Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tüzeléstechnika, kazánok | |||
Combustion technology, boilers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBETK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Lezsovits Ferenc | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | lezsovits@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBETD, BMEGEENBEHK, BMEGEENBEKG | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAETT, BMEGEENAEKT |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a tüzeléssel történő energiaátalakítás és kazánokban történő hasznosítás feltételeit, folyamatát és jellemzőit. Bemutatja a különböző fosszilis és megújuló tüzelőanyagok jellemzőit és ezen paraméterek hatásait a tüzelési és hasznosítási folyamatra. Az elméleti megfontolásokból kiindulva, bemutatja a valós tüzelő- és kazánberendezések megoldásait, működésüket, illetve működésük értékelését hatékonysági és környezetvédelmi szempontból. Bemutatja a kazánokban végbemenő áramlási és hőátviteli folyamatait. A tárgy foglalkozik továbbá a szakterület biztonsági és környezetvédelmi kérdéseivel is.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. ismeri a tüzelőanyagok jellemzésére alkalmazott módszereket, valamint az eredmények felhasználását. 2. leírja az égési folyamatok tömeg- és energiamérleg számítási folyamatait. 3. átlátja a károsanyag emisszió mérésének illetve számításának módszereit. 4. ismeri a távozó füstgáz hőveszteség számításának módszerét. 5. ismeri a kazánokban lezajló sugárzásos és konvektív hőcsere speciális eseteit és ismérveit. 6. tájékozott a kazánokban végbemenő áramlási folyamatokkal és ezek kihatásaival a hőátvitelre. 7. azonosítja a különböző hőhordozó közegeket, jellemzőiket és hőfelvétel közbeni viselkedésüket. 8. érti a kazánok stacioner és instacioner hatásfok számítási és értékelési módszereit. 9. megkülönbözteti a kazánok és tüzelőberendezések különböző részeit terhelő igénybevételeket.és ezeknek megfelelő ki-alakításokat. 10. rendszerbe foglalja az alapvető tüzelőberendezés- és kazánkonstrukciókat. 11. rendszerbe foglalja a kazánok és tüzelőberendezések szabályozási és védelmi funkcióit és az ezt megvalósító rendszerek működését.
Képesség
1. képes érteni és rendszerben látni a kazánok és tüzelőberendezések belső folyamatait és ezek összefüggéseit a működési peremfeltételekkel. 2. kiválasztja a megfelelő berendezéseket az aktuális igénykombinációkra. 3. megvizsgálja a berendezések üzemét különböző körülmények esetén, hatásfok és környezetvédelmi szempontból is. 4. meghatározza a rendellenes működések okait és intézkedik az elhárításukra. 5. meghatározza a karbantartási feladatokat a működés biztonságos fenntartása érdekében. 6. használja a kazánokban és más tüzeléssel fűtött rendszerek modellezési és számítási módszereit. 7. megválasztja a különböző hőhordozó közegeket, jellemzőik és hőfelvétel közbeni viselkedésük alapján. 8. alkalmazza a kazánok stacioner és instacioner hatásfok számítási és értékelési módszereit. 9. kiszámítja a kazánok és tüzelőberendezések különböző részeit terhelő igénybevételeket.és ezeknek megfelelő ki-alakításokat. 10. kiválasztja az adott feladatra legmegfelelőbb tüzelőberendezés- és kazánkonstrukciókat. 11. meghatározza a kazánok és tüzelőberendezések szabályozási és védelmi funkcióit és az ezt megvalósító rendszerek működését.
Attitűd
1. empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. 2. folyamatos ismeretszerzéssel fejleszti tudását és problémamegoldó képességeit. 3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára és munkáját segítő szoftverek használatára. 4. törekszik a tüzelés- és kazántechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. 5. törekszik a pontos és hibamentes feladat- és problémamegoldásra. 6. törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság a feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
1. önállóan végzi a tüzeléstechnikai és kazános feladatok és problémák végiggondolását és adott források alap-ján történő megoldását. 2. álláspontját megvédi a megalapozott kritikai észrevételekkel szemben. 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. 4. elkötelezett gondolkozásában a rendszerelvű megközelítések alkalmazása irányában. 5. felelősséget érez a pontos és hibamentes feladat- és problémamegoldásra. 6. javaslatot tesz az energiahatékonyság és környezettudatosság alkalmazására, a feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Oktatási módszertan
A tantárgy egy heti két órás előadás-sorozatra és az ehhez kötődő heti két órás gyakorlatra, válik szét. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a szükséges anyagot. Az előadások anyaga (diasor) – az előadásokon elhangzott kérdésekkel-válaszokkal kiegészítve az előadások után elérhető lesz. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gerse Károly: Kazánok I.-II. 2014 ISBN 978-963-313-100-8
Penninger Antal: A Tüzeléstechnika Alapjai 2017 ISBN: 978-963-313-2616
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Kazanok_es Tuzeloberendezesek/KAZTUZ_jegyzet.pdf
https://mersz.hu/hivatkozas/m713kaz_book1#m713kaz_book1
https://mersz.hu/hivatkozas/m4014atgya_book1#m4014atgya_book1
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel és a félév végén, a vizsgaidőszakban összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik. A félév során 2 alkalommal lehetőség van a tantárgyon belüli tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzésére írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a félév kezdetétől, vagy az előző Zárthelyitől leadott tananyag a dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják, ami alapján az érdemjegy megállapítható.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzésére írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a félév kezdetétől, vagy az előző Zárthelyitől leadott tananyag a dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzésére írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a félév kezdetétől, vagy az előző Zárthelyitől leadott tananyag a dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítmény-értékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlat-vezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | A megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 13 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Részletekbe menően ismeri és érti az energetikai szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
- Ismeri és érti az energetikai szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (előtérben a logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- é
Képesség
- Képes az energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerekhez közvetlenül kapcsolódó műszaki, gazdasági, környezeti, és humán erőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére.
- Képes az energetikai gépek, rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Nyitottan áll a szakmai fejlődést szolgáló továbbképzésekhez.
- Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
- Szakmai problémák megoldása során Önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Birtokában van a hőtani és áramlástani alapoknak. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes az oktatott számításokat a kor színvonalának megfelelő IT eszközökkel elvégezni. |