Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Megújuló energiaforrások | |||
Renewable energy sources
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEME | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mayer Martin János (76850963571) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | mayer@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBEEN | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENBVME, BMEGEEN4069 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a megújuló energiaforrásokat (nap, víz, szél, biomassza, geotermikus) hasznosító és szekunder energiahordozóvá (üzemanyag, hő, villamos energia) alakító technológiákat, lehetőségeiket, alkalmazási korlátaikat. A műszaki megoldásokon túl a hallgatók megismerkednek a megújuló energiaellátó rendszerek optimális kiválasztási és tervezési folyamatával, valamint azok üzemeltetési szempontjaival is. Az energiatermelésen túl a rendszerbe illesztés és az energiatárolás kérdései is hangsúlyos szerepet kapnak.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a fenntartható energetika és megújuló energiaforrások általánosan használt fogalomrendszerével. Érti a fenntartható fejlődés, az energiatakarékosság és energiahatékonyság fogalmát és szerepét az energetikában. Átlátja a fosszilis, nukleáris illetve megújuló és megújítható energiaforrásokkal előállított szekunder energiahordozók mennyiségi, minőségi kérdéseit, ellátásbiztonságát, versenyképességét, környezeti hatásait. Ismeri a vízenergia hasznosítási módjait, hazai és nemzetközi potenciálokat, korlátokat és megoldási lehetőségeket, a vízerőművek működését, vízturbina típusokat, alkalmazási területeiket. Ismeri a szélenergia hasznosítás módjait, hazai és nemzetközi potenciálokat, korlátokat és megoldási lehetőségeket, szélerőművek villamos energetikai és gépészeti kérdéseit. Átlátja napenergiából villamos energia előállításához használt technológiákat, hazai és nemzetközi potenciálokat, korlátokat és megoldási lehetőségeket, napelemek működését, rendszereket. Megkülönbözteti az egyes energiatárolási technológiákat, a korlátokat és megoldási lehetőségeket. Tájékozott a villamos energia rendszerrel való csatlakozási lehetőségekről. Rendszerbe foglalja a napenergia hasznosítását hőtermelés céljából, hazai és nemzetközi potenciálokat, korlátait és megoldási lehetőségeit, technológiákat. Ismeri a geotermikus energia hasznosításának módjait, hazai és nemzetközi potenciálokat, korlátait és megoldási lehetőségeit, hőtermelésre és villamos energia termelésre történő felhasználását. Tisztában van a bioenergia hasznosításának módjaival, hőtermelési, üzemanyagelőállítási és villamos energia termelési módjait, hazai és nemzetközi potenciálokat, korlátokat és megoldási lehetőségeivel.
Képesség
Megfelelően használja a fentarthatósághoz kapcsolódó fogalmakat. Képes a fenntartható fejlődés, az energiatakarékosság és energiahatékonyság szempontrendszerét figyelembe véve döntéseket hozni. Kiválasztja a műszaki, környezeti és gazdasági szempontból optimális energiaellátási módot. Gyakorlatban alkalmazza a vízenergia hasznosításáról szerzett ismereteit. Megtervezi a napenergia alapú villamosenergia-termelő rendszereket. Átfogóan elemzi a szélenergia hasznosítására szolgáló műszaki megoldások megvalósíthatóságát. Megvizsgálja az adott gyakorlati problémára megoldására szolgáló energiatárolási technológiákat. Javaslatot tesz a megújulók villamosenergia-rendszerbe történő integrációját illetően. Felhasználja az elméleti ismereteit a napkollektoros rendszerek tervezése során. Javaslatot tesz a geotermikus energia lehetséges felhasználási módjaira. Rangsorolja a biomassza hasznosításra szolgáló technológiákat műszaki, gazdasági és környezeti szempontból.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, képességeit és látókörét. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a megújuló energiaforrások alkalmazásához szükséges számítások, gondolatmenetek, ismeretek elsajátítására és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Támogatja az energiahatékonyság, energiatakarékosság, környezettudatosság elvének érvényesítését a feladatok megoldásában.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a megújuló energiaforrások hasznosításával kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott igényekre történő méretezését, energetikai, gazdasági, környezeti átfogó értékelését. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a kritikus gondolkodás és a rendszerelvű megközelítést alkalmazása iránt. Érvek mentén meggyőzi társait a fenntarthatóság és a megújuló energiaforrások fontosságáról.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kizárólag csoportosan elkészíthető házi feladat (projekt), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Megujulo_energiaforrasok
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2026. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre fókuszál, így a technológiai leírásokat, összegző bemutatásokat, problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba tematikus rendszerben, a rendelkezésre álló munkaidő 80 perc. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre fókuszál, így a technológiai leírásokat, összegző bemutatásokat, problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba tematikus rendszerben, a rendelkezésre álló munkaidő 80 perc. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 13-14. oktatási héten kerül sor. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. A hallgatók számot adhatnak a csoportmunkára való képességükről és az újszerű problémák megoldásában tanúsított önállóságukról, kreativitásukról és műszaki ismereteikről. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 4 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
energetikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
- Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az energetikai rendszerek közép és hosszú távú stratégiai tervezéséhez szükségesek.
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerekhez közvetlenül kapcsolódó műszaki, gazdasági, környezeti, és humán erőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére.
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |