Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Designtörténet | |||
Design History
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTDT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Darabos Anita DLA | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | darabos.anita@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btdt | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTI4 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATMD |
Célkitűzés
A tantárgy ismereteket kíván nyújtani a tervezett tárgyak kultúrtörténetéről a tárgyak a történeti folyamatban történő változásairól. A tárgyi környezet formai változásainak vizsgálata interdiszciplináris szemlélettel a műszaki- a társadalomtudomány és az esztétika szűrőjén keresztül történik. Az előadássorozat kitér a környezet kultúra, vizuális kultúra, design kultúra és a designelmélet eredményeinek ismertetésére. Átfogó design-kultúrtörténeti szemléletet nyújt a szakma alkotó, értelmiségi módon való műveléséhez, alakításához. A tantárgy célja a korstílusok, kiemelkedő alkotók és munkásságuk bemutatása, mely ismeretanyag a későbbiekben, mint inspirációs forrás legyen jelen a hallgatók formatervezői tevékenységében.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az ipari formatervezés történeti korszakainak kronológiáját. Tájékozott a különböző korszakok tudományos és technológiai hátterében. Ismeri a különböző korszakok kiemelkedő tervezőit és azok munkásságát. Átlátja és el tud igazodni a különböző design stílusok között. Tisztában van a design gazdasági, társadalmi, szociológiai szerepével. Érti a környezet formai változásának interdiszciplináris összefüggéseit. Definiálja az érték és az értéktelenség tárgyi megjelenésének alapelveit. Birtokában van a kutatómunkához szükséges módszertani ismereteknek. Ismeri stílusokat melyeket inspirációs forrásként tud alkalmazni. Tisztában van az egyetemes design történet rendszerszintű összefüggéseivel.
Képesség
Képes a különböző korszakok stílusai között eligazodni. Meghatározza adott korszak tárgyi attribútumainak előállításához szükséges technológiát. Azonosítja a design történet meghatározó tervezőjének alkotását és elhelyezi a megfelelő időrendi vonalon. Stílustörténeti ismereteinek birtokában képes formatervezési feladatok megoldására. Feltárja adott formaterv gazdasági hasznát, társadalomra gyakorolt hatását. Elemzi adott korszak trendjeinek rendszerszintű összefüggéseit. Tervezés során megoldja funkció és forma harmonikus kapcsolatát. Képes ismeretanyag gyűjtésekor logikus és jól értelmezhető struktúrájú forrásanyag összeállítására. Az előképek felhasználásával és az analógiák átültetésével megoldja a változatos tervezés problematikáját. Tervezési alapelveinek meghatározásánál felhasználja az egyetemes design történet eredményeit.
Attitűd
Empatikus módon kooperál az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos szakirodalmi ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott az informatika eszközök adta lehetőségek használatára. Közzéteszi kutatásai során elért tudományos eredményeit. Törekszik a pontos és hibamentes feladat és problémamegoldásra a tudás gyakorlati kreatív felhasználására.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a stílushoz kötődő feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott és segítő szándékú kritikai észrevételeket. Kritikával illeti a meghatározott elvárásokkal nem egyező megoldásokat. Elkötelezett abban, hogy feladat megoldásaiban ízléses, rendszerelvű és fegyelmezett legyen. Elkötelezett a változások, innovatív eljárások azonnali befogadására, alkalmazására.
Oktatási módszertan
Az oktatás előadások során kivetített prezentációk, filmek és animációk segítségével történő ismeretátadás módszerével történik. A verbális tananyag ismertetése mellé a tudásanyag mélyítésére a hallgatók megadott szakirodalmat vehetnek igénybe. Évközi tudásanyag számonkérése egy önálló dolgozat elkészítésével kerül felmérésre. A dolgozat tartalmát, struktúráját, terjedelmét és leadásának határidejét a szakfelelős határozza meg. Év végi számonkérés szóbeli vizsga keretében , meghirdetett időpontban és helyen történik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ernyey Gyula: Design 1750- 2010. Ráday Könyvesház, Budapest, 2011. ISBN: 978-963-9942-05-9
Ernyey Gyula: Muchától Rubikig, Ráday Könyvesház, Budapest, 2010. ISBN: 978-963-9942-02-08 Akadémiai Kiadó, Budapest, 1974. ISBN:963-05-0313-1
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. január 1. |
Hatályosság vége: | 2029. július 15. |
Általános szabályok
A megszerzett tudásszint értékelése egy félévközi és egy félévvégi teljesítménymérés, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A félévközi teljesítménymérés egy önálló beadandó (esszé) elkészítése alapján zajlik, melynek választható tartalmát terjedelmét a tárgyfelelős határozza meg. Félév végi tudásszint felmérése vizsga keretében történik, amelyben a hallgatók egy harminc kérdésből összeállított tesztet töltenek ki.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Félévközi értékelés célja: felmérni a hallgatók design történet tárgykörben történő kutatási képességeit témafeldolgozás, tanulmány struktúra építés szempontjából. A dolgozatok választható témakörben kerülnek meghirdetésre a szemeszter hatodik oktatási hetében. Téma adott designtörténeti kor kiemelkedő tervező egyéniség életművének összefoglalása. Az elkészített anyagot nyomtatott és digitális formában szükséges beadni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsga célja: felmérni a hallgatók tudásszintjét Designtörténet tantárgyból. A felmérés harminc kérdésből összeállított teszt segítségével történik. A teszt eldöntendő kérdésekből áll A kérdések az ipari forradalomtól napjainkig eltelt időszak design kultúrájának tárgyköréből összeállítottak. A kérdések két területet érintenek: általános kérdések egy-egy design történeti korszakról, ill. konkrét kérdések design történeti korszakok kiemelkedő tervezőinek munkásságáról. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 11 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2029. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
- Érti korának társadalmi eszményeit, életmódját, ezek hatását a megformált termékre.
Képesség
- Képes átfogó szakmai ismereteken alapuló analitikus gondolkodásra, az ismeretek szintetizálására és kreatív problémamegoldásra.
- Képes a rendelkezésre álló információk birtokában helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására.
- Képes a tudományágban megszerzett szakmai tapasztalat ismereti határairól származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek feldolgozására.
Attitűd
- Elkötelezett a fejlődés, az emberiség életminőségének javítása, a környezeti egyensúly és értékek megóvása, és a fenntarthatóság iránt.
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
- Figyelembe veszi az ipari tervezés és termékfejlesztés folyamatában a történelmi, kulturális, társadalmi-gazdasági és ipari környezet aspektusait.
Önállóság és felelősség
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
- Döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai, környezetvédelmi, építészeti, orvosi) szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza, melyekért felelősséget vállal.
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |