Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tüzelőberendezések és kazánok | |||
Firimg Equipments and Boilers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNGKA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Lezsovits Ferenc (71957946594) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | lezsovits@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzeloberendezesek_es_Kazanok/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMGKT |
Célkitűzés
A hallgatók ismerjék meg a különböző kazánokban és tüzelőberendezésekben lejátszódó folyamatok leírásának alapvető módszereit a munkaközegek állapotváltozásának követése útján. Ismerjék meg a folyamatok leírását megalapozó modellalkotás módszereit, majd ezek alapján a kívánt jellemzők meghatározását. A kazánok és tüzelőberendezések alapvető típusainak példáján keresztül ismerjék meg az aktuális technikai szintnek megfelelő megoldásokat és a fejlődési irányokat. Ismerjék meg a berendezések energetikai, környezetvédelmi és biztonságtechnikai vizsgálatának és értékelésének módszereit. A kazánnal szemben támasztott követelmények a kielégítendő igény függvényében. Tüzelő és kazánszerkezetek, kazántípusok. Vízkeringés. Kazánszerkezetek szilárdsági tervezése. Kazánszerkezet részei, konstrukciók, üzemviteli sajátosságok. Biztonságtechnika. Környezetvédelem. Kazánok hőtechnikai, szilárdsági és áramlástechnikai számításai. Tüzelő- és kazánberendezések üzembe helyezése, üzemeltetése, vizsgálata.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a kazánok és tüzelőberendezések alapfogalmait, osztályozását. Rendszerbe foglalja a hőigények és hőhordozó közegek jellemzőit a párosítások jellemző eseteit. Érti a hőenergia termelés alapvető részfunkciói és ezek kapcsolódásait. Rendszerbe foglalja a szilárd, folyékony és gáznemű tüzelőanyagok eltüzelésére alkalmas tüzelőberendezés konstrukciókat. Tájékozott a tüzelőberendezések működésének szabályozásával és vezérlésével kapcsolatosan. Összehasonlítja az alapvető kazánkonstrukciókat (nagyvízterű, vízcsöves). Leírja a kazánüzemvitel szabályozásának és vezérlésének feladatait és megoldásait. Rendszerezi a kazánok és a hőenergia termelő rendszer hatásfokának meghatározását, veszteségeket és csökkentési lehetőségeiket. Ismeri a tűztéri hőcserefolyamatok lefolyása kazánokban és számításukat. Tisztában van a konvektív hőcserefolyamatok lefolyásával kazánokban és számításuk módjával. Tájékozott az áramlási viszonyok alakulásával kazánokban és a cirkulációs számítás alapjaival. Ismeri a kazánelemek igénybevételét, szilárdsági ellenőrzés módját és az alkalmazott anyagminőségeket. Összehasonlítja a tápvíz és kazán-vízminőségi követelményeket, vízelőkészítési módszereket.
Képesség
Kezeli a kazánok és tüzelőberendezések alapfogalmait, osztályozását. Képes a hőigények és hőhordozó közegek jellemzőinek a párosítására. Meghatározza a hőenergia termelés alapvető részfunkcióit és ezek kapcsolódásait. Megválasztja az adott feladatra alkalmas szilárd, folyékony és gáznemű tüzelőanyagokkal üzemelő tüzelőberendezés konstrukciókat. Használja a tüzelőberendezések működésének szabályozását, vezérlését. Vázolja az alapvető kazánkonstrukciókat (nagyvízterű, vízcsöves). Feltárja a kazánüzemvitel szabályozási és vezérlési funkcióit és működésüket. Kezeli a kazánok és a hőenergia termelő rendszer hatásfokának meghatározását, veszteségeket és csökkentési lehetőségeiket. Értelmezi a tűztéri hőcserefolyamatok lefolyását kazánokban és számításukat kazánokban. Elemzi a konvektív hőcserefolyamatok lefolyását és számításukat kazánokban. Meghatározza a kazánokban végbemenő áramlási és cirkulációs viszonyok alakulását. Kiszámítja a kazánelemek igénybevételét, szilárdsági ellenőrzését az alkalmazott anyagminőségeket is figyelembe véve. Megválasztja a tápvíz és kazán-vízminőségi követelményeket és az ennek megfelelő vízelőkészítési módszereket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiagazdálkodási, gazdaságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy egy heti két órás előadás-sorozatra és az ehhez kötődő heti egy órás gyakorlatra, valamint 1 órás laborgyakorlatra válik szét. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a szükséges anyagot. Az előadások anyaga (diasor) – az előadásokon elhangzott kérdésekkel-válaszokkal kiegészítve az előadások után elérhető lesz. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. A laborgyakorlatok keretében megvalósult rendszerek és berendezések bemutatásán keresztül történik a hallgatók valós megoldásokkal kapcsolatos kompetenciájának emelése. Az önálló munka-készségek fejlesztését szolgálja az elkészítendő házi feladat. A házi feladat alapadatait és a megoldási módszer ismertetését a gyakorlatvezető végzi. Mindenki önálló feladatoit kap, amelyet a szorgalmi időszak végéig kell elkészíteni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gerse Károly: KAZÁNOK I.-II. Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2014, Budapest ISBN: 978-963-313-100-8
Jegyzet
Lezsovits Ferenc: Kazánok és Tüzelőberendezések. Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2014, Budapest
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzeloberendezesek_es_Kazanok/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi összegző írásbeli és egy részteljesítménymérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg egyéni adatsoron alapuló számítás elvégzése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A fakultatív összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 60%-ban az elméleti ismeretekre, 40%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 30-30 pont szerezhető, és végül megajánlott jegyet szerezhető. Minimum elégséges, azaz 40% eredménnyel, elmélet és számpélda tartalommal. Összességében megajánlott jegy csak min. közepes, vagyis min. össességében 55% összeredmény esetén lesz. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy önálló adatokon alapuló méretező, illetve ellenőrző számítás elkészítése. A feladatok témája előre megadott listából választható, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. Az elkészített házifeladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. A feladattal legfeljebb 30 pont szerezhető. Évközi Házifeladat elkészítése aláírás feltétele és 30%-al vesz részt a végeredményben. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült meg-jelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt. Az előadásokon és gyakorlatokon kérdések feltevésével jelzi egyrészről, hogy követi az óra fonalát, másrészről jelzi, ha valahol ellentmondás, pontatlanság, vagy számára nem érthető dolog hangzik el. Az aktív részvétel 10%-os részarányban számít bele a megajánlott jegybe. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsga együttesen vizsgálja és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 60%-ban az elméleti ismeretekre, 40%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az szóbeli vizsgarész kiegészítően vizsgálja és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit, az írásbeli eredményeiből kiindulva. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Vizsgálja a különböző anyagrészek, valamint az elméleti alapok közötti összefüggések ismeretének meglétét. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Évközi házifeladat megfelelő elkészítése az aláírás feltétele és 30%-al vesz részt a vizsga végeredményében. Az házifeladat értékelése a megoldás helyessége és komplexitása alapján történik. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 20 % |
Évközi eredmények beszámítása | 30 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 154 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |