Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtés- és légtechnika | |||
Ventilation and cooling
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBX6C | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 4 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 7 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Goda Róbert Csaba (72860697604) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | goda@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
http://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.epget.bme.hu/tantargylista | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A Hűtés- és légtechnika c. tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat az épületekben alkalmazott légtechnikai és hűtéstechnikai rendszerekkel, a követelményrendszerekkel, a zárt terek légtechnikai méretezésével, a légvezetési rendszerek fajtáival, a helyiség átöblítés és tartózkodási zóna komfort és technológiai viszonyaival, hűtési rendszerek felépítésével. Alapfokon ismertetésre kerülnek a természetes és mesterséges szellőzéstechnikai, valamint a hűtéstechnikai rendszerek kialakításai, azok elemei, a légfűtő és –hűtő berendezések, a szellőztető, ködtelenítő és hűtő berendezések méretezése, valamint a többszintes lakóépületek szellőző rendszerei.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. ismeri a légtechnika általánosan használt fogalomrendszerét; 2. ismeri az ideális gázkeverékek és a termodinamika főtételeit; 3. ismeri az állapotjelzők közötti főbb függvénykapcsolatokat; 4. meghatározza a zárt terek hőegyensúlyának elvét és azok állapotváltozási egyenleteiket; 5. átlátja a hő és légtechnikai komfortelmélet alapelveit, módszereit; 6. leírja az állapotdiagramok felépítését és használatának módját; 7. rendszerbe foglalja a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló módszereket és jellemzőket; 8. érti az légtechnikai rendszerek felépítését és működését; 9. értelmezi a hűtéstechnikai gépekben és készülékekben lejátszódó folyamatokban résztvevő közegek állapotváltozásait; 10. tájékozott a rendszerkialakítások koncepciójával és rendszerével;
Képesség
1. képes a valós rendszerek absztrakt szellőzési modellekkel történő leírására; 2. értelmezi a légtechnikai rendszerekben végbemenő folyamatok matematikai modellek (állapotváltozási és mérlegegyenletek) segítségével történő leírására; 3. képes a légtechnikai rendszerek és folyamatok többszempontú analízisére; 4. képes a szellőzéstechnikai folyamatok állapotdiagramokban történő ábrázolására; 5. kezeli az egyszerűbb légtechnikai problémákat, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására; 6. következtet egyszerűbb hűtéstechnikai problémákra, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására; 7. meghatározza informatikai ismereteinek birtokában az összetett, nagy számításigényű feladatokat; 8. értékeli gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni. Kiszámítja a folyamatmodellezés során felállított egyeneleteket; Megválasztja a rendszer alkotóelemeit, valamint ezeknek a kapcsolását.
Attitűd
1. Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre; 2. Bővíti ismeretszerzéssel tudását, technológia fejletségét; 3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára; 4. törekszik az épületgépészeti problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára; 5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra; 6. kifejti az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének épületgépészeti feladatok megoldásában való érvényesítéségét.
Önállóság és felelősség
1. önállóan végzi a szellőzés- és hűtéstechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alap-ján történő megoldását; 2. álláspontját megvédi, s fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket; 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; 4. elkötelezett a rendszerelvű megközelítés alkalmazza iránt; Ellenőrzi az elkészített munkáját, terveit, valamint rendszereit.
Oktatási módszertan
Előadások; számítási gyakorlatok önállóan és csoportmunkában készített feladatokkal. A félév első harmadában a hűtéstechnika kerül előtérbe előadáson és a gyakorlatokon, majd a félév második felében a légtechnika kerül előtérbe az előadásokon és a gyakorlaton. Gyakorlati feladatok megoldása a hallgatók aktív részvételével, melyek hozzájárulnak a hallgatók későbbi kooperatív együttműködési képességének növeléséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Recknagel-Sprenger-Schramek: Fűtés és klímatechnika. II. kötet Dialóg Campus Kiadó 2000. ISBN 963912356
Menyhárt J: Légtechnikai rendszerek. Tankönyvkiadó 1990. ISBN 9631825949
Dr. Jakab Z.: Kompresszoros hűtés I.-II., Magyar Mediprint Szakkiadó, Budapest, 2006. ISBN 9638114258
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.epget.bme.hu/tantargylista
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy-egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) az anyagrészek végén, és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A számonkérés tartalmaz hűtéstechnikai és légtechnikai elméleti kérdéseket, valamint gyakorlati feladatokat, melyek kapcsolódnak az ipari folyamatokhoz.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagot a tárgyfelelős határozza meg. Az ellenőrző dolgozatok kifejtendő elméleti kérdésekből állnak, melyek a lexikális tudást; és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő– és megoldó képességet vizsgálják. A rendelkezésre álló munkaidő 60-60 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerű-sített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg, ügyelve a hallgatók érdekeire; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgyon belüli további tanulmány eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetencia elemek meglétének ellenőrzése írásos; az írásbeli vizsga áll kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást, és a gyakorlati problémafelismerő–megoldó képességet, valamint a rendszerszintű gondolkodást vizsgálja számításos feladatok formájában. A feladatok az előadásokon és gyakorlatokon szereplő arányban tartalmazzák a hűtés- és légtechnikai anyagrészeket. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 45 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 93 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 87 % - 93 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 87 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 59 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 46 % - 59 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 46 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 84 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 49 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 47 |
összesen | 210 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
épületgépészeti_és_eljárástechnikai_gépészmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az épületgépészeti és a eljárástechnikai gépészmérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, az épületgépészeti, gépészeti eljárástechnikai létesítmények tervezésével, létesítésével, üzemeltetésével és ellenőrzésével kapcsolatos jogszabályokat.
- Részletesen ismeri a különböző műszaki dokumentáció (elsősorban a rendszerterv, megvalósíthatósági tanulmány, hatástanulmány, tenderterv, engedélyezési terv, kiviteli terv) készítésének szabályait.
Képesség
- Képes a műszaki, gazdasági, környezeti, és humánerőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére.
- Képes a szakterület gépészeti rendszerei és folyamatai üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani az épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnika szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Tevékenysége során érvényesíti a fenntarthatóság, a gazdaságosság és energiahatékonyság követelményeit.
- Elkötelezett az épületgépészeti és gépészeti eljárástechnikai szakterület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel; felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság és környezettudatosság terén.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A tantárgy erős előkövetelménye Épületenergetika specializációs hallgatóknak: Áramlástan (BMEGEÁTBE11) és Műszaki termodinamika (BMEGEENBETD), Épületgépész specializációs hallgatóknak: Áramlástan (BMEGEÁTBG11) és Műszaki termodinamika (BMEGEENBGTD). |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes folyamatok komplex értelmezésére és tervezésére. |