Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetika I. (PhD szig.) | |||
Energy Management I (PhD)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEEN8344 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bihari Péter (73118762098) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bihari@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy átfogó képet adjon a villamos energia, a fűtési és használati melegvíz, valamint a hűtési és más energiaigények termelésével és kielégítésével – közvetlen és kapcsolt hő- és villamosenergia-termelés, tri- és poligeneráció, ipari hulladékhő és megújuló energiaforrások hasznosítása – összefüggő technológiai lehetőségekről. A tantárgy további célja az energiatermelő és energiaellátó rendszerek gépészeti berendezéseinek és technológiai folyamatainak áttekintése. Mindemellett a tárgy keretében kitérünk az energetika és az energiaellátás alapvető sajosságaira, úgy mint stratégiai tervezés, üzemvitel optimálás és ellátásbiztonság.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az energiaellátó-rendszerek technológiai elemei tekintetében. Pontos ismeretekkel rendelkezik az energiaellátás (szállítás és elosztás) technológiai folyamatairól. Tisztában van az energiaellátás rendszerelvű leírásának módszerével, előnyeivel, hátrányaival. Tájékozott az energatermelést ás -ellátást jellemző főbb mennyiségeket illetően. Különbséget tesz az energiatermelést és -ellátást szolgáló gépészeti berendezések és technológiai folyamatok között. Átlátja az összetett energiaátalakító és -ellátó rendszerekben végbemenő technológiai folyamatokat. Megkülönbözteti cél, funkció és folyamat szerint az energiatermelés és -ellátás technológiai alrendszereit és berendezéseit. Tisztában van ellátásbiztonság összetett fogalomrendszerével. Tudomása van az energiatermelési és -ellátási technológiákban az utóbbi időszakban végbement fejlődésről. Ismeri az energiatermelő és -ellátó rendszerek és rendszerelemek megbízhatósági mutatóit. Tisztában van az energiatermelésben és -ellátásban alkalmazott gazdálkodási fogalmakkal. Tájékozott az gazdaságos energiaellátás tervezését és értékelését szolgáló módszereket és eljárásokat iletően.
Képesség
Azonosítja az energiatermelési és -ellátási lánc egyes technológiai elemeit. Elkülöníti az összetett energiaátalakítási és -ellátási rendszerekben lezajló részfolyamatokat. Használja a rendszerelvű leírás eszköz- és módszertanát összetett energiaellátó rendszerek esetére. Kiszámítja az energiatermelő és -ellátó rendszerek üzemét, gazdálkodási hatékonységét jellemző főbb mennyiségeket. Elkészíti az összetett energiatermelő és -ellátó rendszerek egyszerűsített strukturális leírását. Feltárja az összetett energiatermelő és -ellátó rendszerekben végbemenő technológiai folyamatokat. Azonosítja az energiatermelés és ellátás technológiai alrendszereit és berendezéseket. Használja az ellátásbiztonság jellemzésére alkalmas mennyiséget. Javaslatot tesz az energiatermelés és -ellátási technológia átalakítására. Meghatározza az energiatermelő és -ellátó rendszerek és rendszerelemek megbízhatósági mutatóit. Használja az energiatermelésben -ellátásban alkalmazott gazdálkodási fogalmakat. Megtervezi - adott feltételek mellett - egy település, gazdálkodó szervezet energiatermelő rendeszét.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiatermelési és -ellátási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi az energiatermelési és -ellátási technológiákban bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket az összetett energetikai rendszerekre jellemző erőforrásallokációs problémákról, a rendszerek és rendszerelmek leírása szolgáló termelési függvényekről, valamint a problámák megoldásához szükséges statisztikai és lágy számítási módszerekről. A tanult elméleti ismereteket önálló gyakorlás, gyakorlófelaatok utján mélyétik el, amelyek számítógépes környezetben történnek és alapvető programozási ismereteket igényelnek, életszerű rendszerek adatait felhasználva építenek fel komplex megoldási struktúrákat egyszerűbb feladatok esetére.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
BÜKI GERGELY: Kapcsolt energiatermelés. Egyetemi tankönyv. Műegyetemi Kiadó, 2007, Budapest, ISBN 963 420 920 1
BÜKI GERGELY: Erőművek. Egyetemi tankönyv. Műegyetemi Kiadó, 2004, Budapest, ISBN 963 420 788 X
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2022-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelés) és az írásbeli vizsga alapján történik. Az írásbeli vizsga a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A tantárgy írásbeli vizsgával zárul. A vizsgára bocsáthatóság feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, tüzeléssel összefüggően mérje fel az energiafelhasználás, energiaahatékonysági és környezetvédelmi adatait, állapítsa meg az ezek közötti összefüggéseket, trendeket és készítsenek előrejelzést a várható gazdasági és energiafelhasználási változásokra. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 50 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsgán a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek meglétét mérjük fel elméleti (teszt és kifejtős) kérdések, elemzési (pl. alrendszerekre bontás) és egyszerű számítási feladatok formájában. Ennek munkaideje 120 perc, legfeljebb 100 pont szerezhető. A vizsga akkor eredményes, ha az írásbeli részben legalább 50%-os eredményt ért el. -----------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
hőtani, kémiai és áramlástechnikai alapfogalmak, matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |