Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Bevezetés a közigazgatási jogba | |||
Introduction to Administrative Law
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNKKJ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bihari Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bihari@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Bevezetes_a_kozigjogba_NKKJ/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy átfogó képet adjon a közigazgatási jog alapvető fogalmairól, a közigazgatás szervezetrendszeréről, a közigazgatási eljárásokról. A közigazgatási jog és a közigazgatás intézményrendszerének rövid bemutatása mérnök hallgatók számára. A félév során a hallgatók megismerik a közjog egyes alapelemeit, a közigazgatás szervezetét, a közigazgatási eljárásjog alapvonalait. A tárgy a közigazgatási jog mérnökök számára hasznos részeire kiemelt hangsúlyt fektet. A tantárgyat az ELTE-ÁJK Közigazgatási Jogi Tanszékének munkatársa oktatja.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Megnevezi a közjog egyes jellemző, illetve fontosabb alapfogalmait. A hallgató definiálja a közigazgatási szervezetrendszert az államszervezet rendszerében. Ismeri a jogforrási rendszert, a jogalkotás alkotmányos követelményeit. Különbséget tesz a központi és helyi közigazgatási szervek és azok funkciói, hatáskörei között. Leírja a Kormány és a kormányzati működés legfontosabb sajátosságait. Különbséget tesz a tipikus és atipikus helyi-területi államigazgatási szervek között. Ismeri a hatósági jogalkalmazás alapjait, a különböző jogintézményeket a jogérvényesítés során. Definiálja a hatósági eljárásjogi alapfogalmakat az alapeljárás és a jogorvoslati eljárás területén. Tájékozott a közszolgáltatásszervezés alapvető jogintézményei vonatkozásában. Meghatározza a közigazgatási jog szervezeti és eljárásjogi megoldásait a hálózatos iparágak jogi szabályozásában. Alapszinten értelmezi a közigazgatási jog terminológiáját.
Képesség
Alkalmazza az alkotmányjog és a közigazgatási jog alapfogalmait. Használja az alapszintű jogi terminológiát szóban és írásban. Értelmezi a közigazgatási jogszabályokat a szervezetrendszerre vonatkozóan és az eljárásjogban. Azonosítja a központi közigazgatási szervek egyes típusait. Azonosítja a helyi- területi közigazgatási szervek típusait. Értelmezi az egyszerűbb közigazgatási határozatokat. Önállóan elkészíti az egyszerűbb beadványokat, kérelmeket. Képes egy jogorvoslati kérelem legfontosabb elemeinek a megfogalmazására. Használja a közszolgáltásszervezési alapfogalmakat. Azonosítja a szervezeti jogi és eljárásjogi megoldásokat a hálózatos iparágak jogi szabályozásában. Használja az elektronikus jogi adatbázisokat, jogforrási eszközöket.
Attitűd
Követi a napi hírekben a közigazgatást érintő változásokat. Magyarázza a szakterületét érintő jogi környezetet. Bővíti jogi és államszervezeti ismereteit, készségeit. Kifejti véleményét a szakmáját érintő jogszabályi környezetről. Törekszik a leghatékonyabb jogi megoldások használatára.
Önállóság és felelősség
Álláspontját megvédi egy esetleges jogi természetű vitában. Együttműködik az államszervezet különböző szerveivel. Együttműködik a többi féllel a különböző jogviszonyokban. Végrehajtja a jogszabályokból és hatósági döntéskeből származó kötelezettségeket. Elkötelezett a jogszerű, átlátható és tisztességes szervezeti működés iránt.
Oktatási módszertan
A A tantárgy oktatása során az előadások és a gyakorlatok szerves egységet képeznek. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket: Jogi alapfogalmak. A közigazgatási központi és helyi- területi szervezetrendszer, Eljárásjogi alapfogalmak, alapeljárás és jogorvoslati eljárás. A közszolgáltatásszervezés alapfogalmai. A hálózatos iparágak jogi szabályozása. A gyakorlatok fő témakörei: A hallgatók jogszabályértelmezéssel, szervezetrendszerek azonosításával, valamint beadványok készítésével gyakorolják az előadáson átadott rendszerek alkalmazását. Az egyéni prezentációk mellett csoportos feladatok megoldása is szükséges a félév eredményes teljesítéséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz az adatlap kitöltésekor nem tartozik ISBN számmal ellátott tanköny, az leghamarabb 2022. évben várható.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltésekor nem tartozik jegyzet, az leghamarabb 2022. évben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/KozigJogMermokoknek_NKKJ/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (egy összegző és egy részteljesítmény-értékelés). Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített projekt jellegű házi feladat. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető projektfeladat, melyet a félév prezentálni is kell. A projektmunka területei a hálózatos iparágakra, az energiajogra, a környezetvédelmi jogra és az építési jogra terjednek ki. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 50 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett alapvető ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés alapvetően az előadásokon elhangzott elméleti ismeretekre, és részben az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7-8. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen 100 pont szerezhető. Az eredményes teljesítéshez legalább 50 pontot kell elérni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 115 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Feladatai ellátása során együttműködik a kapcsolódó szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- Fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik, amelyet a szakmai és szélesebb társadalmi közösség felé is vállal.
- Magáévá teszi azt az elvet, hogy a folyamatos szakmai szocializáció és a személyes tanulás a közjó szolgálatában áll.
Önállóság és felelősség
- Új, komplex döntési helyzetekben is felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
alapvető jogi fogalmak ismerete |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
dokumentáció készítés, |