Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőtan T | |||
Engineering thermodynamics and heat transfer T
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBTHT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke.gabor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMETE93BG03 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENBMHT, BMEGEENATMH |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a műszaki termodinamika és hőközlés alapvető törvényeit, összefüggéseit és problémakörét. Az elsajátított elméleti ismereteket alkalmazni tudja egyszerűbb és komplex rendszereken, berendezéseken. Képes legyen hőtani ismereteken alapuló fizikai modell, majd matematikai modell felállítására és elvárt pontosságú megoldására. Termodinamika témakörből ismerje és tudja alkalmazni a főtételeket, az idealizált és valós folyamatok közti különbségeket modell és valós közegek esetén is. Ismerje a hőterjedés fő mechanizmusait és leíró egyenleteit, tudja ezeket alkalmazni egyszerű a terméktervezés gyakorlatában előforduló példákon.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a gépészmérnöki termodinamika és hőközlés általános fogalomrendszerével és terminológiájával. Átfogó ismerettel rendelkezik a termodinamika nulladik, első, második és harmadik főtételéről. Átlátja a legfontosabb rendszer-, folyamat- és közegmodelleket. Azonosítja a legfontosabb állapotváltozásokat és a hozzájuk kapcsolódó folyamatjellemzőket és érit ezek jelentőségét. Pontos ismeretekkel rendelkezik az ideális gázmodellről és az ideális gáz egyszerű állapotváltozásairól. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az energiaátalakító körfolyamatok működésének fizikai alapjairól. Rendszerbe foglalja a hőterjedés egyszerű és összetett mechanizmisanak fizikai alapjait, törvényszerűségeit és matematikai leírását. Ismeri az egydimenziós időben állandósult hővezetés alkalmazásának kritériumait. Tájékozott a rudak, bordák egydimenziós hővezetési problémakénti kezelésének kritériumairól. Definiálja a hőmérsékleti sugárzás alapegyenleteit.
Képesség
Képes absztrakt módon a hőtani problémákat szükséges pontosságú fizikai modellel felírni. Különbséget képes tenni a lényeges és elhanyagolható fizikai folyamatok között. Alkalmazni képes a termodinamikai törvényszerűségeket idealizált és valós problémákon, beleértve a termodinamika főtételeit, a rendszer-, folyamat- és közegmodelleket. Alkalmazza a termodinamikai főtételeket egyszerű és komplex rendszerekre, folyamatokra. Kiszámítja a munkaközeg, valamint hűtőközeg anyagjellemzőit és állapotjelzőit a megfelelő állapotegyenlet vagy adatbázis segítségével. Kiszámítja egyszerű energiaátalakító körfolyamatok legfontosabb energetikai jellemzőit. Alkalmazza a hőterjedési formák alapegyenleteit egyszerű és komplex problémákon. Megfelelően alkalmazza a Planck és a Stefan-Boltzman-törvényt a hősugárzás témakörben. Leírja az egydimenziós bordák hőfokeloszlási egyenletét adott peremfeltételek mellett. Meghatározza adott hőátadási problémához megfelelően alkalmazható formulát, mellyel a szémításokat is elvégzi.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre és az ismeretbővítésre mind az oktatóval és hallgatótársaival egyaránt. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti és tökéletesíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Bővíti a műszaki hőtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének műszaki hőtani feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a műszaki hőtani feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Értékeli a megfelelően megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Javaslatot tesz problémák rendszerelvű megközelítéses megoldására. Együttműködik a csoportos prokektekben a csoporttársakkal.
Oktatási módszertan
Előadások megtartása, számítási gyakorlatok közösen és egyénileg elvégezve, kommunikáció írásban és szóban, megfelelő IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, ezek megfelelő szintű prezentációja, munkaszervezési technikák elsajátítása. Szükség esetén csoportos és egyéni konzultációk tartása. Számonkérések eredményétől függően a korábbi anyagrészek ismétlése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Környey Tamás: Termodinamika. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2016
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/
https://edu.gpk.bme.hu
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. június 1. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző értékelés) és egy részteljesítmény-értékelés (házi feladat) alapján történik. Az összegző értékelés a tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális és alkalmazói készségeket ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg megoldott gondolkodtató, komplex feladat jellegű házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. Határidő lejártát követően legfeljebb javítható, amennyiben a gyakorlatvezető engedélyezi. Pótlása különeljárási díj fizetése mellett sem megengedett. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek egyszerű, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 20 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. június 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Képes a tudományágban megszerzett szakmai tapasztalat ismereti határairól származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek feldolgozására.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |