Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőközlés E | |||
Heat Transfer E
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEHK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kovács Róbert Sándor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | kovacsrobert@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/course/view.php?id=360 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENBGHK, BMEGEENAEG2 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az energiaterjedés alapvető módjait és a mennyiségi leírás alapvető összefüggéseit. Tárgyalja az állandósult és időben változó hővezetési problémák megoldását. Tárgyalja a halmazállapotváltozás nélküli, természetes és kényszerített áramlás esetén a hőátadás jelenségét és a hőátadási tényező gyakorlati meghatározását. Tárgyalja a forrásos és kondenzációs hőátadás jelenségét és a gyakorlati számításokat. Tárgyalja a hőcserélőkben megvalósuló hőátvitelt, ismerteti a logaritmikus közepes hőmérséklet és az NTU módszereket a hőcserélők hőtechnikai méretezésére. Megismerteti a hősugárzás alapvető összefüggéseit (Stefan-Boltzmann törvény, Wien törvény, Lambert törvény, Kirchhoff törvény) és a testek közötti a hősugárzás gyakorlati számításának módjait. Végül a tárgy kitér az alapvető hőtechnikai anyagjellemzők mérési módszereire is.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a hőközlés általánosan használt fogalomrendszerét. Ismeri a hőterjedés alapvető mechanizmusait és a hozzájuk tartozó alapvető összefüggéseket. Ismeri a hővezetési feladatok első, másod és harmadfajú peremfeltételeit. Értelmezi a Fourier-egyenletet és az egyszerű testek állandósult hőmérséklet-eloszlásának leírását. Tájékozott a belső hőforrásos hővezetés alapeseteivel és a hőmérséklet-eloszlás megoldásokat. Érti a bordázatokkal kapcsolatos hőtechnikai számítások alapösszefüggéseit. Értelmezi a hőcserélők hőmérlegét és hőátvitelét leíró egyenleteket és a hőtechnikai méretezésük módszereit. Átlátja az időben változó hővezetés differenciálegyenletét, a hővezetés hasonlósági számait és a dimenziótlan alapmegoldásának gyakorlati alkalmazását. Érti a hőátadás alapegyenleteit és a belőlük nyerhető hasonlósági számokat. Tudomása van a rekuperatív, regeneratív és keverő hőcserélő készülékek alapvető felépítéséről.
Képesség
Képes a valós rendszerek absztrakt hőátviteli modellekkel történő leírására. Képes a rendszerekben végbemenő hőterjedési folyamatok matematikai modellek segítségével történő leírására. Képes a hőtechnikai rendszerek és folyamatok többszempontú analízisére. Értelmezi az összetett hőtranszport folyamatok részfolyamatait és azok mennyiségi leírását. Feltárja az egyszerűbb hőtranszport problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret. Informatikai ismereteinek birtokában kezeli a nagy számításigényű feladatokat. Gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezi. Hatékonyan megoldja az összetett mérnöki feladatokat. Különbséget tesz különböző analitikus megoldási módszerek között. Az összegyűjtött információk alapján elemzi az összetett hőtechnikai feladatok megoldási menetét.
Attitűd
Együttműködésre törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását és műszaki ismereteit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a termodinamikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a hőátviteli feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott tudományos kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában a rendszerelvű, többszempontú megközelítést támogatja. Elkötelezett az elvárható legmagasabb szintű és minőségű munkavégzésre.
Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, korszerű informatikai eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített házi feladatok, munkaszervezési technikák. Az előadáson elhangzott ismereteket tantermi számítási gyakorlatok és opcionális házi feladatok megoldásával sajátítják el a hallgatók. A házi feladatokon keresztül nagyobb önállóságra, valamint az ismereteik elmélyítésére van lehetőségük.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bergman, Lavine, Incropera, Dewitt: Fundamentals of Heat and Mass Transfer, John Wiley & Sons, 2011, ISBN 9780471457282
Jegyzet
Környey T.: Hőátvitel, Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2012
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. február 1. |
Hatályosság vége: | 2029. július 15. |
Általános szabályok
A tanulmányi eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), választható, nem kötelező házi feladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A házi feladatok opcionálisak, nem pótolhatóak. A teljesítményértékelések egyesével való pótlása nem lehetséges, a pótlási időszakon kijelölt alkalommal összevontan pótolhatóak.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 48 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2029. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Részletesen ismeri a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció energetikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes az energetikai gépek, rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre.
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
- Képességeihez mérten szerepet vállal a tudományos közéletben.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |