Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Vezetés és szervezés | |||
Management and Leadership
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCVS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szabó Tibor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szabo.tibor@gtk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a résztvevők jobban megértsék az emberi magatartás jellemzőit, a menedzserek és beosztottak magatartását, a csoportok sajátosságait a munkakörnyezetben, valamint a szervezet egészének kialakítási szabályait. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment módszerekre és azok - a szervezet tagjaira és teljesítményükre - gyakorolt hatásaira. Minden egyes téma tárgyalása során gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be a valós problémákat. Lehetőség szerint bevonunk gyakorló menedzsereket, akik saját munkájuk példáival illusztrálják a tananyagot.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a gazdaságtudomány, illetve gazdaság mikro és makro szerveződési szintjeinek fogalmait, elméleteit, folyamatait és jellemzőit, a meghatározó gazdasági tényeket. Érti a gazdálkodó szervezetek struktúráját, működését és hazai, illetve nemzeti határokon túlnyúló kapcsolatrendszerét, információs és motivációs tényezőit, különös tekintettel az intézményi környezetre. Ismeri az európai integrációs folyamatot és az Európai Uniónak a tevékenységéhez kapcsolódó szakpolitikáit. Birtokában van a problémafelismerés, -megfogalmazás és -megoldás, az információgyűjtés és -feldolgozás korszerű, elméletileg is igényes matematikai- statisztikai, ökonometriai, modellezési módszereinek, és azok korlátainak. Azonosítja a vállalkozás, gazdálkodó szervezet és projekt tervezési és vezetési szabályait, szakmai és etikai normáit. Tudomása van a vezetés- és szervezéstudomány és gyakorlat korszerű irányzatairól és eredményeiről. Ismeri a korszerű informatikával és know-how-val támogatott vezetési és szervezési módszereket és azok gyakorlati alkalmazását. Érti a szervezetek működése során felmerülő problémák és új jelenségek megoldási módozatait, illetve a kritikus feldolgozására irányuló módszereket. Átlátja a képzésnek megfelelő területeken az alapvető (funkcionális) gyakorlati módszereket és megoldásokat, valamint ezek hasznosításának lehetőségeit. Rendszerbe foglalja a vezetés- szervezetéstudomány alapvető fogalmait.
Képesség
Önálló új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat fejleszt ki. Képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására. Kiválasztja a komplex problémák megoldására irányuló stratégiákat. Képes közepes és nagyméretű vállalkozás, komplex szervezeti egység vezetésére. Gazdálkodó szervezetben átfogó gazdasági funkciót végez. Megtervezi a szervezeten belül összetett gazdálkodási folyamatokat. Megválasztja az erőforrás-gazdálkodás hatékony módszereit. Nemzetközi, multikulturális környezetben is képes hatékony munkavégzésre. A vezetés-szervezés tudományágában a kutatások és azok eredményeit kritikusan értékeli. Alkalmazza foglalja a vezetés- szervezetéstudomány alapvető fogalmait.
Attitűd
Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére. Érvényesíti a szakmája alapvető szakmai szabályait és értékrendjét. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti vezetési és szervezési ismereteit. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Önállóan létesíti, szervezi és irányítja a nagyobb méretű vállalkozást, vagy nagyobb szervezetet, szervezeti egységet is.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 10 előadás 14 hét időtartamra. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket, amit önálló ismeretszerzéssel egészítenek ki.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tantárgy írásbeli vizsgával zárul, amely tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. Az írásbeli vizsgát indokolt esetben vagy a hallgató kérésére szóbeli részvizsga egészítheti ki. A vizsga során a fogalmak ismerete mellett az alkalmazási készségek is felmérésre kerülnek. A képzés jellegéből adódóan a tantárgyban nincsenek évközi teljesítményértékelések.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Írásbeli részvizsga (fő, kötelező vizsgarész). Az írásbeli vizsga a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett alapvető ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés alapvetően az előadásokon elhangzott elméleti ismeretekre, és részben az alkalmazói készségekre fókuszál. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 100 |
összesen | 149 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Birtokában van a gyakorlatban hasznosítható gazdasági, vezetési, szervezési, jogi és pénzügyi ismereteknek.
Képesség
- Értékeli meglévő, üzemben lévő hűtő- és klímatechnikai rendszerek anyag és energiamérlegét, valamit a gazdaságos megtérülés feltételeit.
Attitűd
- Más szakágak képviselőivel együttműködésre törekszik.
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Munkáját strukturáltan és folyamatorientáltan szervezi és végzi.
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg, melyért felelősséget vállal.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |