Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőtan I. (PhD szig.) | |||
THERMODYNAMICS (PhD Final exam)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEEN907D | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Imre Attila Rikárd (71565970412) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | imreattila@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://energia.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának célja a hallgatók megismertetése gépészeti tudományokban, főképp az energetika területés szükséges emelt szintű termodinamikával. Ezen belülkiemelt figyelmet fordítunk az áramlástani, hőtárlási, illetve energiaátalakítási problémák közben felmerülhető termodinamikai problémák megoldásának. A félév folyamán a halgatóknak a témájukhoz kapcsolódó, azt segítő egyéni feladatot kell megoldaniuk és eredményeiket be kell mutatniuk.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Érti a termodinamika főtételeit és ezek gyakorlati alkalmazását. Ismeri a termodinamikai körfolyamatok leírásához szükséges módszereket. Tudomása van a folyamat és állapotjelzők különbözőségéről. Ismeri a termodinamikai körfolyamatok ábrázolási módjait. Megfelelő szinten ismeri a kémiai termodinamika energetikai hasznosításához szükséges kémiát. Tájékozott aaz első és másodfajú fázisátmenetek leírásának módszertanában. Érti az egy- és többkomponensű közegek fázisdiagramjait. Tisztában van a metastabil és szuperkritikus állapotok jellemzőivel. Értelmezi az egy és többkomponenső fázisdiagramokat és a Gibbs-féle fázisszabályt.. Érti a többkomponensű munkaközegekkel működő termodinamikai körfolyamatok leírásához. Tisztában van azokkal a módszereket melyekkel termodinamikai folyamatok tervezhetők, leírhatók és számolhatók.
Képesség
Használja a termodinamika alapegyenleteit körfolyamatok modellezésére. Alkalmazza a megfelelő működési elvet a folyamatok megtervezésére. Az adott problémához vázolja a megfelelő termodinamikai alapú megoldást. A numerikus matematikai módszerek megfelelő fejezeteit használja körfolyamat tervezésre. Képes a munkaközeg-vlasztás termodinamikai kritériumait implementálni a munkaközeg-választás folyamatába. Kiválasztja az adott körfolyamathoz a termodinamikailag megfelelő munkaközeget. Rangsorolja az adott hőforrásnál a különböző alkalmazható hőhasznosítási módszereket. Kiválasztja az hatásfok-számításhoz a megfelelő számítási modellt. Javaslatot tesz adott hőforrásnál a Lindal-diagram kiterjesztésére. Azonosítja a felmerülő problémákat és megoldást javasol rá. Kiválasztja a körfolyamat megvalósításához használható berendezéseket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a termodinamikai tervezéssel és modellezésével kapcsolatos tudását. Nyitott a numerikus analízis megfelelő eszközeinek használatára. Törekszik a nem hagyományos termodinamikai állapotok megismerésére, mint pl. a metastabil és szuperkritikus állapotok. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az matematikai modellek elvét a termdinamikai folyamatokat modellező feladatok megoldása során. Fogékony az elsajátított elméleti tudás helyes használatára a komplex termodinamikai jelenségek leírásánál.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez termodinamikai problémák pontos és precíz leírására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A félév során a hallgatók egymást és az elődót tájékoztatják kutatási témájuk aktuális állásáról, ennek alapján a félév közepéig bezárólag kutatási témájukhoz kapcsolódó egyéni feladatot kapnak. A félév során megismerik a feladatok megoldásához szükséges termodinamikai alapokat; ezekre és a későbbi konzultációkra építve a félév folyamán megoldanak egy, a témájukhoz kötődő feladatot és erről beszámolnak. A beszámol elfogadása a vizsga előfeltétele; eredménye beszámít a vizsgaeredménybe.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Környey T.: Termodinamika. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, (2016)
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Termodinamika_jegyzet.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 3. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A hallgató a félév elején a saját doktori kutatási témájához, valamint a tárgy tematikájához is kapcsolódó feladatot választ és a félév folyamán ezt oldja meg. A félév során az elméleti előadásokon minden hallgató megkapja a probléma megoldásához szükséges elméleti tudást, valamint módszertant. A hallgatók saját feladataikon önállóan dolgoznak, az előrehaladás során az előadóval rendszeresen konzultálnak. Az eredményeket a félév végén a hallgatók egymás előtt bemutatják, valamint egy dokumentációt készítenek, ez a bemutató a vizsga feltétele. A vizsgajegy a féléves feladat elvégzéséből és a vizsgán adott válaszokból áll össze.prezentáció minőségéből áll össze.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Félév közben kidolgozandó, a PhD kutatáshoz kapcsoló projektfeladat, mely segíti a tananyag mélyebb elsajátítását elméleti és gyakorlati számításokon, levezetéseken keresztül. A részteljesítés célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A feladat sikeres teljesítésével a hallgató stabilizálja az előadásokon megszerzett tudását. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az összegző értékelés együttesen vizsgálja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott ismereteit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 87 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 87 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 62 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 62 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 37 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |