgató a tárgy elvégzése során az általános ismereteken felül a kutatási témályához kapcsolódóan képessé válik megfelelő nanorészecske és nanokompozit előállítási technológia kiválasztására. Mindezt úgy, hogy figyelembe veszi a gazdaságossági és a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos szempontokat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a nanotechnológiával kapcsolatos fogalmakat. Különbséget tesz a nanoszerkezetű anyagok és a nanokompozitok között. Ismeri a legáltalánosabban alkalmazott nanorészecskék sajátosságait. Ismeri a nanokompozitok legfontosann előállítási módszereit. Tisztában van a nano- ás hibridkompozitok kialakuló szerkezeteivel. Érti a nanokompozitok szerkezete és a kialakuló tulajdonságok közötti kapcsolatokat. Tisztában van a nanokompozitok előállítási nehézségeivel. Rendszerbe foglalja a hibridkompozitokkal kapcsolatos fogalmakat. Tudomása van a hibridkompozitokban előforduló esetleges szinergikus hatásokról. Tájékozott a nano- és hibridkompozitok alkalmazhatóságával kapcsolatban.
Képesség
Különbséget tesz a nanotechnológiai és egyéb technológiai alapfogalmak között. Képes megkülönböztetni a nanoszerkezetű anyagokat a nanokompozitoktól. Egy adott felhasználási területhez kiválasztja amegfelelő nanorészecskét. Kiválasztja a legmegfelelőbb technológiát egy adott nanokompozit termék előállításához. Feltárja a nano- és hibridkompozitokban kialakult szerkezetet. Következtet a nanokompozitok szerkezetéből azok mechanikai, és más fizikai tulajdonságaira. Feltárja a nanokompozitokban előforduló gyártásból fakadó hibákat. Kiválasztja a hibridkompozitok hatékony előállítási módszerét. Nano és mikrorészecskék együttes alkalmazásával hatékony hibridkompozitokat fejleszt. Meghatározza a nanokompozitok alkalmazási területeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a nanokompozitokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a nanokompozitokkal kapcsolatos problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti a gazdaságosság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a nanokompozitokkal kapcsolatos feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a nanokompozitok fejlesztése területén bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a nanokompozitok problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az oktató felméri az adott kurzus hallgatóinak az ismeretét és igényeit, amelyekhez a kurzus tananyagát igazítja. Az előadásokba a hallgatók bekapcsolódhatnak, az oktató problémákat vet fel, amelyekre a hallgatók bevonásával keresi meg a megoldást, ezáltal a hallgató aktív részesévé válik az előadásnak, formálja azt. A félév során minden hallgató a saját kutatásával kapcsolatban keres olyan problémát, megoldandó feladatot, amelyet nanokompozitok alkalmazásával, vagy azok előállításának fejlesztésével megoldhat. Az előadásokon angol nyelvű videok segítségével kerülnek közelebb a tananyag megértéséhez. Az oktató különös figyelmet szentel a nano- és hibridkompozitok alkalmazásának gazdasági és gazdaságossági szempontjaira.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
W.A. Goddard, Handbook of nanoscience, engineering, and technology, Baca Raton, CRC Press, 2003. ISBN 9781439860151
B. Bhushan, Springer handbook of nanotechnology, Berlin, Springer-Verlag, 2004. ISBN 978-3-642-02525-9
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. január 20. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi részteljesítmény értékelésből (aktív részvétel) és egy vizsgából áll. A részteljesítmény értékelés főként a képesség, attitűd és autonómia és felelősségvállalás kompetenciaelemek vizsgálatára szolgál, míg a szóbeli vizsga a tudás és képesség kompetenciaelemek vizsgálatára szolgál. A tárgy vizsgával zárul amelynek feltétele, hogy a hallgató az évközi részteljesítmény értékelést legalább 50%-os szinten teljesítse.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja az aktív részvétel az előadásokon, ahol a hallgató saját maga által felvetett problémára az egész csoport közösen keres megoldásokat. A hallgatónak önálló szakirodalomkutatást kell végeznie, nanorészecskét, gyártástechnológiát választania az általa meghatározott alkalmazáshoz. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán a hallgató számot ad a félév során megszerzett tudásáról. A félév során a hallgató saját maga fogalmaz meg egy nanokompozitokkal kapcsolatos problémát, ami kapcsolódik a saját kutatási területéhez. A vizsgán bemutatja a megoldáshoz használható nanorészecskéket és indokolja a választását. Kiválasztja az alkalmazáshoz szükséges technológiát. Mindezt a fenntarthatóság szemszögéből teszi. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félévközi részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) 20%-ban kötelezően beszámítandó a vizsgába. A félév során a hallgató kiválaszt egy olyan problémát, amely nanorészecskék alkalmazása útján megoldható. Ehhez szakirodalmi áttekintést készít, amelynek eredményeit ismerteti az előadáson, és a hallgatótársai értékelik azt. A hallgató ugyan így részt vesz a hallgatótársai által gyűjtött információanyag értékelésében. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 80 % |
Évközi eredmények beszámítása | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 35 |
összesen | 88 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
anyagtudományi alapismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |