Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tüzeléstechnika | |||
Combustion technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNGTT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Józsa Viktor (76851283561) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | jozsa@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzelestechnika/MSc/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tüzeléstechnika napjainkban egy igen speciális helyzetben lévő terület. Társadalmi oldalról bár számos támadás éri a tüzeléssel üzemelő létesítményeket, gépeket, azonban a tüzelést alkalmazó technológiák teljes kiváltása nem fog megtörténni, sokkal inkább annak átalakulása fog bekövetkezni az elkövetkezendő évtizedekben. A fosszilis tüzelőanyagok mellett jelentősen meg fog növekedni a megújuló tüzelőanyagok felhasználása, melyek tüzelési szempontból fontos tulajdonságai nagy mértékben szórnak. Ezért kiemelten fontos megérteni azokat az elméleti folyamatokat, amelyek a tüzelés jellemzőit meghatározzák. Ezek segítségével lehet csak környezetbarát üzemű rendszereket, gépeket létesíteni. Az érintett tématerületek: a tüzelés áramlástani vonatkozásai, a tüzelőanyagok fizikai és kémiai tulajdonságai, az égés kémiája, porlasztás, párolgás, károsanyag kibocsátás, korom és hamuképződés, akusztikai hatások, gyújthatóság feltételei, lángstabilitás, füstgáz utókezelés.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a tüzelés bruttó folyamatait, mérlegegyenleteit. Érti a modern tüzelőberendezések koncepcióit, működését. Ismeri a szénhidrogének oxidációjának főbb reakcióútjait. Ismeri a károsanyagok keletkezésének reakcióútjai és fizikai körülményeit. Tájékozott a folyékony tüzelőanyagok porlasztására használt főbb technológiai eljárásokban. Összekapcsolja az áramlási és kémiai feltételeket, ami a stabil égéshez szükséges. Tisztában van a károsanyagok környezetre gyakorolt hatásaival. Tájékozott a megújuló tüzelőanyagok főbb típusaival kapcsolatban. Tájékozott a tüzelés numerikus áramlástani modellezésével kapcsolatban. Rendszerezi a tüzelőrendszereket és ennek megfelelően lát neki a felmerülő probléma megoldásának.
Képesség
Képes egy tetszőleges tüzelőanyag bruttó reakcióegyenletét meghatározni. Képes a tüzelés bruttó sztöchiometriai jellemzőit kiszámítani. Használja a mérlegegyenleteket az égési folyamat egyszerű modellezésére. A tüzelőanyag ismerete alapján kiszámítja az égés elméleti maximális hőmérsékletét. Tetszőleges halmazállapotú tüzelőanyag esetén a tüzelőanyag ellátó rendszert megtervezi. A károsanyag kibocsátási jellemzőkből következtet a tüzelés jellemzőire, a károsanyag keletkezésének forrására. Folyékony tüzelőanyagok esetén a párolgási folyamatot konzervatív módon elemzi. A tüzelés viszonyai alapján a numerikus áramlástani szimuláció kezdeti feltételeit előkészíti. A tüzelés jellemzői alapján a tűztér hőtechnikai terhelését elemzi. Létező konstrukciók esetén a tüzeléses feladatra a legalkalmasabb égőt kiválasztja.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fogékony az új technológiai módszerekre, eljárásokra. Támogatja a működőképes, környezetbarát technológiák minél szélesebb körben való elterjedését.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A heti két órás előadás adja a tárgy gerincét, mely előkészíti a számpéldákkal, szémítógéptermi gyakorlatokkal, mérésekkel támogatott ismeretelmélyítést. A tantárgy a vizsgás jellegéből adódóan a félév alatt elsősorban aktív részvételt és jelenlétet vár el a hallgatóságtól. Az aktív részvétel különösen fontos, mivel a tüzeléstechnika számos tudományterület határán helyezkedik el, melyek együttes értékelése, átlátása szükséges a tananyag elsajátításához. Az előadások elsősorban táblánál történnek, melyeket szemléltető digitális anyagok támogatnak, ahol lehetséges, szükséges. Az elhangzott és a táblán szereplő anyagokról a hallgatóságnak jegyzetet kell készítenie. A gyakorlatok egyaránt tartalmaznak táblás feladatmegoldást, számítógépes, numerikus áramlástani tüzeléstechnikai feladatokat, illetve méréseket az egyes tüzelőanyagok fizikai viselkedésének jobb megértése céljából. A laboratóriumi foglalkozások során a hallgatóságot maximum 6 fős csoportokra bontjuk a jobb érthetőség érdekében. Így párhozamosan egy gyakorlatil foglalkozás idejében több laboratóriumi mérés is folyik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Richard J. Reed: North American Combustion Handbook: A Basic Reference on the Art and Science of Industrial Heating with Gaseous and Liquid Fuels, Vol. 1, Third Edition, North Amer Manufacturing Co., 2010. ISBN: 978-0960159628
Richard J. Reed: North American Combustion Handbook: A Basic Reference on the Art and Science of Industrial Heating with Gaseous and Liquid Fuels, Vol. 2, Third Edition, North Amer Manufacturing Co., 1997. ISBN: 978-0960159635
Tim C. Lieuwen: Unsteady Combustor Physics, Cambridge University Press, 2012, ISBN: 9781139059961
Jegyzet
Penninger Antal: Tüzeléstechnika alapjai, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2016
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzelestechnika/MSc/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A félév során a három méréses gyakorlaton kell résztvenni, mely elmaradása esetén ezek pótlása szükséges. Ez lehetséges a pótlási héten és a szorgalmi időszakban, amennyiben ezt a laborvezető lehetővé teszi egy órarenden kívüli időpontban. A 11. előadást követően lehetőség nyílik egy 90 perces fakultatív zárthelyi dolgozat írására, mely legalább közepes teljesítése esetén az elért eredményt megajánlottan megkapja a hallgató. Ennek el nem fogadása esetén szóbeli vizsgán szükséges részt venni. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | A félév során a hallgatóknak laboratóriumi foglalkozáson kell részt vennie, melyekről csoportosan jegyzőkönyvet kell készíteniük. Ezek a foglalkozások segítenek a gyakorlatban megérteni az előadás anyagát. A mérési jegyzőkönyvet egy előre kiadott sablon alapján kell elkészíteni hibaszámítással, a mérőrendszer pontos bemutatásával, a mérés elméleti hátterének részletes magyarázatával. A mérési alkalmak a gyakorlatok idejében lesznek megtartva. Ezek pótlása a pótlási héten vagy félév közben a mérésvezetővel egyeztetett órarenden kívüli időpontban lehetséges. A feladatok értékelése a vizsgán történik és az eredmény a vizsgajegybe számít bele. Így az esetleges elméleti hiányosságok javítása a vizsgán lehetséges. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A félév során a hallgatóknak két számpéldát kell otthon megoldaniuk. Az elsőben egy tüzelőanyag sztöchiometriai számítását kell elvégezniük, a másodikban egy lamináris égőt kell méretezniük. A feladatok célja az előadáson elhangzottak jobb megértése és elmélyítése, kapcsolódva a tárgy tudás és képesség pontokban megjelelölt elemekhez. A feladatokat mindenki személyre szabottan kapja meg és ezeket önállóan kell megoldani. A feladatok értékelése a vizsgán történik és az eredmény a vizsgajegybe számít bele. Így az esetleges elméleti hiányosságok javítása a vizsgán lehetséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsga célja a féléves tananyag elsajátításának megítélése, kifejezetten koncentrálva a tananyag összetettsége miatt az egyes elemek kapcsolatának megértésére. A szóbeli vizsga az előadás és a gyakorlatok anyagára egyaránt épít. Az esetlegesen előkerülő számításos vizsgafeladatokat paraméteresen elégséges megoldani. A felkészülés segítése céljából előzetes kérdéssort adunk ki, melyek a vizsgán is azonosan kerülnek elő. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 22 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gépészeti terület gép-, rendszer- és folyamattervezési módszereiről.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Kellő gyakorlat után képes vezetői feladatok ellátására.
- Felkészült, hogy szakterületén, anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven publikációs, prezentációs tevékenységet és tárgyalásokat folytasson.
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Törekszik a széles körű, átfogó műveltség elsajátítására.
- Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |