Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai folyamatok és berendezések | |||
Energy Processes and Equipment
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBGEB | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Cséfalvay Edit | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csefalvay@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/course/view.php?id=364 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMEGEENBGKG | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAG71 |
Célkitűzés
Az energia és az energiatermelés növekedő jelentőséggel bír mind a gazdaságban és környezetvédelemben, ezért a hallgatóknak megfelelő tudással kell rendelkezniük az egyes energiatermelési módokról, hogy képesek legyenek kiválasztani a megfelelő megoldást egy adott problémára és a megfelelő kialakítást integrálni tudják egy adott rendszerbe. A tantárgy során a hallgatók megismerkednek a különböző hűtési technikákkal, hőszivattyús rendszerrel, elgázosítással, és a modern tüzeléstechnikákkal, az erőművek gőz- és gázturbináival, napelemmel és a üzemanyagcellával.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Azonosítja a többlépcsős hűtési rendszereket és hasznosítási lehetőségeit. Ismeri az abszorpciós hűtőrendszereket és hasznosítási lehetőségeit. Értelmezi a belsőégésű motorok jelleggörbéit és a jellegmezőket. Ismeri az Otto-motorok keverékképzési módszereit és azok és működését. Átlátja a különböző hibrid rendszereket és azok működési módjait. Ismeri a gázmotorokat, a kogenerációs és trigenerációs rendszereket, valamint azok működését. Tisztában van a tartam diagrammal és az arról leolvasható információkkal. Azonosítja az üvegházhatású gázok kibocsátás csökkentési lehetőségeit. Tisztában van a különböző tüzelőberendezések felépítésével és megújuló tüzelőanyagok alkalmazásával.. Megnevezi a a gőzturbinák szabályozásának módszereit és a Curtis fokozat felépítését. Átlátja az egytengelyes és munkaturbinás gázturbinák felépítését üzemi paramétereit. Azonosítja az üzemanyagcella típusokat és azok működését. Átlátja a napelemek működését és karakterisztikus paramétereit.
Képesség
Megválasztja a különböző hűtési rendszerek főbb paramétereit. Kiszámítja a többfokozatú abszorpciós hűtőrendszer alapvető paramétereit. Rangsorolja a motorokat karakterisztikájuk és a motor térkép alapján. Leírja a szikragyújtású motor keverékképző rendszerét és működését. Alkalmazás szempontjából kiválasztja az optimális hibrid rendszert. Megválasztja a gázmotorokat, kogenerációs és trigenerációs rendszereket, valamint ismeri azok működését. Értékeli a gázmotorokat, kogenerációs és trigenerációs rendszereket, valamint azok működését a tartam diagram alapján. Kiválasztja az üvegházhatású gázok kibocsátás csökkentési módszereit. Feltárja a tüzelőberendezések felépítését megújuló tüzelőanyagok alkalmazása esetén. Javaslatot tesz gőzturbinák (köztük a Curtis fokozat) megfelelő szabályozásra. Értékeli az egytengelyes és munkaturbinás gázturbinák üzemi paramétereit. Azonosítja a üzemanyagcella típusokat, és az adott munkafolyamathoz optimális típusú cella működését. Összehasonlítja a napelemek működését és megválasztja azok karakterisztikus paramétereit.
Attitűd
Saját szakmai tudását folyamatosan, élethosszig tartóan fejleszti. Nyitott arra, hogy új számítógépes eszközöket integráljon saját munkájába. Törekszik arra, hogy elmélyítse és tökéletesítse az elérhető technikákat a hidraulikus rendszerek problémamegoldásának terén. A hallgató fogékony a pontos és hatékony probléma megoldásra. Támogatja az energiahatékony és fenntartható technológiák alkalmazását.
Önállóság és felelősség
Önálló végzi a megfelelő szakirodalomban található technikák felkutatását, megérti és befogadja azokat. Elfogadja a technikai kritikát és kész szakmailag megítélni annak relevanciáját. Együttműködik a technikai problémák megoldásában egy csoport részeként. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Mérnökként felelősséget vállal az energiarendszerek társadalomra és a környezetre gyakorolt hatásaiért.
Oktatási módszertan
A kurzus integrálja a frontális előadásokat és a kiscsoportos laboratóriumi méréseket. Az előadások magukban foglalják a „kréta és beszélgetés” típusú oktatást, valamint szükség esetén elektronikus prezentációkat. A megszerzett ismereteket laboratóriumi gyakorlatok tovább mélyítik, amelyek segítenek megérteni az előadáson bemutatott berendezések működését. Az oktató kollégák készségesen rendelkezésre állnak, hallgatói kérésre személyes konzultációra van lehetőség.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gulen S. Can: Gas Turbines for Electric Power Generation, 2019, ISBN 13: 9781108416658
Kasım Zor: Gas Engine Based Cogeneration and Trigeneration Plants, 2015, ISBN 13: 9783659719684,
Dave S. Steinberg: Cooling Techniques for Electronic Equipment, 2nd Edition 2nd Edition, 1991, ISBN: 978-0471524519
Jegyzet
Az előadás fóliái pdf-ben 2025-ben a Moodle felületen érhetők el: https://edu.gpk.bme.hu/course/view.php?id=364
Az előadás fóliái angol nyelvű pdf-ben 2025-ben a Moodle felületen érhetők el:https://edu.gpk.bme.hu/course/view.php?id=509
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://edu.gpk.bme.hu/course/view.php?id=364
https://edu.gpk.bme.hu/course/view.php?id=509
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. január 1. |
Hatályosság vége: | 2029. július 15. |
Általános szabályok
A tárgy teljesítésének követelménye: (1) sikeres laboratóriumi mérések és (2) egy laboratóriumi jegyzőkönyv benyújtása a méréstől számított 2 héten belül és (3) sikeres eredmények elérése (> 39%) a három összegző értékelésből. Az előadáson leadott anyagot, az előadások diáit közzétesszük a hallgatók számára, amelyek végén orientáló kérdések segítik a hallgatók felkészülését az összesítő értékelésre. Laboratóriumi jegyzőkönyv sikeres leadás. Jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a tesztberendezés, a műszer, a mérési folyamat vázlatát, a mért és a származtatott adatokat, a végeredményeket és tapasztalatokat, valamint következtetéseket..
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik a hallgatók tanulási eredményeit a tudás- és a képesség típusú kompetenciáinak meghatározása szerint. Ennek megfelelően minden összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretek elsajátítását méri. A tanulmányok teljesítését a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kell elvégezni. Egyenként 25 pont szerezhető az összesített teljesítményértékelésben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Laboratóriumi mérésről laboratóriumi jegyzőkönyvet kell benyújtani. A jegyzőkönyv tartalmazza a tesztberendezés, a műszer, a mérési folyamat vázlatát, a mért és a származtatott adatokat, a végeredményeket és tapasztalatokat, valamint következtetéseket. A mérés végeredményét világosan meg kell adni. A jegyzőkönyvet minden résztvevőnek alá kell írnia. A benyújtáskor minden további anyagot (jegyzetek, Excel / Matlab fájlok stb.) elektronikusan csatolni kell. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 75 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 14 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2029. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |