Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Környezettudatos tervezés | |||
Design considering environment
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGEAGKT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Horák Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | horak.peter@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMETE90AX29, BMETE13AX18 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatót a terméktervezés, termékrendszer tervezés ökológiai szemléletével, módszertanával, termékéletút elemzés és tervezés gyakorlati alkalmazásával. Elősegíti a tervezés interdiszciplináris, környezettudatos szemléletmódjának megértését és gyakorlati alkalmazását. Az újrahasznosítás helyes tervezés alap-elemeinek ismertetése különös tekintettel az anyagválasztásra, a kialakítási irányelvekre és a gyártási eljárások-ra. Az EU vonatkozó törvényi előírásaihoz kapcsolódó lehetőségek ismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a termékrendszerek környezetre gyakorolt hatásainak fő törvényszerűségeit. Ismeri a termék létrehozásához és működéséhez szükséges környezeti input és output rendszereket. Tájékozott a különböző ökomérlegek készítésének tekintetében. Összegyűjti a termékéletciklus elemzéséhez szükséges adatokat. Megkülönbözteti az újrahasznosítás helyes tervezés fő irányelveit. Rendelkezik információval az EU fenntartható fejlesztés és környezetvédelmi követelményeinek kielégítésére szolgá-ló ajánlásairól és módszereiről. Értelmezi a fenntartható fejlődés alapvető fogalmát a különböző nézőpontok szerint is. Tudomása van a nem megújuló nyersanyagtartalékok mennyiségéről különböző számítási módszerek szerint. Azonosítja a megújuló erőforrásokat, különös tekintettel a hazánkban alkalmazottakra. Rendszerbe foglalja egy adott termék fejlesztése során az újrahasznosítás helyes tervezés elemeit.
Képesség
Alkalmazza a termék és környezeti rendszerekben végbemenő folyamatok leírására ismert módszereket. Képes a termékrendszerek és folyamatok több szempontú elemzésére. Feltárja az egyszerűbb termékfejlesztési, működtetési és visszaforgatási problémák azonosítására, azok megoldásá-hoz szükséges elvi és gyakorlati módszereket. Használja a termék ökomérleget és az üzemi ökomérleget mind teméktervezési, mind marketing folyamatok során. Vázolja az újrahasznosítás helyes tervezésről alkotott gondolatait rendezett formában, szóban és/vagy írásban. Értékeli az EU és a hazai irányelveket, szabályozásokat a fenntarthatósággal kapcsolatban. Megvizsgálja a fenntarthatóságról alkotott különböző elképzeléseket. Kezeli a különböző adatbázisokat a nyersanyagforrások mennyiségének és minőségének megítéléséhez. Rangsorolja a különböző, az általa tervezett termék életciklusa során használható megújuló energiákat. Elkülöníti a környezettudatos tervezői ismereteinek birtokában az újrahasznosítás szempontjából mértékadó folya-matokat/mennyiségeket.
Attitűd
Érvényesíti az újrhasznosítás helyes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Követi az új lehetőségeket az LCA-számítógépes támogatása tekintetében. Kialakítja a tervezői munka során a feladatnak leginkább megfelelő értékelési módszert. Rendszerbe szervezi a kiválasztott értékelési módszerhez kapcsolódó adatokat. Nyitott a folyamatosan változó, fenntarthatósághoz kapcsolódó eredményekkel kapcsolatban. Törekszik a kulturális és környezettudatosság elvének tervezői feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a tervezői feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megol-dását. Javaslatot tesz bizonyos érétkelési módszerek alkalmazására. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a rendszerelvű megközelítések alkalmazásában. Felelősséget vállal az általa alkalmazott módszerek és tervezési irányelvek tekintetében.
Oktatási módszertan
A tantárgy keretében az elméleti ismeretanyagok átadása heti két órás előadás formájában történik. Mindez interaktív formában, a hallgató aktív bevonásával, IT eszközök használatával, különböző esettanulmányok bemutatásával. Opcionálisan önálló munkában készített feladatok, amelyek adott esetben más tantárgyak keretében készített feladatok, vagy szakdolgozatok kiegészítéseként is használhatók, így minél szélesebb körben lehet jelen a fenntart-hatóság a hallgatói munkákban.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Alastair Fuad-Luke: The Eco-Design Handbook, Thames&Hudson 2009, ISBN 9780500288399
U. Tischner-E. Schmincke-F.Rubik-M. Prösler: Was ist EcoDesign? Verlag form GmbH 2000, ISBN 3-89802-025-8 34
Zalavári József: A forma tervezése, Designökológia Scolar 2008, ISBN 9789632440446
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. január 1. |
Hatályosság vége: | 2029. július 15. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző- és részteljesítményértékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A zárthelyi az előadásokon ismertetésre került elméleti anyagrész elsajátításának ellenőrzésére szolgál. A részteljesítmény értékelés (házi feladat) az önálló, kreatív, elmélyült/kutató munkát kívánja meg a hallgató részéről.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Zárthelyi dolgozat: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az elméleti kérdéseken túl, gyakorlati (elemzési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc, min. 40% az elégséges szint. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az előadó határozza meg. A feladatok más tantárgyak keretében készített feladatok, vagy szakdolgozatok kiegészítéseként is használhatók, min. 40% az elégséges szint. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja komplex formában: teszt jellegű és részletese kifejtéssel megválaszolandó kérdések formájában. A dolgozat a félév során az előadásokon elhangzott ismeretekre koncentrál, ugyanakkor gyakorlati (elemzési) feladatok megoldására is sor kerül. Ezek segítségével a problémamegoldó képesség mérhető. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc, min. 40% az elégséges szint. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 21 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2029. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Műszaki menedzser
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |