Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületgépészeti rendszerek kivitelezése | |||
Construction of HVAC systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBX7A | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Barna Edit Orsolya (71726977849) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | barna.edit@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/index.php | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=164 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEÉEBX6D | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEÉEBX6A | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Az épületgépészeti kivitelezést szabályozó jogi környezet megismerése; jogosultságok és felelősségek kérdése. A kiviteli tervek és kapcsolódó feladatok megismerése. A tervezés és kivitelezés kapcsolata. Az épületgépészeti kivitelezés munkarendjének, lebonyolításának és szervezési módszereinek megismerése. Üzembehelyezéssel és üzemeltetéssel kapcsolatos ismeretek szerzése. A főbb szerelési anyagok, technikák és szerelvények megismerése és gyakorlati alkalmazása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az épületgépészeti kivitelezéshez kapcsolódó szereplőket, és azok jogait, felelősségeit, kötelezettségeit. Átlátja a kiviteli terv készítés fázisát a tervezési és kivitelezési folyamatban. Tájékozott a kiviteli tervek felépítését, követelményeit illetően. Érti a projektelőkészítés lépéseit és a kapcsolódó feladatokat. Tájékozott a rendszer üzembehelyezéséhez szükséges lépésekkel kapcsolatban. Ismeri a rendszer üzemeltetéséhez kapcsolódó lépéseket. Átlátja a modern kivitelezési technikákat (szereléstechnika, anyaghasználat, stb.). Ismeri az egyes épületgépészeti szakágakhoz kapcsolódó kivitelezési fázisokat. Tisztában van a kivitelezéssel kapcsolatos kerülendő megoldásokkal. Tisztában van az épületgépészeti kivitelezés során alkalmazott eszközökkel.
Képesség
Képes a kiviteli tervek olvasására és értelmezésére. Értelmezi a kiviteli tervekben szereplő rendszereket. Elkészíti a kiviteli tervek alapján egyes rendszerekhez a költségvetési vázlatot. Képes alapvető kivitelezési feladatok elvégzésére (szereléstechnika, gyártástechnológia). Különbséget tesz a különböző szerelési technikák tulajdonságai között. Alkalmazza az elméletben megismert módszereket a kivitelezési gyakorlatban. Különbséget tesz az egyes épületgépészeti termékeket gyártó cégek termékei között. Kiválasztja a leginkább megfelelő kivitelezési megoldást adott szituációra. Fejleszti látókörét a kivitelezésben használatos technikákkal kapcsolatban. Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Részt vesz az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival folytatott munkában. Bővíti tudását a folyamatos ismeretszerzéssel . Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kiviteli tervezéshez és kivitelezéshez szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi egy épületgépészeti rendszer kivitelezés szempontú elemzését. Kritikával illeti az adott rendszerre tekintettel a nem megfelelő kivitelezési technikákat, megoldásokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Javaslatot tesz a rendszerelvű megközelítés alkalmazására. Értékeli a megalapozott kritikai észrevételeket...
Oktatási módszertan
Előadások az épületgépészeti kivitelezéshez kapcsolódó alapelvek megismerésére, számítási gyakorlatok a kivitelezésben előforduló alapvető ellenőrzések elvégzéséhez, laborgyakorlatok látogatásokkal, bemutatókkal, kivitelezési technikák gyakorlásával. Kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában végzett és készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=164
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. április 29. |
Hatályosság vége: | 2024. április 29. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítményméréssel (zárthelyi dolgozat) törénik rendszerint a szorgalmi időszak végén, amely összegző tanulmányi teljesítményértékelés. Emellett egy darab házi feladattal részteljesítmény értékelés is történik, amelynek formáját (csoportos vagy egyéni...stb.) a tárgyfelelős határozza meg. Az összegző- és résztteljesítmény értékelés mellett fontos a laborgyakorlatokon való részvétel is.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre fókuszál, de a problémafelismerés és -megoldás is fontos. Így az ismeretekről való számadás mellett gyakorlati feladatokat is meg kell oldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan vagy egyénileg elkészített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg. A házi feladattal a hallgató mélyebb ismeretre tesz szert a kivitelezési ismeretek meghatározó területeivel kapcsolatban. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 90 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 90 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 23 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. április 29. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. április 29. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes a gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |