Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Projektfeladat | |||
Project
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNGPR | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Tamás-Bényei Péter (71950245935) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | tamasp@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=105&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTMGPA, BMEGEPTMGPB |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók kis létszámú csapatokban, a polimerekre, illetve azok kompozitjaikra vonatkozó, valós kutatási, tervezési, fejlesztés feladatokat oldjanak meg, akár több tanszék által végzett folyamatos témavezetés mellett. A hallgatók megismerik az adott projekt témára vonatkozó szakirodalmakat és azokat kritikai szempontok alapján elemzik, majd ezt követően a konkrét kutatási, tervezési, fejlesztési feladatokra megoldási javaslatokat fogalmaznak meg. A projekt feladatot valós kísérleti munkával támasztják alá, amely megvalósításához kutatási tervet készítenek el.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van egy projektfeladat megvalósításának menetével. Összegyűjti egy projekt megvalósításához szükséges információkat (szabványok, folyóiratcikkek, könyvek. stb.). Rendszerezi a projekt megvalósításához összegyűjtött ismeretanyagot. Rendszerezi a különböző vizsgálati módszereket és eredményeket a projekt sikeres megvalósításának érdekében. Érti az adott projekt feladat megvalósításának menetét. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az adott projekt feladat során alkalmazott vizsgálati és kiértékelési módszerekről. Ismeri az adott projekt feladat során felhasznált alap- és segédanyagokat és azok jellemzőit. Tájékozott az adott projekt feladat alkalmazási tartományairól, szélesőértékeiről. Különbséget tesz az egyes kiértékelési és vizsgálati módszerek eredményei között. Definiálja a projekt feladat konkrét céljait és megvalósításának módjait. Összefoglalja a projekt feladat során elért eredményeit.
Képesség
Kiválasztja adott anyagjellemző meghatározására alkalmas vizsgálati módszereket. Képes kiválasztani a projekt feladat sikeres megvalósításához szükséges kiértékelési módszereket. Értelmezi a projektfeladat során felhasznált szabványokat, mérési leírásokat. Feltárja a projektfeladat témáját érintő szakirodalmakat. Megválasztja az adott projektfeladat sikeres megvalósításához szükséges vizsgálati típusát és számát. Kezeli a projektfeladat kapcsán alkalmazott berendezéseket. Használja a projektfeladat során az adott anyagjellemző minősítésére vonatkozó viszgálati módszereket. Értékeli a vizsgálati eredményeket, és abból anyagjellemzőket határozza meg. Azonosítja az adott projektfeladat vizsgálati mintái és azok tulajdonsági közötti külöbséget. Működteti a projektfeladat során estlegesen alkalmazott berendezéseket. Képes prezentálni a porjekt munka során feldolgozott szakirodalmakat és a kisérleti munka eredményét.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a projektfeladat témájával kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik az adott projektfeladat során alkalmazott eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi az adott projektfeladat céljának sikeres elérésének érdekében az új technikákat, újdonságokat, új módszereket. Fogékony a szakirodalmakban az adott projektfeladat témájára vonatkozó újonnan megjelenő információkra. Indokolja a projekt feladat során megoldása során eredményeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Együttműködik hallgatótársaival a projekt feladat sikeres elvégzésének érdekében. Ismeretei birtokában, elemzései alapján, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik, folyamatos témavezetés mellett. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor, ahol egy kiadott projektmunkát kell csoportosan megoldani, amely a csoportmunka-készségeket is fejleszti. A projektmunka a félév végén leadandó írásos dokumentáció és annak szóbeli prezentáció formájában való bemutatása alapján kerül értékelésre.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai. Műegyetemi Kiadó, Budapest (2000). ISBN 9634206212
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=105&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. május 1. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két részteljesítmény értékelés alapján történik. A első részteljesítmény értékelés (projektfeladat dokumentáció): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája a csoportosan készített projektfeladat írásos formában. A második részteljesítmény értékelés az adott projekt feladat ismertetése szóbeli prezentáció formájában.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés együttesen vizsgálja és méri fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően a részteljestmény értékelés a kijelölt elméleti és gyakorlati ismeretanyag elsajátítottságát mérik fel. A feladatokat és a legfeljebb 3 fős csoportok beosztását az első oktatási hétig kell véglegesíteni. A részteljesítmény értékelés 50-50%-ban elméleti és gyakorlati ismeretekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 13. oktatási héten kerül sor. A részteljesítményértékelésen 70 pont szerezhető. Minimum 50% elérendő. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető projekt feladat bemutatása szóbeli prezentáció formájában. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 30 pont szerezhető. Minimum 50% elérendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 80 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. május 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |