Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Műszaki akusztika és zajcsökkentés | |||
Technical acoustics and noise control
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCMA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Horváth Csaba (71949162105) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | horvath.csaba@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célja, az akusztikai ismeretek elsajátítása, amelyek a hűtőberendezések és rendszerek korszerű megoldásainak kidolgozásához szükségesek. A hallgatókat felkészíti a gépészmérnöki gyakorlatban előforduló alapvető akusztikai és zajvédelmi tervezői, illetve mérési feladatok elvégzésére. A tanult ismeretekkel a hallgatók képesek egyszerű mérnöki műszaki akusztikai és zajcsökkentési problémák felismerésére és feladatok megoldására, egyszerű zajvédelmi tervezési és mérési faladatok elvégzésére, továbbá képesek lesznek akusztika tudásuk önálló továbbfejlesztésére összetettebb feladatok megoldására.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Felidézi a hangszínképet, oktáv- és tercsávos felbontást, a hangmagasság, hangszín, konszonancia és disszonancia fogalmakat. Felidézi az energetikai viszonyokat az akusztikában, a térfogati hangenergia-sűrűség, hangintenzitás, hangteljesítmény, effektív hangnyomás mennyiségeket, a szintes írásmódot, műveleteket szintekkel. Tájékozott a hangterjedés leírását illetően szabad térben, a különböző szerkezetű szilárd anyagokban a hanghullámok veszteségi folyamatait. Tájékozott a hangterjedés leírása tekintetében közeghatáron keresztül. Tisztában van a zajvédelem tárgyával, a zaj emberi szervezetre gyakorolt hatásával, és a szubjektív akusztikai mérőszámok jelentésével. Tisztában van a a zajvédelem általános módszertani alapelveivel, és a mechanikai/áramlástani/termikus eredetű zaj csökkentési módjával. Ismeretekkel rendelkezik zajcsökkentési módszerekről szabad és határolt terek esetén, és az egyéni zajvédelem eszközeiről. Ismeretekkel rendelkezik az akusztikai mérőeszközökkel, mikrofonokkal, analizátorokkal, és kalibrálók használatával kapcsolatban. Ismeretekkel rendelkezik a helyszíni zajterhelés és berendezések hangteljesítményének meghatározásával kapcsolatban. Megnevezi a hangterjedés egy-mérőszámos jellemzőit, a hanggátlás, zajcsökkenés, beiktatási veszteség és impedancia fogalmát.
Képesség
Képes egyszerű mérnöki feladatok megoldására a műszaki akusztika területén és zajvédelmi tervezési és mérési faladatok elvégzésére. Képes akusztika tudásának önálló továbbfejlesztésére összetettebb feladatok megoldására. Azonosítja a hangszínképet, oktáv- és tercsávos felbontást, a hangmagasság, hangszín, konszonancia és disszonancia fogalmakat. Értékeli az energetikai viszonyokat akusztikában, a térfogati hangenergia-sűrűség, hangintenzitás, hangteljesítmény, effektív hangnyomás mennyiségeket, a szintes írásmódot, műveleteket szintekkel, a hangterjedés, -gátlás, zajcsökkenés fogalmát. Értelmezi a hangterjedés leírását szabad térben, a különböző anyagokban a hanghullámok veszteségi folyamatait. Meghatározza a hangterjedés leírását közeghatáron keresztül. Elemzi a zajvédelem tárgyát, a zaj hatását az emberi szervezetre, a szubjektív akusztikai mérőszámok jelentését, a zajvédelem általános módszertani alapelveit, a mechanikai/áramlástani/termikus eredetű zajokat, csökkentésük módját. Azonosítja a zajcsökkentési módszereket szabad és határolt terek esetén, és az egyéni zajvédelem eszközeit, a gépészetben fontos akusztikai mérőeszközöket, mikrofonokat, analizátorokat, kalibráló berendezéseket. Elkülöníti a helyszíni zajterhelés és berendezések hangteljesítményének meghatározásához szükséges eszközöket. Azonosítja a hangterjedés egy-mérőszámos jellemzőit, a hanggátlás, zajcsökkenés, beiktatási veszteség és impedancia fogalmát.
Attitűd
Kezdeményez együttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel, széleslátókörű hozzáállásával bővíti tudását. Törekszik az áramlástani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik az önálló, pontos, hibamentes és felelősségteljes feladatmegoldásra. Törekszik a megbízható üzemvitel, termelékenység, költség- és időhatékonyság, energiahatékonyság, környezettudatosság elvének áramlástechnikai feladatok megoldásában való érvényesítésére. Fejleszti képességét, hogy a piaci versennyel összhangba hozza az etikus mérnöki attitűd és a hosszú távú win-win szempontok érvényesülését.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a tantárgyban meghatározott feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, bírálatokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Támogatja gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést és komplex gondolkodást. Kritikával illeti a nem megfelelő minőségben elkészített mérnöki vállalásokat.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 6 óra előadás és 2 óra gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. Az előadások az elméleti tananyagot ismertetik számítási példákkal, melyeket gyakorlatok egészítenek ki. A kommunikáció írásban és szóban történik meg. A félév előadásai során elméleti anyag és számszerű példák bemutatása. A gyakorlaton egyszerű akusztikai mérések végzése, melyből mérési jegyzőkönyvet készítenek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Koscsó Gábor: Műszaki akusztika és zajcsökkentés (elektronikus tankönyv), 2021, ISBN
Lajos Tamás: Az áramlástan alapjai. 2015, ISBN 978 963 12 2885 4.
A.P. Dowling, J.E. Ffowcs Williams: Sound and sources of sound, Ellis Horwood Limited (1990), ISBN: 0-85312-400-0
Jegyzet
Koscsó Gábor: Műszaki akusztika és zajcsökkentés (elektronikus tankönyv), 2021, ISBN
Dr. Szentmártony Tibor Dr. Kurutz Imre: A műszaki akusztika alapjai, kézirat, Tankönyvkiadó, Budapest, 2005, jegyzetszám: J 4-970
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://mersz.hu/ (Koscsó Gábor: Műszaki akusztika és zajcsökkentés (elektronikus tankönyv), 2021)
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A félévvégi szóbeli vizsga teljesítése illetve félévközi feladat elvégzésének feltételei: A félévvégi szóbeli vizsga során 80 pont érhető el. A szóbeli vizsga minden segédeszköz nélkül kísérelhető meg. A félévközi feladat önállóan végzendő el laboratóriumi, tantermi, és otthoni munkával. A félévvégi jegy megszerzésének szükséges feltétele a félévvégi szóbeli vizsga pontszámának legalább elégséges szintű, 40%-os (32 pont), illetve a félévközi feladat pontszámának legalább elégséges szintű, 40%-os (8 pont), teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félévközi feladat önállóan végzendő el laboratóriumi, tantermi, és otthoni munkával. A feladat lehetőséget add arra, hogy az elméleti tudást egy gyakorlatias feladat segítségével elsajátítsa a hallgató. A feladat megoldása közben a megszerzett tudáshoz mérési adatokat gyűjtenek a hallgatók, amely adatokat az ismertetett számítási módszerekkel szükséges kiértékelni. A félévvégi jegy megszerzésének szükséges feltétele a félévközi feladat pontszámának legalább elégséges szintű, 40%-os (8 pont), teljesítése. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félévvégi szóbeli vizsga során 80 pont érhető el. A szóbeli vizsga minden segédeszköz nélkül kísérelhető meg. A szóbeli vizsga folyamán elméleti és gyakorlati kérdések kerülnek kikérdezésre, amelyekre a hallgató a félévközi tananyagból és az irodalomból tud felkészülni. A félévvégi jegy megszerzésének szükséges feltétele a félévvégi szóbeli vizsga pontszámának legalább elégséges szintű, 40%-os (32 pont), teljesítése. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félévközi feladat önállóan végzendő el laboratóriumi, tantermi, és otthoni munkával. A feladat lehetőséget add arra, hogy az elméleti tudást egy gyakorlatias feladat segítségével elsajátítsa a hallgató. A feladat megoldása közben a megszerzett tudáshoz mérési adatokat gyűjtenek a hallgatók, amely adatokat az ismertetett számítási módszerekkel szükséges kiértékelni. A félévvégi jegy megszerzésének szükséges feltétele a félévközi feladat pontszámának legalább elégséges szintű, 40%-os (8 pont), teljesítése. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 80 % |
Évközi eredmények beszámítása | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
hűtéstechnikai_szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Jártasságot szerez az épületenergetika és a műszaki akusztika területén.
- Birtokában van azon ismereteknek, amelyekkel átlátja és értelmezni tudja komplex energetikai központok (hűtés, fűtés, klímatechnika, villamosenergia ellátás) lényeges műszaki, energetikai és gazdasági jellemzőit.
- Ismeri a hűtéstechnika elméleti alapjait, a hűtőberendezések és a hőszivattyúk rendszertechnikai felépítését, azok szerkezeti tulajdonságait, valamint a hűtőgépek és hőszivattyúk klímatechnikai és ipari alkalmazásait.
Képesség
- Képes a hűtőrendszerek és hűtőgépek megvalósíthatóságának műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi jellemzőit megtervezni.
- Képes a hűtési rendszerek üzemvitelének és karbantartásának a folyamatait megtervezni és értékelni.
- Alkalmazni tudja a hűtéstechnikával összefüggő épületenergetikai, klímatechnikai és akusztikai ismereteit.
Attitűd
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
- Komplex feladatmegoldó készséggel rendelkezik.
- Elkötelezett az élethosszig tartó tanulás, a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Elkötelezett a fenntarthatóság, a hatékonyság és környezetvédelem iránt.
- Munkáját strukturáltan és folyamatorientáltan szervezi és végzi.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |