Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD alapjai | |||
Introduction to CAD
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIAXCA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Tamás Kornél | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | tamas.kornel@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja a számítógéppel segített tervezés alapvető módszereinek megismertetése, a tervezésben való alkalmazás lehetőségeinek bemutatása. Gyakorlat orientált képzéssel a geometriai modellezés alapjainak illetve az, mérnöki munkát támogató modulok használatának elsajátítása, és az ehhez kapcsolódó mérnöki munka lehetőségeinek alkalmazása a tervezési folyamat különböző fázisaiban. Átfogó kép bemutatása a számítógéppel támogatott mérnöki munkáról.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a számítógépes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Tájékozott a számítógépes tervezési környezet és funkció alapelemei területén. Tisztában van a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjaival. Érti a parametrikus számítógépes modellezés alapelveit és funkcióit. Tudomása van az alkatrész modellezés főbb lépéseiről és az alkalmazható alaksajátosságokról. Különbséget tesz a modellek építőelemeivel végezhető műveletek között. Rendelkezik a számítógépes modellek dokumentálásának ismeretével. Megkülönbözteti a test- és a felületmodellezés alapvető módszereit és azok néhány speciális alkalmazá-sát. Birtokában van a gépészeti tervezési feladatok megoldására szolgáló számítógéppel segített tervezési mód-szerek és eljárások fő ismereteinek. Összekapcsolja a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások felépítésének elveit.
Képesség
Értelmezi a számítógépes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Használja a számítógépes tervezési környezet alapelemeit és funkcióit. Felhasználja a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjait. Kezeli a parametrikus számítógépes modellezés módszereit és eszközeit. Alkalmazza az alaksajátosság alapú alkatrész modellezés főbb lépéseit. Kiválasztja a modellek építőelemeivel végezhető műveletek közül a leginkább megfelelőt. Elkészíti a több alkatrészből álló, komplex struktúrákat, összeállításokat. Megválasztja az összeállítások kezelésének eszközét és módszerét. Kezeli a számítógépes modellek dokumentálásához használható modulokat. Különbséget tesz a test- és a felületmodellezés alapvető módszerei és azok néhány speciális alkalmaza kö-zött.
Attitűd
Megteremti az együttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Bővíti tudását az újabb ismeret anyaggal, információval. Nyitott az információtechnológiai eszközök széles körű használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű hasz-nálatára. Rendszerbe szervezi a feladat megoldását, így pontosabb és kevésbé hibás végeredményt ér el. Fogékony az energiahatékonyság, környezettudatosság, valamint a fenntartható fejlődés és gyártás elvé-nek számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Döntést hoz a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák megoldásával kapcso-latban. Összehasonlítja a rendelkezésre álló erőforrásokat, használatuk módját. Elfogadja és megfontolja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítés mellett elkötelezett.
Oktatási módszertan
A tantárgy keretében az elméleti ismeretanyagok átadása heti egy órás előadás formájában történik. A számítógépes labor gyakorlatok keretében (heti egy óra) az alaksajátosság alapú, parametrikus, 3D gépészeti tervezés alapjainak bemutatása a fő cél. Mindez interaktív formában, a hallgató aktív bevonásával, IT eszközök és technikák használatával, több, különböző közép- és felső kategóriás tervezőrendszer alkalmazásával.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Horváth I. – Juhász I.: Számítógéppel segített gépészeti tervezés I. Műegyetemi Kiadó. Bp. 1996, ISBN: 963-16-1051-9
Ian Stroud: Solid Modelling and CAD Systems, Springer, 2016, ISBN: 9781447169024
Jegyzet
Dr. Váradi K., Dr. Horváth I. (szerk.): Gépészeti tervezést támogató technológiák CD, Műegyetemi K., 2008, 45086
Online elérhető tanulástámogató anyag
CAD tankönyv, 2012. http://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/7943
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. március 18. |
Hatályosság vége: | 2027. március 17. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelések), valamint a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. Az 1. zárthelyi az előadásokon ismertetésre került elméleti anyagrész elsajátításának ellenőrzésére szolgál. A 2. dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A zárthelyi dolgozat az előadásokon ismertetésre került elméleti anyagrész elsajátításának ellenőrzésére szolgál. Ez tesztfeladat formájában valósul meg a gyakorlatban, egyfajta általános tájékozottságot hivatott ellnőrizni. A zárthelyi dolgozat célja, hogy ellenőrizze azoknak az alapvető ismereteknek az elsajátítását, amelyek elengedhetetlenek a számítógéppel támogatott mérnöki munka elvégzéséhez. A rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A második zárthelyi feladat a gyakorlati ismeretek elsajátítását hivatott ellenőrizni egy modellezési feladat (számítógépen kidolgozandó) formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetővel egyetértésben, összhangban a gyakorlatokon bemutatott és a hallgatók által begyakorolt alapvető modellezési feladatokkal. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 16 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. március 18. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. március 17. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Műszaki menedzser
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |