Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gáz- és Gőzturbinák | |||
gas- and Steamturbine
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENDGGT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Sztankó Krisztián Endre (71958296037) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | sztanko@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az energetikai iparban alkalmazott gőz- és gázturbina berendezések kialakításával, működésével. Bemutatásra kerülnek a különböző területeken alkalmazott turbinák sajátossága, alkalmazhatóságainak korlátai. A turbinák energia átalakítási folyamatain keresztül a hallgatók megtanulják a különböző részegységek együttműködését, a teljesítmények és hatásfokok lehetséges paramétertartományait. A hallgatót megismertetjük az ipari és aeroderivatív gázturbinák sajátosságaival főbb jellemző paramétereivel, a konstrukciós kialakításokkal.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gőz és gázturbinák alkalmazási területeiről. Pontos ismeretekkel rendelkezik a turbinák fokozataiban lejátszódó állapotváltozásokról. Tisztában van a turbinák szabályozásainak módjaival . Tájékozott a turbinák aktuális fejlődési irányairól. Ismeri az egyes teljesítményszabályozási módokhoz tartozó berendezésket. Ismeri a lapátokat alkotó profilok szerkesztésével, meghatározásával kapcsolatban. Tisztában van a turbina fúvókájában hangsebesség feletti áramlás esetén bekövetkező eseményekkel. Ismeri a lapátelcsavarás és lapát szilárdságtani méretezését. Tudomása van az atomerőművi gőzturbinák működési paramétereiről. Összekapcsolja a lapáterróziót a fajlagos nedvességtartalommal. Tisztában van a Stodola féle gőzkúptörvénny alkalmazásával és annk krolátaival. Leírja a gázturbinák munkafolymatiait jellemző paramétereket. Tájékozott a kompresszorok múködésének főbb paraméterei, alkalmazhatóságának korlátait. Leírja a kombinált ciklusú erőművi kapcsolást alkotó turbinák sajátosságait.
Képesség
Kiválasztja a megfelelő kezdeti paramétereknek legjobban megfelelő turbina berendezést. Meghatározza a turbina fokozat fő méreteit, adott állapotjelzők mellett. Különbséget tesz a mennyiségi és minőségi szabályozás között. Javaslatot tesz az egyedi igényeknek megfelelő turbina konstrukcióról. Különbséget tesz azteljesítményszabályozási módok között. Megválasztja az adott igényeknek megfelelő lapátprofil fő jellemzőit. Alkalmazza a sugárelhajlás számítását adott fúvókacsatornában. Meghatározza a turbinalapát keresztmetszetét a sugár függvényében. Különbséget tesz a nedves- és túlhevítettgőz kezdőparaméterű turbinák között. Elemzi a lehetséges nedvességcsökkentő eljárásokat. Megoldja a turbina szabályozásakor fellépő paraméterváltozás számítását. Elemzi a gázturbinák paraméterváltozásainak hatását a teljesítményre és hatásfokra. Értékeli az axiál és centrifugál kompresszorok működését. Értékeli akombinált ciklusú erőművi turbinák paramétereit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a gőz és gázturbinák tervezésével, üzemével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a fokozatokban lejátszódó állapotváltozásokat leíró egyenletek rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Figyelemmel követi az energiatermelő berendezések fejlődését. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása konzultációs formában zajlik. A konzultáció során alapvetően az addig elsajátított tudásanyag bővítése van megcélozva a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a gőz és gázturbinák egyes tudás kompetenciáját. A konzultációt követően a hallgató önállóan próbálja elsajátítani a kiadott anyagok segítségével a tananyagot, melyről beszámol a következő konzultáció során. Ezen beszámoló lehet szóbeli, vagy valamilyen tétel bemutatása. Az ismeretek elsajátítását elősegíti a házi feladat, amelynek készítése során a hallgatók a saját kutatási témájuknak megfelelően irodalomkutatás vagy kísérletimunka alapján összefoglaló előadást készítenek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gerse Károly, Gőzturbiná,: Energetika. Egyetemi tankönyv. BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2017, Budapest, ISBN 978-963-313-270-8
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén szóbeli vizsgával történik, mely a benyújtott évközi projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció segítségével kiegészül. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli beszámoló formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés együttesen vizsgálja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott ismereteit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az összegző értékelés együttesen vizsgálja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott ismereteit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel. ----------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése |