Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtéstechnika II. | |||
Refrigeration Technology II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCH2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Maiyaleh Tarek (71956311143) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | maiyaleh@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/hutestechnika_2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a Hallgatókkal megismertetni az elpárologtatókkal (száraz-, elárasztott rendszerek), azok kialakításával levegő illetve folyadék hűtésére, méretezésük, továbbá a hűtőközeg adagolókkal. Azok feladataival, típusokkal (száraz-, elárasztott rendszerű) elpárologtatókkal és a kapilláris-csővel, mint adagoló, annak működésével, alkalmazási területekkel. Ezután a kondenzátorok jellemző típusai, megválasztásuk szempontjai és a hűtőtorony kerül bemutatásra. Majd a hűtőkompresszor sajátos jellemzői; nyitott, hermetikus kialakítás, aggregátok, a kompresszoros hűtőberendezés kiegészítő elemei, csővezetékek, méretezésük, kialakításuk, az olaj feladata a hűtőberendezésben, hatása a berendezés kialakítására, üzemére, a folyadék és közbenső tartályok feladata, szabályozó és védelmi eszközök, a folyadék és olajleválasztók kerülnek bemutatásra.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a száraz és az elárasztott rendszerű elpárologtatók kialakítását levegő és folyadék hűtésére; Érti a hűtőközeg adagolók feladatait, típusait száraz-, elárasztott rendszerű elpárologtatókhoz valamint a kapilláris-cső adagoló működését és alkalmazási területeit; Ismeri a kondenzátorok és a hűtőtoronyok jellemző típusait, megválasztásuk szempontjai; Rendszerbe foglalja a a hűtőkompresszor sajátos jellemzőit, a nyitott és a hermetikus kialakítást; Rendszerbe foglalja a kompresszoros hűtőberendezés kiegészítő elemei; Ismeri a csővezetékek méretezését és a kialakításuk; Definiálja az olaj feladatát a hűtőberendezésben, hatását a berendezés kialakítására és üzemére; Rendszerbe foglalja a folyadék- és közbenső tartályok feladatait; Értelmezi a szabályozó elemeket és a védelmi eszközöket; Különbséget tesz a folyadék leválasztók és olajleválasztók között;
Képesség
Alkalmazza a száraz és elárasztott rendszerű elpárologtatókat levegő és folyadék hűtésére; Feltárja a hűtőközeg adagolók feladatait, típusait valamint a kapilláris-cső adagoló alkalmazási területeit; Felhasználja a kondenzátorok és a hűtőtoronyok jellemző típusait; Értelmezi a hűtőkompresszor sajátos jellemzőit, a nyitott és a hermetikus kialakítást; Kiválasztja a kompresszoros hűtőberendezés kiegészítő elemei; Alkalmazza a csővezetékek méretezését és a kialakításait; Megvizsgálja az olaj feladatát a hűtőberendezésben, hatását a berendezés üzemére; Értelmezi a folyadék- és közbenső tartályok feladatait; Megtervezi a szabályozó elemeket és a védelmi eszközöket; Használja a folyadékleválasztókat és olajleválasztókat;
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása konzultációs formában zajlik. A konzultáció során alapvetően az addig elsajátított tudásanyag bővítése van megcélozva a hallgatókkal a tudás kompetencia elemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a belsőégésű motorok egyes tudás kompetenciáját. A konzultációt követően a hallgató önállóan próbálja elsajátítani a kiadott anyagok segítségével a tananyagot, melyről beszámol a következő konzultáció során. Ezen beszámoló lehet szóbeli, vagy valamilyen tétel bemutatása. A tényleges kontaktóraszám 10 előadás és 6 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsga a tantárgy weboldalán előre közzétett tételsor alapján történik. A hallgató egy tételt húz a tantárgy témaköreiből. Összességében legalább a megszerezhető pontok felét szükséges a hallgatónak megszereznie a vizsga sikerességéhez. Tételenkénti minimumkövetelmény nincsen, de alapvető elméleti hiányosság esetén a vizsgáztató dönthet a részvizsga sikertelenségéről. A sikeres szóbeli vizsga pontszáma alakítja ki a vizsgapont számot és vizsgajegyet, melytől indokolt esetben a vizsgáztató a szóbeli vizsga teljesítménye alapján egy érdemjeggyel felfelé és lefelé is eltérhet. A vizsgaelemben számonkérésre kerülnek a gyakorlati foglalkozásokon elhangzottak is. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 103 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
hűtéstechnikai_szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
Képesség
- Képes a hűtőrendszerek és hűtőgépek megvalósíthatóságának műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi jellemzőit megtervezni.
Attitűd
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Munkáját strukturáltan és folyamatorientáltan szervezi és végzi.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |