Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek reológiája és szimulációs technikái | |||
The rheology and simulation techniques of polymers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNG02 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szabó Ferenc (74657172829) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szabof@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=116&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a polimer reológia alapjait, annak feldolgozási technológiákkal,tervezési szempontokkal és számítógépes szimulációs eljárásokkal való kapcsolatát, továbbá a reológiában alkalmazott mérési eljárásokat, azok alkalmazási korlátait, illetve a segítségükkel meghatározható anyagjellemzőket. További cél, hogy a hallgatók megismerjék a polimer termékek tervezése és gyártása során alkalmazható, legelterjedtebben használt szimulációs eljárásokat, a modellek építésének alapelveit, a megoldó algoritmusok jellemzőit, valamint az eredmények értékelésének módszereit és azok terméktervezéssel, szerszámtervezéssel és technológia optimalizálással való kapcsolódási pontjait.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimer reológiában használt általános fogalmakkal. Ismeri a polimer reológiában általánosan alkalmazott anyagvizsgálati eljárásokat és azok alkalmazásának jellemzőit. Tisztában van a reológiai jellemzők meghatározását befolyásoló tényezőkkel. Érti az anyagjellemzők meghatározásának hátterében álló jelenségeket. Ismeri a polimer termékek tervezése és gyártása során alkalmazható szimulációs eljárásokat és azok alkalmazási korlátait. Ismeri a végeselemes szimuláció során alkalmazható egyszerűsítő feltételezéseket és azok alkalmazási korlátait. Tisztában van a szimulációs modellek építésének szabályaival, azok eredményekre gyakorolt hatásaival. Érti a szimulációs probléma megoldása során a kezdeti- és peremfeltételek kapcsolatát a lezajló fizikai folyamatokkal. Érti a polimer ömledékek reológiájának feldolgozási technológákkal való kapcsolatát. Átlátja a szimulációk számítási eredményeinek tervezési és technológiai hibákkal való kapcsolatát.
Képesség
Egy reológiai anyagjellemző meghatározására kiválasztja az alkalmas vizsgálati módszert. Feltárja az adott anyagjellemző meghatározását befolyásoló tényezőket. Kiválasztja a mérési adatok pontosságának fokozására alkalmas kompenzációkat. Értékeli a vizsgálati eredményeket, és azokból anyagjellemzőt határoz meg. Meghatározza egy ömledék reológiai feladat elvégzéséhez szükséges számítógépes szimulációs eljárást. Vizsgálja a feladat jellegének és céljának megfelelő egyszerűsítési lehetőségeket. Elkészíti a feladatnak megfelelő számítógépes szimulációs modellt. Értékeli a kitűzött cél szem előtt tartásával a számítási eredményeket. Következtet az eredményeknek tükrében a gyárthatóságra vonatkozóan. Javaslatot tesz a feltárt hibajelenségek kiküszöbölésére.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a reológiával és szimulációs eljárásokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az új számítógépes szimulációs eljárások használatára. Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fejleszti a pontos és hibamentes modellalkotási, feladatmegoldási és mérnöki precizitását szolgáló képességeit. Részt vesz a szimulációs úton segített munkafolyamatok kialakításában és működtetésében.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival és kollégáival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott eredmények és következtetések felhasználhatóságát illetően. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor, ahol egy kiadott projektmunkát kell megoldani. A projektmunkát a félév végén prezentáció keretében kell bemutatni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Tim A. Osswald, Natalie Rudolph: Polymer Rheology Fundamentals and Applications. Carl Hanser Verlag GmbH & Co. KG, 2014, ISBN: 978-1-56990-517-3
Kennedy P., Zheng R.: Flow Analysis of Injection Molds - 2nd Edition. Carl Hanser Verlag GmbH & Co. KG, 2013, ISBN: 978-1-56990-512-8
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2022.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=116&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése vizsgával, valamint egy évközi részteljesítmény mérés alapján történik. A szóbeli vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő kb. 60 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített és szóban prezentált házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés komplex módon vizsgálja és méri fel a hallgatók tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciáit. Ennek módja egy egyénileg elkészítendő projekt feladat megvalósítása, majd a gyakorlati csoport előtti prezentációja. A feladat komplexitása miatt egyaránt alkalmas az elméleti ismeretanyag és a gyakorlaton szerzett ismeretek és képességek meglétének és helyes alkalmazásának felmérésére. Az elkészített projekt prezentáció tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. A feladat kiadására a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag az 5. oktatási héten kerül sor, bemutatásának határideje a 14. oktatási hét. Az aláírás megszerzéséhez a feladat legalább 50%-ra értékelt teljesítése szükséges, a feladatra kapott pontszám a félév végi eredménybe 30% súlyozással beszámításra kerül. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsga a hallgatók által a félév során megszerzett tudás és képesség típusú kompetenciaelemeit kéri számon és értékeli. A lexikális ismereteken túlmenően, azok alkalmazásához és gyakorlati aspektusához köthető ismeretek is számonkérésre kerülnek. A szóbeli vizsgán szerzett eredmény a vizsgaérdemjegybe 70% súllyal kerül beszámításra. A szóbeli vizsga elégtelen eredménye elégtelen vizsgaérdemjegyet eredményez. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az aláírás megszerzésének feltétele a félév során kiadott komplex számítógépes szimulációs probléma legalább 50%-ra értékelt megoldása, a megoldás során alkalmazott gondolatmenet, az egyes számítási fázisok egymásra épülésének és az azokból származó számítási eredmények szóbeli prezentálása a félév végén. Az egyénileg elkészítendő projekt feladatra kapott pontszám a vizsgaérdemjegybe 30% súlyozással kerül beszámításra. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 70 % |
Évközi eredmények beszámítása | 30 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 93 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 93 % |
jó (4) | Good [C] | 74 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 62 % - 74 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 62 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 45 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt, példát mutat munkatársainak e szemlélet alkalmazásában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |