Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Élelmiszeripari technológiák és gépei II. | |||
Technologies and equipment of food industry II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE73 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Poós Tibor (72012811323) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | poos.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=129 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Megismertesse a hallgatókkal az élelmiszeripari gépekben és berendezésekben lejátszódó termikus és diffúziós folyamatokat. A művelet-, a gép- és a folyamat szemlélet kialakítása. A gépek és az eljárások az élelmiszeripar főbb gyártási műveletei szerinti csoportosításban kerülnek ismertetésre. A műveleteket megvalósító gépek és berendezések jellegzetességeinek, kiviteli formáinak, konstrukciós alapelveinek, hőhasznosítási lehetőségeinek megismertetése. Készségek kifejlesztése a korszerű méretezéshez és a korszerű kutatási és kiértékelési módszerek alkalmazásához.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az élelmiszeripar feladatát, speciális követelményeit, minőségi elvárásait a gép és a termék oldaláról. Érti a tartósítási eljárások csoportosítását, a mikroorganizmusok életfeltételeit. Átlátja az abszolút hőpusztulási görbét, sterilezési hőmérsékletet és tartózkodási időt. Leírja a darabos, pasztaszerű és folyékony anyagok sterilező berendezéseit. Azonosítja a sterilezés közvetlen és közvetett hőközlésű berendezéseit (alagútpasztőr, sterilező autokláv, OHS, fekvő forgókosaras). Tájékozott a hőelvonással történő tartósításban. Élelmiszerek hűtési fagyasztási folyamatát az idő függvényében. Birtokában van a kifagyási görbének, kristályképződésnek. Lassú és gyors fagyás jellemzőit. Leírja a fagyási idő meghatározását (henger, gömb, síklap). Helyi és átlagos fagyási sebességet, a befolyásoló tényezőket. Átlagos hűtőteljesítmény meghatározását. Összefoglalja a hűtő-fagyasztó gépek működését és kialakítását (légcirkulációs alagút, kétszalagos gyorsfagyasztó, spirálfagyasztó, fluidizációs fagyasztó, kontakt, félkontakt, közvetlen hűtőközeg rápermetezéses fagyasztók). Tudása van az aszeptika fogalmáról, követelményeiről. Ismeri a berendezések, szerelvények és tárolók sterilezési lehe-tőségeit, CIP/SIP tisztítást.
Képesség
Képes meghatározni az élelmiszerek sterilezéséhez szükséges időt és hőmérsékletet. Definiálja a technológiát és javaslatot tesz az élelmiszer tartósítására. Feltárja az élelmiszeripari technológiai követelményeket, konstrukciós kialakításokat. Javaslatot tesz az élelmiszeriparban alkalmazható gőzhálózat kialakítására. Megoldja a gondolatainak rendezett formában szóban és írásban történő kifejezését. Meghatározza hőtechnikai számítások alapján a berendezések fő paramétereit. Elemzi a technológiai folyamatok energiafelhasználását. Javaslatot tesz a technológiai folyamatok gazdaságos energiafelhasználására. Megválasztja az adott feladat végrehajtásához szükséges berendezéseket. Alkalmazza a berendezések méretezéséhez szükséges összefüggéseket.
Attitűd
Részt vesz és együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének termodinamikai feladatok megoldásában való érvényesítésére. Törekszik a termodinamikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az élelmiszeripari feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Álláspontját megvédi és fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget vállal és gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza. Támogatja az új gondolatokat, csapatszellemű vezetéselmélet jellemzi.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadás és a gyakorlat elsősorban módszertanában válik el egymástól. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz elsőorban a berendezések vázlatát és képét bemutató diasorok tartoznak, amelyek kiegészítik az előadásokon hallott ismereteket. Az előadások és az írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódnak, elősegítik az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 26. |
Általános szabályok
Félévközi jegy megszerzéséért a hallgatók két évközi írásbeli teljesítménymérést (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) írnak és egy üzemlátogatáson vesznek részt. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 13. oktatási héten kerül sor. Az aláírás megszerzésének feltétele az összegző teljesítményértékelésen 50% megszerzése. Az üzemlátogatás pótlására nincs lehetőség. Nem kaphat érdemjegyet az a hallgató, aki nem vett részt az üzemlátogatáson. Felmentésre a TVSZ megfelelő szabályai az irányadóak. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 14 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |