Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Élelmiszeripari technológiák és gépei I. | |||
Processes and equipment in food industry I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE64 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Poós Tibor (72012811323) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | poos.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=127 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Az élelmiszeripari gépekben és berendezésekben lejátszódó mechanikai és hidromechanikai folyamatok megismertetése. A művelet-, gép-, és folyamatszemlélet kialakítása. A gépek és eljárások az élelmiszeripar főbb gyártási műveletei szerinti csoportosításban kerülnek ismertetésre. A műveleteket megvalósító gépek és berendezések jellegzetességeinek, kiviteli formáinak, konstrukciós alapelveinek, hőhasznosítási lehetőségeinek megismertetése. Készségek kifejlesztése a korszerű méretezéshez és a korszerű kutatási és kiértékelési módszerek alkalmazásához.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az élelmiszeripar nyersanyagait, legfontosabb műveleteit. Tisztában van a minőségbiztosítás fogalmával, HACCP rendszerek előírásaival. Ismeri az élelmiszeripari anyagok tárolási lehetőségeit, berendezéseit. Ismeri az élelmiszeripari anyagok szállítási lehetőségeit, berendezéseit. Érti az élelmiszeripari nyersanyagok felületeltávolítási eljárásait, berendezéseit: gabonahámozás, polírozás, hán-tolás, hajalás, gyümölcshámozás. Birtokában van az élelmiszerek osztályozásának, tisztításának berendezéseit: nagyság és alak szerinti osztályozás; vas-tagság és szélesség szerinti osztályozás; hengertriőr, csigatriőr síkrosta felépítése, működése, mágneses tisztítás elve. Meghatározza az aprítás, őrlés módszereit az élelmiszeriparban. Átlátja a lényerési eljárásokat, a lékihozatal fogalmát és növelésének lehetőségeit, a szakaszos és folyamatos, egy-fokozatú és több nyomásfokozatú prések működését. Összefoglalja az áttörők működését és kialakítását, méretezésük menetét. Tudomása van az élelmiszeripari homogenizátor berendezések felépítéséről, működéséről.
Képesség
Képes különböző élelmiszeripari technológiákat megvalósító berendezések kiválasztására, a folyamatábra ösz-szeállítására. Képes szemcsés élelmiszeripari anyagok tároló berendezéseinek méretezésére. Alkalmazza élelmiszeripari áttörők méretezését, műveleti kialakításának megtervezésére. Kezeli a gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni. Meghatározza műveleti számítások alapján a berendezések fő méreteit. Meghatározza hőtechnikai számítások alapján a berendezések fő paramétereit. Elemzi a technológiai folyamatok energiafelhasználását. Javaslatot tesz a technológiai folyamatok gazdaságos energiafelhasználására. Megválasztja az adott feladat végrehajtásához szükséges berendezéseket. Alkalmazza a berendezések méretezéséhez szükséges összefüggéseket.
Attitűd
Empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és alkalmazza is azokat. Nyitott az információtechnológiai eszközök és szoftverek használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének élelmiszeripari feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Értékeli a megalapozott kritikai észrevételeket és nyitott rá. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadás és a gyakorlat elsősorban módszertanában válik el egymástól. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz elsőorban a berendezések vázlatát és képét bemutató diasorok tartoznak, amelyek kiegészítik az előadásokon hallott ismereteket. Az előadások és az írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódnak, elősegítik az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 26. |
Általános szabályok
Az aláírás megszerzéséért a hallgatók egy évközi írásbeli teljesítménymérést (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) írnak. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. oktatási héten kerül sor. Az aláírás megszerzésének feltétele az összegző teljesítményértékelésen 50% megszerzése. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | 1. szóbeli teljesítményértékelés, ami a teljes tananyagrészt kéri számon, alapvetően rövid felkészülési idő után megválaszolható két kérdésből áll, az átfogó ismereteket, a helyes fogalmi gondolkodást, az ok-okozati kap-csolatok alkalmazását méri és értékeli. 2. évközi eredmények beszámítása bármely vizsgán lehetséges azok megszerzési idejétől függetlenül. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótol-ható vagy javítható. Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 27 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |