Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Környezetvédelmi eljárások és berendezések | |||
Processes and Equipment of Environment Protection
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE70 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Bothné Dr. Fehér Kinga (71957706981) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | bothne.feher.kinga@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=235 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBEHK | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, a hallgatók megismertetése a kommunális és ipari környezetszennyező anyagok fajtáival, mennyiségük megengedhető határértékével, a környezetszennyezés forrásaival, a szabályozási mechanizmusokkal, valamint a levegőtisztaság-védelem és szennyvíztisztítás, valamint a hulladékkezelés alapvető eljárásaival és gépi berendezéseivel, azok kiválasztási szempontjaival, egyszerűbb méretezési elveivel.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a levegőtisztaság-védelem célját és eszközeit, a mérési, meghatározási módszereket. Ismeri a szilárd leválasztók kiválasztási szempontjait (hatásfokok, jellemző méret, ülepíthetőség stb.), a száraz leválasztók kialakítását és alkalmazási területeiket. Érti a nedves leválasztók alkalmazási területét, működési elvét, üzemeltetési viszonyait, előnyeit és hátrányait, a gravitációs és centrifugális szétválasztást folyadék-szilárd és gáz-szilárd rendszerek esetén. Érti a gőz-gáz elegyek melegítését, hűtését, keverését, állapotváltozási műveleteit entalpia-koncentráció diagramban. Átlátja az SO2, NOx és dioxinok/furánok keletkezését és emisszió csökkentési lehetőségeit. Leírja a szennyvízgyűjtés és tisztítás rendszerét, a szennyvízben található szennyező anyagokat. Tisztában van a települési szennyvizek tisztításának általános sémájával. Tájékozott a fizikai, biológiai és harmadlagos szennyvíztisztítás legelterjedtebben alkalmazott berendezéseiről, lehetséges eljárásairól. Tájékozott az iszapkezelés céljáról és jelentőségéről, az iszapok víztelenítésének, fertőtlenítésének, szárításának, égetésének műveletéről és berendezéseiről. Összefoglalja a hulladékok csoportosítási és hasznosítási lehetőségeit, a termikus hulladékkezelést, a hulladék-égetők emissziós határértékeit és füstgáztisztító rendszereket, a PCDD/PCDF emisszió csökkentési technológiákat és berendezéseiket.
Képesség
Képes a levegőtisztítási eljárások és berendezések csoportosítására, a lehetőségek elemzésére. Képes a füstgáz tisztító rendszer száraz porleválasztóinak méretezésére. Kiválasztja a füstgáz tisztítás szükséges leválasztó berendezéseit. Elemzi a füstgáz tisztítás alternatíváit és gazdaságossági vonatkozásaikat. Leírja egy egyszerű kommunális szennyvízkezelő rendszer működését. Kiszámítja a fizikai szennyvíztisztítás fő műtárgyainak fő méreteit. Elemzi a hulladékkezelés, a füstgáz tisztítás és a szennyvízkezelés összekapcsolt rendszerét egy konkrét példán keresztül. Azonosítja az egyszerűbb környezetvédelmi problémákat a megoldásukhoz szükséges elvi és gyakorlati háttér alapján. Javaslatot tesz a tanult elmélet gyakorlati alkalmazásával a környezetvédelmi feladatok megoldására. Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Részt vesz az oktatóval és hallgató társaival közös munkában az ismeretek bővítése céljából.. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását a környezetvédelem területén.. Nyitott a tantárgy témakörében az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az környezetvédelmi problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes, mérnöki munkához méltó feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az környezetvédelmi feladatok és problémák végiggondolását. Elkötelezett a környezetvédelmi feladatok adott források alapján történő megoldásában. Nyitottan elfogadja oktatójától és hallgatótársaitól a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget érez a környezetvédelmi problémák megoldásában.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában zajlik, írásban és szóban történő kommunikáció támogatásával, IT eszközök és technikák használatával, opcionális önállóan készített feladat bemutatásával. Az eljárások bemutatása folyamatábrák, a berendezések bemutatása működési vázlatok és képek segítségével. Az opcionális önálló feladat a környezetvédelem témaköréhez tartozó idegennyelvű forrás keresése és annak magyar nyelvű ismertetése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
Örvös M.: Levegőtisztaság-védelem, https://www.epget.bme.hu
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. április 30. |
Általános szabályok
Az évközi jegy megszerzésének feltétele az előadásokon való aktív részvétel, valamint a félév során két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásbeli zárthelyi) megírása egyenként minimum 40%-os eredménnyel. A dolgozatok a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja. zárthelyi dolgozat formájában. Egy-egy dolgozat rendelkezésre álló munkaideje 45 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (esetenként számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 30 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
energetikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani az energetikai szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság, az emberi egészség és biztonság, valamint a környezettudatosság terén.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |