Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gázok cseppfolyósítása | |||
Liquefaction of gases
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCCS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke.gabor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A hallgatók megismerkednek a gázok cseppfolyósításának céljaival, praktikumaival különböző alkalmazási területeken. Felelevenítik a többfázisú közegekre vonatkozó műszaki termodinamikai alapokat, amely egyben a gázok cseppfolyósításának fizikai elveit és korlátjait adják. Elsajátítják a hallgatók az iparban elterjedt cseppfolyósító eljárások részfolyamatait, technológiai berendezéseit és azok üzemeltetési, karbantartási aspektusait.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Felidézi a valós egy- és többkomponensű gázokra vonatkozó termodinamika törvényeket. Érti a gázok cseppfolyósításának fizikai lehetőségeit és korlátjait. Összegyűjti a cseppfolyósításhoz kapcsolódó természeti törvényeket. Rendszerbe foglalja a levegő cseppfolyósítására alkalmas eljárásokat. Tájékozott a levegő cseppfolyósítási eljárások technológiai kérdéseiben. Összekapcsolja a cseppfolyósítás fizikai folyamatait az azokat megvalósító berendezéssel. Ismeri a cseppfolyósítási eljárások és technológiák üzemeltetési és karbantartási sajátosságait. Tájékozott a cseppfolyósított gázok tárolási kérdéseiben. Különbséget tesz nagy- és kisnyomású cseppfolyósítási eljárások között. Meghatározza a gázok cseppfolyósításának előnyeit különböző felhasználási területeket.
Képesség
Vázolja egy- és többkomponensű valós gázok legfontosabb állapotdiagramjait. Feltárja a gázok cseppfolyósításának alapvető termodinamikai lehetőségeit és korlátjait. Leírja a gázok cseppfolyósításához köthető fizikai törvényeket. Elemzi a levegő cseppfolyósítására alkalmas eljárásokat. Értelmezi a levegő cseppfolyósítási eljárások technológiai különbségeit és sajátosságait. Feltárja a cseppfolyósítást megvalósító berendezésekben lejátszódó fizikai folyamatokat. Megtervezi a cseppfolyósítási eljárások és technológiák üzemeltetési és karbantartási stratégiáját. Értékeli a cseppfolyósított gázok tárolási lehetőségeit. Különbséget tesz nagy- és kisnyomású cseppfolyósítási eljárások között. Meghatározza a gázok cseppfolyósításának előnyeit különböző felhasználási területeket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a hűtéstechnikával az energiagazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 6 előadás és 4 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. A tantárgy a konzultációs alkalmakon a hagyományos frontális oktatásra épít. A képzés sajátossága, hogy tananyag számottevő részét a hallgatóknak önnállóan kell elsajátítani és ezen ismeretanyag átadását a tükrözött osztályterem módszerével folyamatosan monitorozza az oktató. A tantárgy elméleti hátterét esettanulmányokon és problémamegoldás során mélyítik el a hallgatók az oktató segítségével, amely során valamennyi kompetenciaelem mérés előtti ellenőrzése megtörténik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A hallgatók által megszerzett kompetenciaelemek mérési eszköze az írásbeli vizsga. A tantárgynak nincsen félévközben teljesítendő követelménye a óralátogatási kötelezettségen kívül. Az írásbeli vizsga elsősorban a tudás és képesség típusú kompetenciaelemek meglétét méri, de másodsorban az attitűd, valamint az autonomitás és felelősségvállalás jellegű kompetenciákat is értékeli. A vizsga az elméleti alapok ellenőrzésén túl főként a gyakorlatiasságot és alkalmazásközpontú tudásra fókuszál.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsgára egy felkészülést segítő orientációs kérdéssort biztosítunk a hallgatóknak. A vizsgán a tesztes jellegű kérdések mellett a hallgatók kapcsolási ábrák és diagramok készítésével magyarázzák a rövid kifejtős kérdésekre adott válaszaikat. Ezen eleggyel biztosított, hogy a megfelelő elméleti alapok és "lexikális" tudás ellenőrzésén túl annak alkalmazását is mérje az oktató az egyes kompetencialelem meglétén keresztül. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 57 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
- Ismeri a hűtéstechnika elméleti alapjait, a hűtőberendezések és a hőszivattyúk rendszertechnikai felépítését, azok szerkezeti tulajdonságait, valamint a hűtőgépek és hőszivattyúk klímatechnikai és ipari alkalmazásait.
- Birtokában van azon ismereteknek, amelyekkel átlátja és értelmezni tudja komplex energetikai központok (hűtés, fűtés, klímatechnika, villamosenergia ellátás) lényeges műszaki, energetikai és gazdasági jellemzőit.
Képesség
- A hűtéstechnikai gyakorlatban alkalmazza a friss természettudományi alapismereteket.
- Képes a hűtőrendszerek és hűtőgépek megvalósíthatóságának műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi jellemzőit megtervezni.
- Képes a hűtési rendszerek üzemvitelének és karbantartásának a folyamatait megtervezni és értékelni.
Attitűd
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
- Más szakágak képviselőivel együttműködésre törekszik.
- Komplex feladatmegoldó készséggel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg, melyért felelősséget vállal.
- Elkötelezett a fenntarthatóság, a hatékonyság és környezetvédelem iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Tisztában van az egy- és a többkomponensű valós gázok állapot- és fázisdiagramjaival. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes felidézni a többkomponensű gázokra vonatkozó alapvető törvényszerűségeket. |