Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Diplomamunka-készítés A | |||
Final Project A
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉENKDA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | - | 12 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 15 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Poós Tibor (72012811323) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | poos@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
http://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 55 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A diplomatervezés célja, hogy a hallgató bizonyítsa, hogy megfelel az MSc szakon végzettekkel szemben támasztott követelményeknek, képes alkalmazni a képzés során megszerzett ismereteket és képes magasabb szintű önálló mérnöki tevékenység végzésére. Célja továbbá annak igazolása, hogy a hallgató kellő jártasságot szerzett a tanulmányai során tanultakban arra, hogy a témához kapcsolódó szakirodalmat feldolgozza, az MSc szintnek megfelelő ipari vagy kutatási feladatot szakmai irányítás mellett megoldjon, a megoldást megfelelő színvonalon dokumentálja és eredményeit írásban (magyar és idegen nyelven) és szóban összefoglalja. A diplomamunka elkészítése a mesterképzést lezáró, két szemeszteren átívelő önálló feladat (Diplomamunka-készítés A és B). A témavezető által kijelölt munka első felében meghatározott feladatok elvégzése a szemeszter célkitűzése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Magas szinten ismeri a megoldott probléma elvi (pl. áramlástani, hőtani, komfortelméleti, matematikai) hátterét. Átlátja a megoldás során alkalmazott rendszerekkel kapcsolatban az egyéb szakágak részéről felmerülő problémákat és egyéb kérdéseket, azokra választ tud adni. Tisztában van a választott megoldás lehetőségeivel, előnyeivel, hátrányaival, korlátaival. Érti a választott probléma esetében a különböző paraméterek eredményt befolyásoló hatását. Birtokában van a kutatáshoz, illetve tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak. Érti az épületgépészeti, valamint folyamat- és eljárástechnikai tervezés folyamatát és módszertanát. Rendelkezik olyan matematikai ismeretekkel, melyek az épületgépészeti és az eljárástechnikai rendszerek megbízhatósági méretezéséhez szükségesek. Tájékozott a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnikai szakterülethez kapcsolódó eszközeivel és módszereivel kapcsolatban. Ismeri és alkalmazza a műszaki dokumentáció készítésének szabályait. Tisztában van a szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
Képesség
Magas szinten alkalmazza a feladat megoldásához választott módszer(eke)t. Képes a műszaki, gazdasági, környezeti, és humánerőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére. Helyesen értelmezi a megoldás során kapott eredményeket. Elemzi a szakterületen alkalmazott berendezések és folyamatok. Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon megoldja a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat. Alkalmazza integrált ismereteit a gépek, a gépészeti berendezések és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről. Fejleszti az épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnika szakterület tudásbázisát. Alkalmazza a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit. Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Támogatja a csoport többi tagját a szakmailag magas szinten történő munkavégzésben. Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra. Írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére. Segíti az ismeretek bővítése során az oktatókkal és hallgató társaival történő együttműködést. Nyitott a megalapozott kritikai, szakmai észrevételekre. Tevékenysége során követi a fenntarthatóság, a gazdaságosság és energiahatékonyság követelményeit. Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
Együttműködik a megszerzett tudásának és tapasztalatainak megosztása érdekében a szakterülete művelőivel. Értékeli csoporttársai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket. Kezdeményezően irányítja a műszaki problémák megoldását. Felelősséget vállal az irányítása alatt zajló részfolyamatokért. Végrehajtja a szükséges feladatait az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében. Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban építészet, energetika, jog, közgazdaság, környezetvédelem) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal. Támogatja a szakterület kutatási és fejlesztési projektjeit; a célok elérése érdekében a fejlesztői csoport tagjaival együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. Elkötelezett az épületgépészeti és gépészeti eljárástechnikai szakterület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Oktatási módszertan
Diplomamunka elkészítése önállóan, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. A feladat elkészítése során a hallgatók személye konzultáció útján kérhetik a kijelölt témavezetőjének és konzulensének segítségét. Ezen kívül a szakirodalom feldolgozásának segítségével tehetnek szert új, a tudás kompetenciaelemek által meghatározott ismeretekre, melyek értő alkalmazásával azok elmélyült tudássá válnak.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2023. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén szóbeli (prezentáció) és írásos beszámoló alapján történik, mely a félév során kidolgozandó diplomamunka első felének bemutatását jelenti. Az értékelések a megszerzett lexikális ismeretekre, azok gyakorlati alkalmazására fókuszálnak. A diplomamunka a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. A prezentációk a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a megfelelő hosszúságú és tartalmú prezentáció szabatos fogalmazással történő előadása. Az írásbeli beszámoló a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja. Az egyes részteljesítmény értékelések tartalmát, követelményeit, az értékelés módját a tantárgyfelelős határozza meg.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája írásban elkészített (előzetes) diplomamunka feladat, valamint annak szóbeli (prezentációs) ismertetése. A feladat tartalmát, követelményeit az egyes hallgatóhoz rendelt témavezető és konzulens közösen határozza meg. A írásos mű beadási határidejéről (14. hét) és a prezentáció (mely várhatóan a vizsgaidőszakban tartandó) együttes értékelés módjáról a tantárgyfelelős dönt. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 93 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 87 % - 93 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 87 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 62 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 62 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 168 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 84 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 168 |
összesen | 450 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2023. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
minden_mesterszakon_közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |