Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kompozitok erősítőanyagainak matematikai modellezése II. | |||
Mathematical modeling of composite reinforcements II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNX07 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Molnár Kolos (71950238494) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | molnar@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=111&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTMG32, BMEGEPTMK51 |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy részletesen megismertesse a hallgatókat a szabályos (sodrott, szőtt, fonatolt, kötött, illetve kombinált) szerkezetű szálas struktúrák, mint kompozit erősítő anyagok szerkezeti, geometriai és mechanikai tulajdonságaival, statisztikus szerkezeti-mechanikai modellezési módszereivel, tervező rendszerekben alkalmazható anyagmodellekkel, a felhasználás lehetőségeivel, valamint a vizsgálati eredmények matematikai kiértékelésével.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a szabályos erősítő szerkezetek esetén használt általános fogalmakkal. Rendszerezi a szabályos erősítő szerkezetek típusait különböző szempontok szerint. Tisztában van a szabályos erősítő szerkezetek geometriai és mechanikai tulajdonságait befolyásoló tényezőkkel. Érti a szabályos erősítő szerkezetek matematikai leírásához szükséges alapvető módszereket. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egy-, két- és háromdimenziós szabályos szálas struktúrák diszkrét, illetve kontinuum szerkezeti modelljének részleteit illetően. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egy-, két- és háromdimenziós szabályos szálas szerkezetekből vett mintadarabok kötegszerkezetét, feltételes szálhossz és szálorientáció jellemzőit, karakterisztikus sűrűségét illetően. Ismeri a mintadarab kötegszerkezetének megfelelő kötegmodell meghatározásának módját. Tisztában van a szőtt-, illetve kötött erősítő lapszerkezetek diszkrét elemű, nemlineáris mechanikai modelljének alapjaival és alkalmazási lehetőségeivel. Tájékozott a szál/mátrix, illetve az esetleges erősítő rétegek közötti határfelületi kapcsolatok tulajdonságait, és azok szilárdságot befolyásoló hatásait, valamint ezek mérési módszereit illetően. Ismeri a geometriai és szilárdsági vizsgálatok során mért mennyiségek statisztikai kiértékelési módszereit.
Képesség
Értelmezi egy adott szabályos szerkezetű szálas erősítő struktúra műszaki adatait. Képes kiválasztani egy adott felhasználási célú kompozit anyag előállításához szükséges szabályos erősítő szerkezet típusát, anyagát. Feltárja az adott anyagtulajdonságot befolyásoló tényezőket. Kiválasztja az adott szabályos szálas szerkezet matematikai leírásához szükséges módszereket. Alkalmazza a vonatkozó szabályos szálas szerkezet matematikai modelljét a kívánt célra. Kiszámítja a keresett szerkezeti-geometriai jellemzők statisztikai paramétereit. Meghatározza a szabályos szálas szerkezetből vett mintadarab kötegszerkezetét. Méréseket végez a szálak, erősítő rétegek, valamint a kompozit húzószilárdságának meghatározására. Elemzi a szálorientáció és egyéb száltulajdonságok hatását a szilárdságra. Elemzi a szerkezeti és szilárdsági jellemzők közötti összefüggéseket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a matematikai modellekkel, a vizsgálatok kiértékelésével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos feladatmegoldást, a mérnöki precizitást szolgáló képességeit. Törekszik az anyagvizsgálathoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi az szálas szerkezetek tervezésével kapcsolatos új technikákat, újdonságokat, új módszereket.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival az előadási anyag feldolgozásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Ismeretei birtokában, elemzései alapján, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa alkalmazott modellek, anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására az anyag otthoni önálló feldolgozása révén kerül sor.Az esetlegesen még meglévő homályos pontok tisztázása a kérhető személyes konzultáción, vagy a szóbeli vizsga előtt tartható csoportos konzultáción történhet meg.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Vas L.M.: Idealizált statisztikus szálkötegcellák és alkalmazásuk. GlobeEdit, 2017, Beau Bassin, ISBN: 978-620-2-48604-0
Kollár L.P., Springer G.S., Mechanics of Composite Structures. Cambridge University Pres, 2003, Cambridge, ISBN: 0-521-80165-6.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=111&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 8. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése az előre megadott tételek által meghatározott témákból szóbeli vizsga alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szükséges elméleti és alkalmazott ismereteket kéri számon. A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelése a vizsgázó által húzott, két kérdést tartalmazó tétel írásbeli kidolgozása – amelyhez a rendelkezésre álló idő 20 perc – és annak szóbeli előadása, továbbá a vonatkozó kérdésekre adott válaszok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás és képesség, attitűd, autonómia és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelése a vizsgázó által húzott, két kérdést tartalmazó tétel írásbeli kidolgozása – amelyhez a rendelkezésre álló idő 20 perc – és annak szóbeli előadása, továbbá a vonatkozó kérdésekre adott válaszok alapján történik. --------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 8. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |