Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületenergetika | |||
Energy in Buildings
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCEE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csoknyai Tamás (71957730332) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csoknyai.tamas@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Egy- és többdimenziós hőáramok épületszerkezetekben, hőhidak, talajjal határos szerkezetek. Az időjárás jellemzői, hőfokhíd, hőérzet. Szellőzési hőveszteség, légtömörség szerepe. Szoláris nyereségek, üvegházhatás épületekben, passzív és aktív napenergia hasznosítás. Zárt tér stacioner és instacioner hőegyensúlya, fűtőtest nélküli helyiség hőmérséklete, hőszükséglet. Nettó fűtési energiaigény. Hőtermelők hatásfoka, energetikai besorolása. Épületek végső és primer fűtési, hűtési, használati melegvíz és villamos energia igénye. A hazai épületek energiafogyasztása, alacsony energiafogyasztású épületek, passzív házak. Épületenergetikai követelmények, energiatanúsítás. Hőfogyasztási adatok feldolgozása. Üzemeltetési költségek. Épületdiagnosztika.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az épületenergetika általánosan használt fogalomrendszerét. Ismeri a stacioner és instacioner hőegyensúly elemeit, a hőtárolás szerepét. Rendelkezik alapvető épületszerkezettani ismeretekkel. Ismeri a hőveszteség, hőnyereség elemeit, gyakorlati összefüggéseit. Rendelkezik alapvető ismeretekkel az energiahatékony épületgépészeti megoldásokról. Rendelkezik az épületek szempontából fontos meteorológiai alapismeretekkel (hőmérséklet, páratartalom, szél, hőfokgyakoriság, globálsugárzás, talajhőmérséklet). Tudomása van az üvegházhatás megértéséhez szükséges hőtani törvényszerűségeiről. Érti az energiahatékony épületszerkezeti megoldások működését. Tisztában van a szezonális hatásfok és teljesítménytényező fogalmával gázkazánok és hőszivattyúk esetén. Tisztában van az energiatanúsítás alapjaival, fogalmi- és követelményrendszerével.
Képesség
Képes stacioner esetben az épületek hőtechnikai számításainak elvégzésére. Meghatározza épületszerkezetek egy- és kétdimenziós hőfokeloszlását. Képes az aktív hőtároló tömeg meghatározására és egyszerűsített alkalmazására. Képes hűtött terekben a direkt sugárzási nyereségek számítására és tisztában van az alkalmazhatóság korlátaival. Azonosítja az egyszerűbb hőtechnikai, épületenergetikai problémákat. Meghatározza az épületszerkezetek hőtechnikai tulajdonságait, az épületgépészeti rendszer veszteségkomponenseit és segédenergia igényét. Elemzi az épületekben lejátszódó energetikai folyamatokat, rendszereket. Elemzi az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó hatásokat. Elemzi az épületekben lejátszódó energetikai folyamatokat, rendszereket, energiafogyasztási profilokat. Kiszámítja épületek korszerűsítéséhez kacsolódó gazdaságossági mutatókat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi és ha szükséges, korrigálja. Fejleszti tudását, mérnöki precizitását és szabatosságot szolgáló képességeit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az épületenergetikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutin-szerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének épületenergetikai feladatok megoldá-sában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az épületenergetikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Elkötelezett az épületenergetikai terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 8 előadás és 4 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. A tananyagot előadások és tantermi gyakorlatok formájában adjuk át. A gyakorlatok célja számítási feladatok, épületenergetikai szoftverek bemutatása. Az előadások során projektoros vetítést alkalmazunk. A gyakorlati példákat táblánál ismertetjük. Az előadások során videókat, internetes szavazást is alkalmazunk. A gyakorlati feladatok megoldásához konzultációs lehetőséget biztosítunk. Alkalmazunk további digitális oktatási technikákat is.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Zöld András, Csoknyai Tamás, Horváth Miklós, Szalay Zsuzsa: Az épületenergetika alapjai, 2019. [Digitális kiadás] Budapest, Akadémiai Kiadó, ISBN 978-963-454-341-1
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a kurzus végén történő évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett lexikális ismeretekre, másrészt azok gyakorlati alkalmazására fókuszál.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés vizsgálja és méri fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlatok során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel. Az összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a kurzus végén kerül sor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 99 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
hűtéstechnikai_szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Jártasságot szerez az épületenergetika és a műszaki akusztika területén.
Képesség
- Alkalmazni tudja a hűtéstechnikával összefüggő épületenergetikai, klímatechnikai és akusztikai ismereteit.
Attitűd
- Más szakágak képviselőivel együttműködésre törekszik.
Önállóság és felelősség
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg, melyért felelősséget vállal.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |