Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai mérések | |||
Measurements in energy
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEEM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 5 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Józsa Viktor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | jozsa@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBEKG, BMEGEENBEHK | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAEM1, BMEGEENAEM2 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy a mérések során a hallgatók megismerjék és megtanulják használni az energetikában alkalmazott főbb mérőműszereket, valamint a mérésekről megfelelő színvonalú, a szakmában elvárt minőségű jegyzőkönyveket tudjanak készíteni. Az egyszerűbb hőtani jelenségek mérésétől (magas hőmérsékletű légáram mérése, kalorimetrálás és borda hatásfokának meghatározása) a bonyolultabb berendezések diagnosztikájáig (gázmotor energetikai viszonyai, háztartási kazán és megújuló energiaközpont üzemvitelei) egy átfogó képet ad a tárgy a valós hőtechnikai folyamatoktól és azok kvalitatív és kvantitatív mérési lehetőségeiről.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mérőlánc felépítését, részegységeit és működését . Értelmezi a mérési hibákat, azok forrásait és meg tudja becsülni azokat. . Tisztában van a mérőeszközök kalibrációjának lépéseivel, folyamatával. Azonosítja a szokásos energetikai mérésekhez használt műszereket. Megnevezi a kalorimetráláshoz szükséges berendezés egységeket és a kalorimetrálás folyamatát. Ismeri a termoelemek működési elvét, és azok bekötési módját. Ismeri az ellenállás hőmérő működési elvét, és bekötési módját. Rendszerbe foglalja a referencia gázelemzéshez használt módszereket. Megkülönbözteti a tüzelőanyag cellák típusait és működési elveit. Azonosítja a napelemes energiatermelés részegységeit és eszközeit.
Képesség
Képes a valós energetikai folyamatokat leíró matematikai egyenletek mérhető paramétereinek azonosítására. Alkalmazza az energetikában szokásos mérőrendszerek szakmai értékelésére használt módszereket. Képes csoportmunkában mérni, hallgatótársaival együttdolgozni. Kritikusan értelmezi a mérési eredményeket és értékelést készít. A mérési eredményeket feldolgozza, ábrázolja, azokat felhasználja további számításokhoz. Megfelelő méréstechnikai és informatikai háttér birtokában képes mérőrendszert tervezni. Mérlegeli egy mérés baleseti kockázatát és a szükséges óvintézkedésekre javaslatot tesz. A mérési eredményeit használja színvonalas jegyzőkönyv készítéséhez. Azonosítja az energetikai berendezések, mérőrendszerek balesetvédelmi kockázatait. Felhasználja az energetikában szokványos mérési követelményeket, kivitelezési lehetőségeket a megfelelő dokumentáláshoz.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival együttműködni. Fogékony az újszerű méréstechnikák folyamatos megismerésére. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, azokat alkalmazza a laboratóriumi mérések és értékelések során. Törekszik a mérőrendszerek és fizikai folyamatok baleseti kockázatainak minél részletesebb felmérésére. Törekszik körültekintően megtervezni és végrehajtani a méréseket. Empatikus a hallgatótársaival a csoportos laboratóriumi mérés során.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a mérési adatok feldolgozását, hibabecslését és ezeket objektív módon közli. A szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elfogadja a rendszerelvű megközelítést mind gondolkozásában, mind cselekvésében. A mérések alatt felelősséget vállal csoporttársai iránt.
Oktatási módszertan
Bevezető előadások vagy jelenléti frontális oktatás, vagy online előadás formájában lesznek elérhetők. Az egyes laboratóriumi mérések személyes jelenlétet igénylő, csoportmunkában elvégzett feladatokat takarnak. Az egyes laboratóriumi mérésekből önállóan, egyénileg általános mérésértékelő otthoni dolgozatot kell készíteni. Kommunikáció írásban és szóban egyaránt hangsúlyos. A hallgatóktől elvárt IT eszközök és technikák használata, csoportban mérés, és munkaszervezés.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czifra Árpád, Drégelyi-Kiss Ágota, Galla Jánosné, Huba Antal, Kis Ferenc, Petróczky Károly: Méréstechnika, Typotex Kiadó, 2012. ISBN 978-963-279-537-9. Elektronikusan elérhető: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0029_2A_Merestechnika/adatok.html
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. május 1. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények elérése érdekében egy évközi írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés megírása kötelező. Emellett öt darab egyéni általános mérésértékelő otthoni dolgozat (mérési jegyzőkönyv) leadása szükséges, amelyben részletezni kell a mérési adatokat, azokat ki kell értékelni, összefüggéseket feltárni, hibaszámítást kell végezni, valamint diagramokat készíteni és megadott határidőre beküldeni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy elvégzése során szerzett tudás és képesség típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése feltétlenül szükséges. Ezt komplex, írásos formában összegző értékelés (régi nevén zárthelyi dolgozat) formájában ellenőrizzük. Az összegző értékelés alapvetően a megszerzett elméleti ismeretek és a mérések során elsajátított anyagot kéri számon. Az összegző értékelésre rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 5 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített mérési jegyzőkönyv. A kötelező tartalmi elemek és formai követelmények a 2.4) pontban meghatározott webcímen érhetőek el, az értékelést pedig az adott mérőrendszer sajátosságait figyelembe véve a laboratóriumi mérés felelőse végzi. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 20 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 30 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. május 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik az energetikai területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |