Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szerkezet- és üzemtani ismeretek A | |||
Engineering structures and their oparation A
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBEEA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 7 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Grőb Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | grob.peter@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGIBESA |
Célkitűzés
A tantárgy célja: megismertetni a hallgatókkal a műszaki kommunikáció szabványosított „nemzetközi nyelvét”, a 2D-s műszaki ábrázolás legfontosabb szabályait. Bemutatni és begyakoroltatni a 3D-s termékek szabványos 2D-s ábrázolását és rajzi méretezését, a legjellegzetesebb szabványos elemeket, csavarkötéseket, az alkatrészek csatlakozását, tűréseket és illesztéseket, valamint a termékek modellezése során felismerendő gyártáshelyes kialakításokat, szabadkézi és számítógépes szerkesztett rajzi technikákat alkalmazva. Alapismeretek átadása a hallgatóknak a további műszaki tárgyakban rajzi formában megjelenő adatok olvasásához és a konstrukciós, szerkesztési feladatok önálló kidolgozásához. További célkitűzés a számítógéppel segített tervezés alapvető módszereinek megismertetése, a tervezésben való alkalmazás lehetőségeinek bemutatása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a különféle nézetrendeket és tudja alkalmazni azokat. Ismeri a síklapú- és a forgástestek vetületi ábrázolását, vetület-kiegészítéseit. Ismeri az alapvető műszaki rajzok típusait (alkatrészrajz, összeállítási rajz, stb.). Birtokában van az egyszerűsített szabványos ábrázolási, megjelenítési módoknak. Érti a menetábrázolás szabályait és a csavarkötések alaptípusait, felépítését. Érti az alkatrészek és az összeállítások rajzi méretezését. Tájékozott a jellegzetes gépelemek (hegesztés, fogaskerék, rugó, csapágy) ábrázolását illetően. Tájékozott a tűrésezés és azok ellenőrzésére vonatkozó előírások, szabványok témakörében. Átlátja a gépszerkesztési és ábrázolási feladatok és problémák megoldására szolgáló eszközöket, módszereket és az alapvető műszaki rajzi szabványokat. Tisztában van felületi érdesség megadásával és azok ellenőrzésére vonatkozó előírásokkal. Tisztában van a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjaival. Birtokában van az alkatrészmodellezés főbb lépéseinek és az alkalmazott alaksajátosságoknak. Tájékozott a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások felépítésének elveivel. Rendelkezik a számítógépes modellek dokumentálásának az alapfogalmaival.
Képesség
Különbséget tesz a különféle vetítési módok között. Képes a műszaki gyakorlatban axonometrikusan, illetve vetületekben ábrázolt 2D-s rajzi adatok olvasására, értelmezésére. Képes egy termék alkatrész- és összeállítási rajzainak elkészítésére. Következtet a szabványos ábrázolási módokból a geometriai kialakításra. Értelmezi és ábrázolni tudja az alapvető csavarkötéseket. Kiválasztja a megfelelő méretezési módokat az alkatrész vagy összeállítási rajzoknál. Képes néhány jellegzetes gépelem, ill. kialakítás (hegesztés, fogaskerék, rugó, csapágy) értelmezésére, ábrázolására. Kiválasztja szükség esetén a megfelelő tűrést, tudja értelmezni a rajzon lévő tűréselőírásokat. Megoldja egy műszaki rajz értelmezését (rajzolvasás). Kiválasztja az adott alkatrészhez a megfelelő felületi érdességet. Elkészíti valós alkatrészek, geometriák alapján a számítógépes modelleket. Felhasználja tudását gépészeti alaksajátosságok alkalmazásával parametrikus, rugalmasan kezelhető alkatrészmodellek készítésére. Megoldja a több alkatrészmodell összekapcsolásával létrejövő komplex modelleket, gépészeti összeállításokat. Elkészíti a CAD modellek alapján az elektronikus, illetve nyomtatható dokumentációt.
Attitűd
Nyitott az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Munkája során folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. Törekszik a műszaki ábrázolási feladatok megoldáshoz szükséges szabványrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és egyértelmű feladatmegoldásra. Gondolkozásában követi a rendszerelvű megközelítést. Nyitott a fejlett számítógépes rendszerek használatára.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a műszaki ábrázolási feladatok és problémák végiggondolását és a rendelkezésre álló eszközök, ismerek alapján annak megoldását. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – felelősségteljesen és tapasztalatainak megosztásával együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget vállal az elvégzett munkájáért, javaslatainak és döntéseinek következményeiért. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tárgy elméleti tananyagának átadására a heti két órás előadás szolgál. Itt kerülnek - példákkal alátámasztva - ismertetésre azok a műszaki ábrázolási ismeretek, amelyek szükségesek a rész-, illetve az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítéséhez. A gyakorlati foglalkozáson az előadáson elhangzott tananyag begyakorlására, mélyebb elsajátítására helyezzük a hangsúlyt. A gyakorlati foglalkozások műveltető jellegűek, a hallgató aktív részvételét igénylik. A laborfoglalkozások során a korszerű, számítógépes rajzolás és tervezés alapvető technikáit ismertetjük.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Házkötő István: Műszaki 2D-s ábrázolás. 45079, Műegyetemi Kiadó, Bp. 2006.
Grőb Péter: Műszaki ábrázolás feladatgyűjtemény, 2009
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. július 15. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés alapján történik. A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 4 | |
Célja, leírása: | A félév során négy összegző számonkérésre (zárthelyire) kerül sor: 1) A zárthelyi célja felmérni, hogy a hallgató a tárgy elvégezéshez szükséges térlátás birtokában van-e. A rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2) A zárthelyi célja felmérni, hogy a hallgató megfelelően elsajátította az oktatott 3D-s modellező szoftver alapvető, alaksajátosságokra épített modellépítés, összeállítási modellezés, prezentáció készítés és az ezekből készíthető 2D-s rajzi készítés funkcióit. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 3) A zárthelyi célja felmérni, hogy a hallgató megfelelően elsajátította az elméleti anyagot és a rajzolvasási készség felmérése. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 4) A zárthelyi célja felmérni, hogy a hallgató megfelelően elsajátította az AutoCAD szoftver alapvető rajzoló, szerkesztő funkcióit és ezekkel képes egyszerűbb ábrákat, műszaki rajzokat készíteni. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. A zárthelyikről a félév során részletes tájékoztatást adunk. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A feladat célja: gyakorolni a szabadkézi alkatrészrajzok és számítógéppel szerkesztett összeállítási modell, valamint rajz készítését valós termék alapján, a mérethálózat felépítését, a felületi érdességek és a tűrések alkalmazását. A feladat: a rajztermi gyakorlatokon kézbe kapott tengelykötés modellek összes alkatrészeinek szabadkézi alkatrészrajzainak elkészítése, legvégül az alkatrészrajzok alapján a számítógéppel szerkesztett összeállítási rajz elkészítése. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 84 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 64 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 4 |
összesen | 210 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. július 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Részletesen ismeri a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció energetikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |