Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Műveletek és berendezések II. | |||
Processes and Equipment II
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVÉ612Z | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Láng Péter Tamás (71957932875) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | lang@mail.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=256 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A hallgatók a tantárgy keretein belül megismerkednek a vegyiparban, az élelmiszeriparban, a környezettechnikában alkalmazott diffúziós műveletekkel, azok berendezéseivel, a méretezési és hőhasznosítási lehetőségeivel. Alkalmazási példákon keresztül mutatunk rá folyamatok sajátosságaira és gépészeti egységeire. A tantárgy célja a mérnöki gondolkodás elsajátítása, a rendelkezésre álló lehetőségek különböző szempontok szerint történő kiválasztása, a döntés hatásainak elemzése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a diffúziós műveletek elméleti alapjairól és legfontosabb ipari alkalmazásairól. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a fázisegyensúlyokkal kapcsolatos tudnivalókról. Tisztában van a folyamatos és szakaszos folyadék-folyadék extrakciós módszerekkel. Tisztában van a legfontosabb folyadék-folyadék és folyadék-szilárd extrakciós készülékek méretezésével és működésével. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a pervaporáció elméleti alapjairól és megvalósítási lehetőségeiről. Ismeri a legfontosabb szakaszos, félfolyamatos és folyamatos adszorpciós berendezéseket. Tájékozott a szárítás műveletéről és a szárító berendezések méretezéséről. Átlátja a folyamatos szárítók méretezését, hőmérsékletkülönbség és nedvességtartalom hajtóerő esetén is. Tájékozott az abszorberek és deszorberek modellezésével és méretezési elveivel kapcsolatosan. Ismeri a szuperkritikus extrakció műveletét és berendezéseit.
Képesség
Kiszámítja a desztillációs berendezés elméleti tányérszámát és energiahatékonyságát. Meghatározza a szakaszos folyadék-folyadék extrakció lépésszámát vagy veszteségét. Meghatározza a félfolyamatos folyadék-folyadék extrakció műveletének főbb jellemzőit. Elemzi a folyadék-folyadék extrakciós feladatra alkalmas készüléktípust. Javaslatot tesz a szilárd-folyadék extrakciós feladatra alkalmas készüléktípusra. Javaslatot tesz a fixágyas adszorber fő méreteire és működési idejére. Megválasztja az adott feladatra alkalmas pervaporációs berendezést. Alkalmazza a szakaszos és folyamatos szárítók méretezéséhez szükséges összefüggéseket. Rangsorolja az abszorpciós feladat megvalósítására alkalmas készülékeket. Értékeli a diffúziós műveletek modellezési eredményeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a diffúziós berendezésekkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a diffúziós műveletek során fellépő problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság és környezettudatosság elvét a műveletek méretezése során. Eredményeit a szakmai szabályoknak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során a témavezetővel és tanszéki munkatársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik tanszéki munkatársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energiahatékony, balesetmentesen üzemeltethető, minimális környezeti hatásokkal rendelkező műveletek iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Ezentúl a hallgatók egy, lehetőleg kutatásukhoz kapcsolódó projektfeladatot készítenek el és dokumentálnak. A feladat lehet egyéni vagy csoportmunka, a dokumentáció a feladattípustól függően projekt beszámoló, prezentáció, szoftver vagy számítás.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Fonyó Zsolt, Fábry György: Vegyipari művelettani alapismeretek, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004, Budapest, ISBN: 9789631953152.
McCabe, Smith, Harriott: Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw Hill, 2005, Boston, ISBN: 978-0072848236.
J.D. Seader, Ernest J. Henley: Separation Process Principles, Wiley, 1998, Hoboken, ISBN: 0-471-58626-9
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=256
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban a tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző írásbeli teljesítményméréssel (projekt beszámolóval) történik, amely az aláírás feltétele. Ez az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dokumentáció formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket, képességeket kéri számon. A tantárgy vizsgajeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Félév közben kidolgozandó, a PhD kutatáshoz kapcsoló projektfeladat, mely segíti a doktori témához kapcsolódó kritikai problémafelvetést, elméleti és gyakorlati megfontolásokon keresztül. A részteljesítés célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A feladat sikeres teljesítésével a hallgató stabilizálja és továbbfejleszti a doktori program indításáig megszerzett tudását, a műveletek és berendezések tématerületen. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Kérdések megválaszolása írásbeli felkészülés után szóban a műveletek és berendezések elméletével és alkalmazásával kapcsolatosan. Az előadások elhangzott témákból két véletlenszerűen kiválasztott kérdés szóbeli megválaszolása. A hallgató a szóbeli felelet előtt rövid, tömör vázlat készít. Ellenőrzésre kerül az alapvető ok-okozati összefüggések, az elmélet alkalmazása, illetve kapcsolata a gyakorlattal, alkalmazhatósága. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
fizikai és matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
irodalomkutatás készítése |