Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tüzeléstechnika (PhD) | |||
Combustion Technology (PhD)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENDTT0 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Lezsovits Ferenc (71957946594) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | lezsovits@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzelestechnika/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Égési folyamatok termodinamikája, reakciókinetika, gyulladási folyamatok. Lángterjedés lamináris és turbulens áramlásban. Lángstruktúrák lángstabilitás és a stabilitást befolyásoló tényezők Tűztéri folyamatok, kémiai reakció, áramlás és hőátadási folyamatok és ezek kapcsolatai. Katalitikus folyamatok integrálási lehetőségei. Káros anyag emisszió és egyéb környezetési hatások csökkentése. Gáznemű, folyékony és szilárd tüzelő anyagok tüzelési lehetőségei, különböző tüzelési megoldások és tüzelőanyag konstrukciók elemzése. A tüzelés és tüzelőanyag technológiák biztonságtechnikai kérdései.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az égési folyamatok mutatóit, meghatározuk módját, jelentésüket. Különbséget tesz a gyulladási és reakciókinetika leíró módszerei között. Leírja az lamináris és turbulens lángterjedés főbb jellegzetességeit. Tisztában van a lángstruktúrákkal, lángstabilitással és a stabilitást befolyásoló tényezőkkel. Összekapcsolja a tűztérben lejátzódó kémiai reakció, áramlás és hőátadási folyamatokat. Ismeri a katalitikus folyamatok tüzeléstechnikába történő integrálási lehetőségeit.. Tisztában van a tüzeléssel összefüggő káros anyag emisszió és egyéb környezetési hatások csökkentési lehetőségeinek. Ismeri a gáznemű, folyékony és szilárd tüzelő anyagok tüzelési lehetőségeit. Érti a különböző tüzelési megoldások és tüzelőanyag konstrukciók alapvető célját és módszereit. Tájékozott a tüzelés és tüzelőanyag technológiák biztonságtechnikai kérdéseit illetően.
Képesség
Alkalmazza a tüzelés anyag és energiamérlegének számítási módszereit. Az adott tüzelési feladathoz kiválasztja a tüzelés megfelelő módszerét. Megtervezi az adott feladathoz szükséges tűzvezetési stratégiát. Alkalmazza a légfelesleg és emissziós számítási és mérési módszereit. Használja a nemzetközi tüzelőanyag és tüzeléstechnikai adatbázisokat. A meghatározza a károsanyag emisszió csökkentési feladat megoldásához szükséges alkalmazandó módszereket. Leírja az vizsgált tüzeléses rendszer környezeti jellemzőit. Kiválasztja az adott tüzelőanyag eltüzelésére leginkább alkalmas tüzelési módszert. Összetetett tüzelési rendszerekben biztonságtechnikai elemzéseket végez. Alkalmazza a tüzeléssel kapcsolatos számításokhoz használható alapvető számítógépi programokat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az tüzeléstechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a tüzeléstechnikai feladatok megoldása során. Figyelemmel követi az energetikai, gazdasági és társdalmi rendszerekben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások szerves egységet képeznek. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket a tüzeléstechnika fogalomrendszeréről, a tüzeléstechnika területet jellemző sajátosságairól, módszereiről, amit a valóságot modellező példákon keresztül alkalmaznak. A fő témakörök: a tüzelőanyagok és tüzelési módszerek rendszere, osztályozása, az egyes leíró jellemzők meghatározása, a kémiai rekciók, hőátadásiés áramlástani folyamatok közötti összefüggések feltárása és alkalmazása a tüzelési folyamatok előrejelzésére, tervezésére. Az ismeretek alkalmazását segíti továbbá a komplex, projekt jellegű, házi feladat, amelynek során a hallgató egy kiválasztott tüzeléstechnikai feladat elemzését készítik el és készít előrejelzést a várható hatékonysági és környezeti folyamatokra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
K. Annamalai, I.K. Puri: Combustion Science and Engineering Taylor & Francis 2007. ISBN 0-8493-2071-2
Ch.E. Baukal: Industrial Burners CRC press 2004. ISBN 0-8493-1386-4
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2025-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés egy összegző értékelés. Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazósi készségeket, képességeket kéri számon.. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, tüzeléssel összefüggően mérje fel az energiafelhasználás, energiaahatékonysági és környezetvédelmi adatait, állapítsa meg az ezek közötti összefüggéseket, trendeket és készítsenek előrejelzést a várható gazdasági és energiafelhasználási változásokra. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 50 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 42 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Kellő gyakorlat után képes vezetői feladatok ellátására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
hőtani, kémiai és áramlástechnikai alapfogalmak, matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |