Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Folyamatirányítás és műszerezés II. | |||
Process Instrumentation and Control II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVÉ613Z | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hégely László (72012559877) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | hegely@mail.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=175 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy elméleti és gyakorlati ismereteket adjon a vegyipari folyamatok legfontosabb szabályozási feladatainak megoldási módjairól. Digitális szabályozó technilkák. Szakaszos technológiák irányitása. Korszerű szabályozási algoritmusok. Rendszermodellek készlete, modellek alkalmazástechnikája. Korszerű szimulációs és identifikálási módszerek. Folyamatdinamikai modellek (fuzzy modellek, neurális hálózatok). Modellek megoldását szolgáló szoftver eszközök. Többváltozós rendszer irányitása (esettanulmány). Szakaszos üzemű technológiák irányitási kérdései. szakaszos üzemű reaktor receptura szerinti irányitása (esettanulmány, ISA SP88 koncepció). Folyamatirányitó rendszerek minőségbiztositása. Esettanulmány adott élelmiszeripari, vegyipari környezetvédelmi technológiák irányitására.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a vegyipari folyamatok irányításának általánosan használt fogalomrendszerével. Tájékozott a klasszikus irányítási struktúrákkal kapcsolatban. Érti a folyamatdinamikai modellek, identifikáció alapfogalmait. Ismeri a korszerű irányítási struktúrák (pl. fuzzy-, modelalapú szabályozás) típusait. Tisztában van a fuzzy logika alapú szabályozás alapfogalmaival. Ismeri a folyamatdinamikai modellek megoldását szolgáló szoftvereszközöket. Tisztában van a neurális hálozat alapú szabályozás alapfogalmaival. Érti a többváltozós rendszerek irányításának problémáit. Tájékozott a szakaszos technológiák irányításában, receptúra irányítással kapcsolatos alapfogalmakban. Átlátja a folyamatirányító rendszerrel kapcsolatos minőségirányítási, validálási fogalmakat.
Képesség
Megoldja a vegyipari folyamatok dinamikus modelljeit. Javaslatot tesz a különböző vegyipari műveletek szabályozási struktúráira. Megtervezi többváltozós rendszerek irányítását, figyelembevéve a változók kölcsönhatásait. Megtervezi különböző műveletek neurális hálózat alapú irányítását. Megtervezi különböző műveletek fuzzy logika alapú irányítását. Képes vegyipari folyamatok dinamikus modelljeinek identifikálására. Kiválasztja az adott technológiai célhoz a legalkalmasabb irányítási struktúrát. Javaslatot tesz szakaszos technológiák irányítására. Képes szakaszos technológiák különböző modelljeinek felírására. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során törekszik az előadóval és kutató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti folyamatirányítási tudását. Eredményeit a szakmai szabályoknak megfelelően publikálja. Törekszik a műszerezési és folyamatirányítási problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott a vegyipari szabályozástechnikában megjelenő új eljárások megismerésére.
Önállóság és felelősség
Felelősséget érez az energiahatékony, balestementesen üzemeltethető, minimális környezeti hatásokkal rendelkező műveletek iránt. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és kutatótársaival. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
Az előadások, melyek kiegészülnek mérőműszer-bemutatókkal, alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Ezentúl a hallgatók szakirodalmat választanak ki, és dolgoznak ki, valamint egy, lehetőleg kutatásukhoz kapcsolódó projektfeladatot készítenek el és dokumentálnak. A feladat lehet egyéni vagy csoportmunka, a dokumentáció a feladattípustól függően projekt beszámoló, prezentáció, szoftver vagy számítás.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jean-Pierre Corriou: Process Control Theory and Applications, Springer 2004. ISBN 978-1-4471-3848-8
Nagy I.: Introduction to Chemical Process Instrumentation ,Akadémiai kiadó, 1992. ISBN 9780444987129
Coggan D.A.: Fundamentals of Industrial Control, 2nd edition, ISA, 2014, Research Triangle Park, NC, ISBN: 1-55617-863-8
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2025.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=175
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban a tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző írásbeli teljesítményméréssel (projekt beszámolóval) történik, amely az aláírás feltétele. Ez az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dokumentáció formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket, képességeket kéri számon. A tantárgy vizsgajeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Félév közben kidolgozandó, a PhD kutatáshoz kapcsoló projektfeladat, mely segíti a doktori témához kapcsolódó kritikai problémafelvetést, elméleti és gyakorlati megfontolásokon keresztül. A részteljesítés célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A feladat sikeres teljesítésével a hallgató stabilizálja és továbbfejleszti a doktori program indításáig megszerzett tudását, folyamatirányítás és műszerezés tématerületen. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Kérdések megválaszolása írásbeli felkészülés után szóban a folyamatirányítás és műszerezés elméletével kapcsolatosan. Az előadások elhangzott témákból két véletlenszerűen kiválasztott kérdés szóbeli megválaszolása. A hallgató a szóbeli felelet előtt rövid, tömör vázlat készít. Ellenőrzésre kerül az alapvető ok-okozati összefüggések, az elmélet alkalmazása, illetve kapcsolata a gyakorlattal, alkalmazhatósága. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
kutatás statisztikai ismeretek, műszertechnika és matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
kutatási mérési dokumentáció készítése |