Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gázellátás | |||
Gas supply
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉENP31 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Barna Edit Orsolya (71726977849) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | barna.edit@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja a 140 kW feletti, kommunális fogyasztókat ellátó gázkészülékek elhelyezési, tervezési, műszaki-biztonsági, tűzvédelmi kérdéseinek ismertetése. A gázfogyasztó készülékek fejlesztési irányai. Korszerű égő- és készülékkialakítások. A, B és C típusú gázfogyasztó készülékek levegőellátásának és égéstermék-elvezetésének méretezési elméleti alapjai. Cseppfolyósított gázzal üzemelő berendezések kialakításának alapjai.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az 140 kW feletti gázüzemű hőellátó rendszerek tervezésében. Összehasonlítja a 140 kW egységteljesítmény feletti és 1400 kW összhőterhelés feletti kazánházi kialakítások közötti műszaki követelményrendszereket. Ismeri a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. Rendelkezik olyan ismeretekkel, amelyek az gázellátó rendszerek megbízható egészség- és vagyonvédelmi méretezéséhez szükségesek. Pontos ismeretekkel rendelkezik a gázellátó berendezések légellátó és égéstermékelvezető rendszereinek kialakításával kapcsolatban. Tudomása van a cseppfolyósított gázzal üzemelő rendszerek általános kialakítási feltételeiről. Érti a földgázellátó rendszer felépítését és működési elvét. Átlátja a tervezési feladat kapcsán a 140 kW feletti rendszerek műszaki-biztonsági felépítését. Tudomása van a 140 kW feletti gázkészülékek fejlesztési irányairól. Tájékozott az épületgépészeti rendszereket érintő tűzvédelmi szabályozásokról.
Képesség
Képes a a 140 kW feletti gázellátó berendezésekkel kapcsolatban gyűjtött információk feldolgozására. Megtervezi az adott 140 kW feletti kazánház gázellátó rendszerét. Értelmezi a vonatkozó, hatályos műszaki-biztonsági rendeleteket. Megoldja egy meglévő rendszer korszerű, követelmények szerinti átalakítását. Alkalmazza a tűzmegelelőzési és tűzvédelmi ismereteit. Értékeli a megvalósult gáztechnikai kivitelezés megfelelését. Javaslatot tesz égéstermék elvezető, valamint levegő bevezető rendszer hatályos rendeletnek megfelelő kialakítására A, B és C típusú készülék esetén. Alkalmazza a megismert tervezési, kivitelezési és műszaki felülvizsgálati ismereteit egy vizsgált épület esetén. Rangsorolja a különböző rendszerkialakítási megoldásokat műszaki-biztonsági, valamint életvédelmi szempontból. Képes a cseppfolyósított gázzal üzemelő berendezésekkel kapcsolatos alapvető tervezési feladatokra.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a megszerzett tudás gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására. Fogékony az új szakmai és tudományos eredmények felhasználására. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az műszaki, biztosnsági és életvédelmi elveket az épületgépészeti tervezői feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában, számítógép alkalmazásával történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a 140 kW feletti, kommunális fogyasztókat ellátó gázkészülékek elhelyezési, tervezési, műszaki-biztonsági, tűzvédelmi kérdéseit. Az előadások keretében sor kerül gyakorlati példák, kialakítások megismerésére is részben vezetett példamegoldással, részben kis csoportos munkákon keresztül. A tárgyhoz házi feladat is kapcsolódik, amelyet a hallgató önállóand dolgoz ki, de alkalma van konzultációs megbeszélésre.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
szerk. DR. Vida Miklós: Gáztechnikai kézikönyv; Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1991; ISBN 963 10 8933 9
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.epget.bme.hu
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1300011.NGM
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén megírt összegző tanulmányi teljesítményértékelés, valamint az évközi részteljesítmény értékelés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző (szummatív) értékelés felméri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően a féléves elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 70%-ban az elméleti ismeretekre, 30%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A teljesítményértékelés alapján 100 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés keretében a hallgató önállóan megtervezi egy 140 kW hőterhelés feletti gázkazánokat tartalmazó kazánház gázellátását engedélyezési és kiviteli terv szinten. A feladatban a hallgató elkészíti a szükséges számú tervanyagot, a terveket alátámasztó számításokkal és műszaki leírásokkal. A részteljesítmény értékelés támogatásához órarendi kereteken belül a hallgatónak lehetősége nyílik személyes konzultációra a tárgy oktatóval. A teljesítményértékelés alapján 100 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 45 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 45 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 12 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
épületgépészeti_és_eljárástechnikai_gépészmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az épületgépészeti és a eljárástechnikai gépészmérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az épületgépészeti vagy eljárástechnikai gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Tevékenysége során érvényesíti a fenntarthatóság, a gazdaságosság és energiahatékonyság követelményeit.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel; felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság és környezettudatosság terén.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Ismeri kisebb gázkészülékek alkalmazási, tervezési kérdéseit. Tisztában van a gázellátó rendszer felépítésével, mérési lehetőségeivel lakossági és középületek esetében is. Áramlástani és hőtani ismereteire támaszkodni tud. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes a korábban tanult gázellátáshoz kapcsolódó tervezési ismereteket alkalmazni, az új felmerülő kérdésekre átfogóan tekinteni, szintetizálva a leglényegesebb alkotókat. |