Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Forma- és grafikai tervezés számítógépes módszerei | |||
Computational techniques of form and graphical design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIAXFG | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Balogh Zsolt Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | balogh.zsolt@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
https://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGFG |
Célkitűzés
Megismertetni a hallgatókkal a termék- és formatervezésben használatos korszerű számítógépes formatervezési és látványtervezési módszereket és eszközöket. Célja továbbá a számítógépes képszerkesztés alkalmazás szintű elsajátíttatásával elősegíteni igényes, magas színvonalú animációk, valamint kiadványok és dokumentációk elkészítését, illetve előkészíti a Terméktervezés korszerű technikái, valamint a Virtuális termékfejlesztés c. tárgyakat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a különböző programok felhasználófelületeivel, azok fő részeivel, funkcióival. Megkülönbözteti a programok eltérő tulajdonságú kijelölőeszközeit, és használja azokat. Tájékozott a hasonló célú eltérő műveletek körében, melyeket az adott feladathoz differenciáltan használ. Ismeri a műveletek elnevezését, ikonjait, és az eltérő elérési utakat. Tisztában van a rétegek jelentésével, tulajdonságaikkal, műveleti lehetőségeikkel. Tisztában van a különböző programok előre- és visszaléptetési lehetőségeivel, korlátaival. Tájékozott a pontos, precíz szerkesztés, elhelyezés, méretezés eszközeiről. Ismeri a munkatérben a mozgatás, kicsinyítés/nagyítás, forgatás, sokszorozás lehetőségeit. Ismeri a programokban elérhető anyagminőség, szín, felület, mintázat, átlátszóság megadásának eszközeit. Összekapcsolja az összetartozó programokat és fájlokat, az azok közti átjárhatóságot.
Képesség
Magabiztosan kezeli a programok felhasználófelületeit, azok fő részeit. Különbséget tesz a programok eltérő tulajdonságú kijelölőeszközei között. Kiválasztja a hasonló célú műveletek közül a számára legmegfelelőbbet. Használja a műveletek különböző elérési útjait, megnevezésüket. Alkalmazza programokban rendelkezésre álló rétegeket, és a hozzájuk tartozó műveleteket, eszközöket. Képes alkalmazni a különböző programok eltérő előre- és visszaléptetési lehetőségeit. Alkalmazza a pontos, precíz szerkesztés, elhelyezés, méretezés eszközeit. Használja a munkatérben a mozgatás, kicsinyítés/nagyítás, forgatás, sokszorozás lehetőségeit. Kezeli a programokban elérhető anyagminőség, szín, felület, mintázat, átlátszóság megadásának eszközeit. Kiválasztja a programokkal kompatibilis fájlokat, és viszont.
Attitűd
Nyitott az új ismeretek befogadására, és tapasztalatainak megosztására az oktató, és hallgatótársai körében. Törekszik az adott programban az elérhető legpontosabb munkára, képességei szerint. Munkájával szemben önkritikus, hajlandó azon változtatni, javítani. Fejleszti ismereteit a programokhoz elérhető segédanyagok segítségével is. Aktívan részt vesz az órai munkában, javaslataival, észrevételeivel.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítésében az oktatóval, és hallgatótársaival. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Javaslatot tesz, ha a program elsajátításában hatékonyabb lehetséges módszert feltételez. Együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival, észrevételeivel segíti azok munkáját.
Oktatási módszertan
A hallgatók a tananyagot vezetett gyakorlatok és önálló számítógépes feladatok megoldása során sajátítják el. A számítógépes laborgyakorlatok számára a Gép- és Terméktervezés Tanszék számítógépes termei rendelkezésre állnak. A gyakorlatvezetők munkájának összehangolására a kiadott írásos anyagok, tárgy-felelősi útmutatók, valamint a félév során a tárgyfelelős által megtartott módszertani megbeszélések szolgálnak.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tipográfia mestersége számítógéppel, Virágvölgyi Péter, Osiris Kiadó, 2004, ISBN: 9789633894774
2. A színek művészete, Johannes Itten, Göncöl Kiadó 1997, ISBN: 9789639183582
3. Mi az a branding? Matthew Healey, Scolar Kiadó 2009, ISBN 9789632440682
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.rhino3d.com/tutorials/ Level 1 Manual
https://www.rhino3d.com/tutorials/ Level 2 Manual
https://www.pdfdrive.com/adobe-photoshop-cs6-for-photographers-a-professional-image-editors-guide-to-the-creative-use-of-photoshop-for-the-macintosh-and-pc-e158107202.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. január 18. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban 1 részteljesítmény értékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés : a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. Ennek keretében egy önállóan készíthető tárgyrekonstrukciós feladat elkészítése. A projekt során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét az oktató értékeli.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tárgy teljesítéséhez egy önálló munka elvégzése szükséges, mely a gyakorlatvezető által előre meghatározott témában készített komplex tervezési feladatot jelenti. A feladat megoldása magába foglalja a kiadott termékkel / termékcsaláddal kapcsolatos grafikai tervezési, illetve 3D modellezési részfeladatokat. Az elkészült munkát a feladatpontosításkor megfogalmazott dokumentálási követelmények mentén szükséges benyújtani. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. január 5. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Műszaki menedzser
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |