Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Folyamatszabályozás és műszerezés | |||
Process Control and Instrumentation
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE72 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hégely László (72012559877) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | hegely.laszlo@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/index.php | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=178&tlng=0 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy elméleti és gyakorlati ismereteket adjon a vegyipari folyamatok legfontosabb műszerezési, szabályozási feladatainak megoldási módjairól. Ismeretek átadása a vegyipari eljárásoknál alkalmazott berendezésekben zajló folyamatok irányításához szükséges érzékelők és beavatkozók kiválasztásához, és azok gépészeti rendszerhez való illesztéséhez. Korszerű irányítástechnikai megoldások bemutatása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a vegyipari folyamatok műszerezésének általánosan használt fogalomrendszerével. Ismeri a hagyományos és modern érzékelő eszközöket, kiválasztásuk szempontjait. Átlátja a tartályparkok és egyéb tárolók műszerezésének szempontjait. Ismeri a vegyiparban leggyakrabban előforduló műveletek és berendezések műszerezésének és szabályozásának szempontjait. Átlátja a szabályozószelepek felépítését, típusait, kiválasztásuk menetét. Tájékozott a korszerű irányítási struktúrákkal kapcsolatban. Tisztában van a programozható logikai vezérlőkkel (PLC) kapcsolatos alapfogalmakkal. Tájékozott a szakaszos technológiák irányításában, receptúra irányítással kapcsolatos alapfogalmakban. Átlátja a folyamatirányító rendszerrel kapcsolatos minőségirányítási, validálási fogalmakat. Ismeri a gázok és szilárd anyagok nedvességmérésére szolgáló eszközöket.
Képesség
Képes műszerezett csőkapcsolási (P&ID) ábrákat olvasni és készíteni. Kiválasztja az adott technológiai célokhoz szükséges távadókat (tömeg-, áramlás-, hőmérséklet-, szint-, nyomaték- nedvességtávadó). Javaslatot tesz tartályparkok műszerezésének megvalósítására. Megtervezi a vegyiparban leggyakrabban előforduló műveletek műszerezését. Javaslatot tesz az előző pontban felsorolt műveletek szabályozási struktúráira. Kiválasztja az adott technológiai célhoz a szabályozószelepet. Alkalmazza a tanult módszereket egyszerű vezérlési feladatok megoldására PLC-vel. Képes szakaszos technológiák különböző modelljeinek felírására. Javaslatot tesz folyamatos desztilláló oszlopok műszerezésére és irányítására. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a vegyipari folyamatok műszerezésével és irányításával kapcsolatos tudását. Érvényesíti az energiahatékonyság és környezettudatosság elvét a műszerezés és irányítás tervezése során. Törekszik a műszerezési és folyamatirányítási problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energiahatékony, balestementesen üzemeltethető, minimális környezeti hatásokkal rendelkező műveletek iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadás és a gyakorlat elsősorban módszertanában válik el egymástól. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz ábrákat és kiegészítő információkat bemutató diasorok és írásos anyagok tartoznak, amelyek kiegészítik az előadásokon hallott ismereteket. Az előadások és az írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódnak, elősegítik az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
ean-Pierre Corriou: Process Control Theory and Applications, Springer 2004. ISBN 978-1-4471-3848-8
Nagy I.: Introduction to Chemical Process Instrumentation, Akadémiai kiadó, 1992. ISBN 9780444987129
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 22. |
Hatályosság vége: | 2026. április 22. |
Általános szabályok
A félévközi jegymegszerzéséért a hallgatók két évközi írásbeli teljesítménymérést (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) írnak, valamint egy házi feladatot kell beadniuk. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatban elméleti és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett gyakorlati feladatokat is meg kell oldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója ha-tározza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az önállóság és a problémamegoldó képesség meglétének vizsgálata. Ennek módja javaslat tétele egy adott technológia műszerezésére és szabályozására, csőkapcsolási és műszerezési diagram elkészítése, illetve berendezések kiválasztása. A feladat egyénileg vagy csoportosan készítendő, amelyről a dokumentációt írásos (elektronikus) formában kell elkészíteni. A feladatkiírást a hallgatók a harmadik héten kapják meg, a beadási határidő a tizedik hét. Az elkészített dokumentum tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Az aláírás megszerzésének feltétele a feladat elfogadása. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 75 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 22. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 22. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
energetikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik az energetikai területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
- Képes az energetikai gépek, rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
- Képes az energetikai rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, annak hiteles közvetítésére.
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a fenntarthatóság, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnök
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Irányítástechnikai alapismeretek, műveletek és berendezések ismerete. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes átviteli függvények alkmazására, blokkvázlatok készítésére. |